
137

Un dels problemes amb què es troba el 
procés sobiranista català és la impossibilitat 
d’explicar-se i fer arribar els seus arguments 
a la resta de l’Estat. Els mitjans de comu-
nicació de Madrid controlen fèrriament el 
relat. No és només una qüestió de filtratge 
d’arguments. És, també i sobretot, una mo- 
dulació de l’estat d’ànim mediàtic que ten-
deix en la majoria de casos a la crispació i 
el ressentiment. I com que són hegemònics 
i, per tant, influents en l’opinió pública, la 
resposta política en queda ben condicio-
nada, ja que els partits no poden prendre 
decisions polítiques sense tenir en compte 
aquest estat d’ànim compartit.

A la premsa de Madrid hi ha una certa 
diversitat ideològica, entre les posicions 
d’esquerra moderada a El País, de centre 
dreta a El Mundo i de dreta desacomple-
xada a abc i La Razón. Però totes quatre 
capçaleres comparteixen la mateixa opo-
sició a permetre que el poble català pugui 
expressar a les urnes quin és l’estatus polític 
que prefereix.

En aquest article analitzarem com han 
tractat els diaris abc i La Razón el simposi 
d’historiadors titulat «Espanya contra Ca-
talunya», que es va celebrar a Barcelona a 

Àlex Gutiérrez és periodista del diari ara.

principis de desembre de 2013. Però abans 
de començar a llegir portades i titulars, val  
la pena partir d’una prèvia. Els diaris de 
Madrid, sobretot els més extrems, tendei-
xen a sobredimensionar qualsevol tema 
relacionat amb el catalanisme. I aquest cas 
no va ser una excepció. El simposi tenia 
un abast limitat, ja que estava orientat a la 
comunitat científica i als historiadors, més 
que a un públic massiu o general. Però els 
diaris de Madrid, en canvi, en van parlar 
a bastament. Molt més, de fet, que no els 
de Barcelona.

És un efecte paradoxal: les capçaleres 
que més estan posant a les seves portades  
l’independentisme com a tema són, preci
sament, les que menys diaris venen a Ca-
talunya. Convé tenir present que els diaris 
d’abast estatal, en adreçar-se a un mercat 
de dimensions més grans, solen disposar 
d’un pressupost més folgat. El que perden 
en capacitat de proximitat ho guanyen, 
sovint amb escreix, en capacitat de compra 
de continguts cars, d’aquells que només 
són rendibles a partir d’una determinada 
difusió. Però podem constatar com els dia- 
ris estatals, sobretot els més radicals amb 
la qüestió catalana, no aconsegueixen te- 
nir una penetració significativa a Catalu-
nya. No és només que venguin poc com-
parant-ho amb les capçaleres editades a 

El tractament del simposi a la premsa
de la caverna
Un periodisme emocional i sense opció al contrast

Àlex Gutiérrez



138
Barcelona (la qual cosa hauria de permetre 
sospitar que el seu relat sobre el país no està 
gaire afinat o, com a mínim, no és perce-
but com a tal per la població autòctona): 
és que, proporcionalment, tampoc venen 
gaire a Catalunya si es mira el conjunt de 
la seva tirada. 

Posem-hi xifres. En aquest article,  
quan es parla de vendes de diari se sumen 
els exemplars servits a quiosc i les subscrip
cions individuals. S’exclouen en canvi 
altres conceptes –com les subscripcions 
col·lectives i les vendes en bloc– que les 
empreses de premsa fan servir per engreixar 
la seva difusió i que no sempre obeeixen a 
l’èxit comercial del rotatiu. Així, El Mundo 
té unes vendes ordinàries a Catalunya de 
9.152 exemplars diaris (mitjana de gener 
a novembre de 2013). Tenint en compte 
que al conjunt de l’Estat col·loca 154.439 
exemplars, se’n desprèn que només un 
5,9% dels seus exemplars venuts ho són 
a Catalunya; lluny per tant del 17% del 
seu pes demogràfic. En el cas de La Razón, 
el percentatge és similar: un 6,9%, ja que 
es queden a Catalunya 4.245 diaris dels 
60.853 que aconsegueix vendre. Les xifres 
de l’abc encara són més dures: només el 
2,6% de les seves vendes corresponen a 
Catalunya. 

Curiosament, el diari de Madrid que és  
percebut aquí com a més moderat, El País, 
aconsegueix un 9,9% de distribució a Ca-
talunya: 25.059 exemplars sobre un total 
de 251.912 diaris venuts.

Així doncs, queda clar que la insistència 
en tractar assumptes catalans a la portada 
no s’adreça a captar el lector autòcton, sinó 
que fonamentalment alimenta el lector de 
fora de Catalunya. I ho fa amb l’avantatge 
que aquest lector de la resta de l’Estat està 
exposat a uns mitjans que sistemàticament 

silencien els arguments de la causa sobira-
nista. Resulta evident que, si ells bloquegen 
la pluralitat d’arguments, el seu lector té 
molts números de no poder contrastar les 
seves informacions. O les seves manipu-
lacions.

I, efectivament, els dos únics diaris que 
van posar en portada el simposi van ser 
abc i La Razón. Precisament els dos que 
menys venen a Catalunya, tal i com hem 
comprovat abans.

Era La Razón qui més convertia l’afer en 
un casus belli. El dia 8 de desembre obria 
amb una portada gairebé monogràfica. S’hi 
veia la silueta ombrejada de Mas –talment 
la figura d’un Nosferatu del cine expres-
sionista alemany– sobre un fons vermell 
sangonós encès. El titular era: «Setmana de 
l’odi a Espanya». És interessant constatar 
que és un titular incomprensible, si no se’n 
tenen els antecedents. O, dit d’una altra 
manera, és un titular per als iniciats. Més 
explícitament: per als còmplices. El diari 
no fa una aposta informativa, aportant en 
el títol una dada o un fet, sinó que usa el 
que en podríem dir periodisme emocional. 
El que no busca aportar coneixement, sinó 
reforç de les pròpies creences. Ja abans 
d’explicar què passa, el diari en condiciona 
la valoració.

Superat el titular sensacionalista (en el 
sentit més estrictament literal del terme) 
trobem un subtítol que –pretesament– 
aporta la part informativa. Diu: «Els grans 
historiadors alerten de la greu manipulació 
del Congrés “Espanya contra Catalunya” 
que demà presenta la Generalitat». Curiosa 
manera de guanyar la batalla dialèctica: par-
la d’uns «grans historiadors» –un terme im-
precís, un comodí– enfront la manipulació. 
De nou, el subtítol no contrasta una dada 
o un fet: només demana que el lector faci 



139
un acte de fe. Els historiadors que tenen la 
raó són els nostres. Els «grans historiadors».

A dins, les generalitzacions eren –valgui 
la redundància– encara més generalitzado-
res: «L’esbiaixat perfil d’aquesta trobada ha 
despertat inquietud entre els historiadors. 
Tots han ressaltat la interessada tergiversa-
ció del passat». On tots vol dir «tots els que 
nosaltres hem preguntat», i que són harmò-
nics, com és previsible, a una única corda. A 
l’editorial, s’oferia la clau de volta del diari 
per explicar què passa a Catalunya: tothom 
està manipulat. «La manipulació històrica a 
Catalunya arrenca des de la mateixa escola 
pública. Els alumnes catalans estudien en la 
llengua cooficial matèries com “la repressió 
lingüística”, els sentiments catalanistes o 
fets històrics tergiversats com la derrota 
de 1714.» És interessant consignar l’ús de 
les cometes a «la repressió lingüística». És 
una manera de marcar al lector que ells no 
creuen que això hagi existit mai, però que 
escriuen perquè així ho diuen els pèrfids 
mestres d’escola. Com deia aquell, monarca 
per a més senyes, «mai va ser la nostra llen-
gua d’imposició». Una frase, per cert, a la 
qual se li ha de reconèixer el mèrit de poder 
ofendre a l’esquerra i a la dreta de l’Atlàntic 
d’una sola tacada. Avall que fa baixada. 

Dos dies més tard, La Razón obria por
tada amb «Els ponents de l’odi a Espanya 
cobren de l’òrbita de Mas». D’aquest titu
lar val la pena retenir com crea marca i la 
consolida. «Els ponents de l’odi» altre cop 
apel·la a la complicitat. I més «odi» també, 
a la portada del dia següent: «Homs po-
dria ser condemnat a presó pel congrés de 
l’odi a Espanya». Altre cop no s’informa 
de cap fet. Ningú ni tan sols ha denunciat 
el conseller de Presidència català. Però el 
diari ja especula des de la portada amb unes 
teòriques conseqüències que, gens sorpre-

nentment, no van arribar. I encara una 
quarta portada, mentre la premsa catalana 
informava d’altres afers. «El Senat debatrà 
una moció de rebuig al congrés de l’odi a 
Espanya, que comença avui a Barcelona». 
L’endemà, ciu, erc, icv i cup pactaven 
la pregunta i, és clar, el tema del simposi 
passava, periodísticament, a millor vida a 
les portades de la caverna.

L’abc no va jugar de manera tan oberta 
la carta emocional, però el tractament tam-
bé era maniqueu i els titulars prejutjaven: 
«Un simposi de la Generalitat s’inventa 300 
anys de repressió d’Espanya a Catalunya». 
De nou, el titular reclama la credibilitat del 
lector sense oferir-li cap prova a canvi. No 
demostra en cap dels elements de titulació 
el presumpte falsejament. Senzillament dó- 
na per fet que els participants del congrés 
han engiponat una fabulosa història de la 
Catalunya reprimida.

El diari, setmanes més tard, iniciarà una 
sèrie d’articles dominicals adreçats a oferir 
la seva versió de la història del tricentenari. 
No cal dir-ho, parteix d’una visió apriorís-
tica: es ven als lectors com un desmuntatge 
sistemàtic dels mites i mentides del catala-
nisme. És una història en què no s’explica 
res que no afavoreixi l’interès espanyolista. 
El guany d’aquesta erosió és evident: treure 
una de les possibles legitimacions –la his-
tòrica– a la reivindicació sobiranista. Però 
també disseminar una imatge dels catala
nistes com a mentiders contumaços. Si 
s’inventen la història, bé es poden inventar 
també els greuges actuals. La demolició del 
simposi, de retruc, ataca sibil·linament tots 
els arguments que queden sota el paraigües 
batejat –probablement sense massa visió 
estratègica– «Espanya ens roba».

També l’abc troba espai per fer un ús 
creatiu de les cometes punitives. Així, quan 



140
parla dels historiadors espanyols ho fa sense 
cap marca, però en un dels elements de titu-
lació escriu «“historiadors” secessionistes». 
És a dir, nega l’estatus d’historiadors als 
participants del simposi. En aquest cas, les 
cometes diuen al lector: «bé, això d’historia-
dors ho posem perquè ells se’n consideren». 
L’editorial del diari suggeria que el simposi 
apel·lava «l’orgull de clan, l’odi al veí i la 
més rància autarquia econòmica». 

Un cop les portades han fixat el to –bà-
sic– i els editorials n’han marcat el discurs, 
arriba allò que, en termes castissos, podríem 
batejar com el paseíllo. Es tracta d’agafar 
tots i cadascun dels opinadors d’un diari 
i que vagin opinant sobre el tema. L’única 
pluralitat és que uns diuen que està molt 
malament i els altres diuen que està pitjor. 

Ressenyar tot el que s’ha escrit sota el 
paraigües de la premsa anomenada «de 
la caverna» ompliria la resta de la revista. 
Però dos exemples serviran per il·lustrar el 
tipus d’arguments que s’han fet circular. El 
primer el signa Mercedes Monmany, per a 
abc: «És l’obstinada utilització de símbols, 
la necessitat d’imatges i profusió de bande-
res amb les quals identificar-se, ja sigui en 
perillosos moviments com el partit Jobbik 
d’Hongria, l’frp d’ultradreta noruec, que 
acaba d’entrar en el govern després de les 
últimes eleccions, en la formació neonazi 
Alba Daurada o en les recents manifesta
cions catalanes, sense anar més lluny. Imat-
ges inquietants, de molt mal record en el 
nostre continent europeu, sobretot en els 
anys 30 del segle passat». 

Sobta tota aquesta prevenció pels mo-
viments d’ultradreta per part d’un diari 
que no va passar cap ànsia per publicar un 
generós obituari en la mort de Blas Piñar, 

líder de la ultradreta espanyola, en el qual 
es qualificava Franco amb el simpàtic apel·
latiu d’«el capità de la nostra joventut». La 
comparació amb el nazisme és una xacra 
que els catalans no podem espolsar-nos, dia 
sí, dia també, en aquests mitjans.

El segon exemple és de La Razón i el  
firma Pedro Narváez: «el congresset d’Homs 
ha unit dreta i esquerra enfront del circ 
nacionalista» i «el senyor Mas, atiador d’a
quest odi, sobreactuava ahir com els actors 
del cinema mut, només que en català. Com 
el fals intèrpret de la llengua de signes del 
funeral de Mandela, podria abduir episodis 
d’esquizofrènia per mantenir el disbarat de 
manipular la història». En aquest cas, l’exer-
cici de denigració personal arriba a l’extrem 
de frivolitzar amb una malaltia mental.

La lectura dels diaris més empedreïts 
demostra, setmana rere setmana, que treba-
llen de manera apriorística. Que tenen una 
posició fixada i mai faran una concessió a 
la part contrària, que consideren enemiga. 
I que informen, amb la impunitat de con-
trolar en règim d’oligopoli, sobre què passa 
a Catalunya a la resta de l’Estat. Per fer-ho, 
no dubten a conculcar algunes de les més 
elementals premisses amb què funciona el 
periodisme. Com ara la de donar veu a la 
pluralitat d’opinions, per deixar que el lec-
tor es compongui la seva pròpia conclusió. 
L’única esperança és que, en aquesta era de 
multiplicitat de plataformes, els arguments 
que aquí es bloquegen sistemàticament 
apareguin a d’altres finestres. I que això 
faci qüestionar els lectors dels diaris de la 
caverna si, més enllà de la coincidència 
ideològica –lícita, només faltaria– aquests 
rotatius els estan servint un periodisme just, 
digne i obert al contrast. ❒




