
88

Rafael Xambó

Començant per l’inici 
del final

Dimecres, 18 de juliol de 2012, vés a saber 
si com una nota de mal gust rememorant 
gestes passades, a les 17,30 hores, fou el 
dia i l’hora que va triar el pp per convocar 
el Consell d’Administració (ca) de Ràdio 
Televisió Valenciana (rtvv) en què prete-
nien aprovar l’inici de l’ero que deixava en 
el carrer 1.295 treballadors i treballadores. 
Amb 48 hores d’antelació, ni una més, em 
van facilitar la documentació en què es 
fonamentava la seua proposta. Per primera 
vegada, em facilitaven els documents en un 
cd de 102 mb que, si fos imprès, ocuparia 
més d’un miler de pàgines. Per primera vol-
ta, em lliuraven l’informe Price Waterhouse 
Coopers (pwc) que tantes vegades havia 
reclamat i que m’havien negat. 

La primera reacció fou tractar de retar-
dar la reunió del Consell d’Administració. 
Vaig enviar un escrit demanant-ho tal com 

rtvv: de l’esperança
a la manipulació i el saqueig

feren altres consellers de l’oposició. El 
president, Miquel Domínguez, qui també 
és el cap de seguretat de l’Ajuntament de 
València i responsable de la policia muni-
cipal, no es va destorbar ni un segon i no 
va contestar la petició. 

El mateix 18 de juliol, a les 12 del 
migdia, ens vam trobar tres consellers amb 
nou representants del comitè d’empresa 
de rtvv en una cafeteria prop de la seu 
del ca a la Gran Via Marquès del Túria de 
València. Els treballadors, amb tot el dret 
del món, reclamaven ser escoltats per tots 
els consellers abans de la reunió en què es 
consumaria l’ero. Ens demanaven que 
els ajudàrem a accedir a les instal·lacions, 
atès que els dies de reunió posen seguretat 
i impedeixen l’entrada a tothom que no 
siga conseller. Una prohibició inventada 
per Miquel Domínguez per tal d’evitar les 
protestes dels treballadors. És una autèn-
tica vergonya contra els drets laborals que 
els legítims representants del personal de 
l’empresa no puguen accedir a espais de la 
mateixa empresa. 

Els voltants de la seu del Consell d’Ad-
ministració ja estaven presos per una dis-
creta vigilància policial. Els tres consellers 
ens adreçàrem directament cap a la porta, 
mentre els nou sindicalistes, repartits en tres 
grups, s’acostaven per diferents cantons a 
l’edifici. Així ho havíem acordat per no anar 

Rafael Xambó es professor titular de Sociologia a la 
Universitat de València i membre del Consell d’Admi-
nistració de rtvv per la coalició Compromís. Com a 
especialista en comunicació valenciana va ser coordi-
nador del número 26 de la revista Arxius de Ciències 
Socials (desembre de 2010) dedicat a «Sociologia dels 
media al País Valencià».



89
tots en grup i no cridar l’atenció de la po-
licia. Ens reunírem dins l’edifici i pujàrem 
al primer pis. Els tres consellers trucàrem 
a la porta i ens posàrem davant l’espiera, 
mentre els sindicalistes romanien fora del 
camp de visió de l’agent de seguretat que 
comprovava qui volia entrar. Quan va obrir, 
vaig ocupar el llindar de la porta perquè no 
pogués tancar-la i, llavors, els companys 
del comitè d’empresa es van fer visibles. 
El vaig saludar amb cordialitat –només 
compleix ordres– i li vaig explicar que els 
representants dels treballadors tenen dret a 
accedir a totes les instal·lacions de l’empresa 
i que venien a reunir-se amb nosaltres i a 
informar els companys que treballen allà. 
L’home estava angoixat i reiterava les ordres 
rebudes perquè no passés ningú que no fos 
conseller. Com que l’home no cedia, vaig  
fer un pas endavant posant-me a un pam 
d’ell i deixant pas per darrere perquè pas-
saren els companys. Tots dins ja, tranquil·
litzàrem l’home i directament ens instal·
làrem a la sala de plens. 

La reclamació dels membres del comitè 
d’empresa de rtvv era ben clara i senzilla: 
poder explicar a tots els consellers la seua 
posició abans de la reunió plenària del ca 
en què es pretenia aprovar l’inici de l’ero. 
Una persona amb un tarannà democràtic 
ho hauria resolt fàcilment: hauria cridat la 
resta de consellers per a reunir-se amb una 
representació dels treballadors abans de les 
17,30 hores. Però, no és aquest l’estil de Mi- 
quel Domínguez, destacat personatge de 
l’òrbita de Rita Barberà i Juan Cotino, el 
sector més reaccionari del Partit Popular. 
Immediatament, ens trobàrem assetjats per 
la policia. Ja no van permetre que pogueren 
accedir els treballadors de màrqueting que 
són al segon pis per a una reunió infor-
mativa amb el comitè d’empresa. Per sort 

d’aquest temps, les tic fan la seua feina i 
tothom a fora ja sabia el que estava passant. 
Vicent Mifsud, excel·lent periodista de 
Ràdio 9 que ja va patir l’ero de Ràdio 4 
de rne, president del comitè d’empresa de 
rtvv, atenia per telèfon els mitjans amb la  
contundència dels arguments contra els di-
rectius culpables que han destrossat rtvv,  
i això malgrat el cansament d’una lluita llar- 
ga des que es va començar a parlar de l’ero 
ja fa quasi dos anys.

Llavors fou el torn de l’estira i arronsa 
amb el representant de la policia. Ell insistia 
que havien de desallotjar la sala, ells in- 
sistien que no marxarien sense explicar a 
tots els consellers el que significava l’ero i  
per què n’estaven en contra. I aleshores va 
arribar Miquel Domínguez com el bou que  
surt a la plaça. I tornava la policia a dir 
que si no desallotjaven la sala de plens els 
haurien de detenir. I ells tornaven a explicar 
la demanda tan senzilla que reclamaven. I 
els policies amunt i avall, del despatx de 
Miquel Domínguez a la sala de plens, vés i 
torna, i el president que no cedia i insistia 
als policies que s’emportaren presos els 
representants dels treballadors. Dues hores 
anant i tornant en les quals la policia va 
demostrar molt més trellat que el president  
del ca que volia sang. Recorde que només  
reclamaven poder adreçar-se a tots els con- 
sellers i explicar-los la seua opinió sobre 
l’ero que pretenia deixar al carrer 1.295 
persones.

Al remat, Miquel Domínguez, gràcies 
a l’habilitat negociadora que va demostrar 
el comissari, va cedir a canvi que només 
serien dos els representants dels treballa-
dors que parlarien amb els consellers, que 
abandonarien d’immediat la sala de plens, 
que els altres set se n’anirien al carrer i que 
la reunió seria a les 16 hores. 



90
Quan va arribar el moment de la reunió, 

es van retardar més de mitja hora amb l’ex-
cusa que no havien arribat tots els consellers 
i conselleres del pp. Ens reunírem atapeïts 
en un despatx on no hi cabíem tots asseguts. 
Tot per evitar la sala de plens. Mancaven 
dues conselleres del pp i el director general. 
Vicent Mifsud insistia que eixe no havia 
sigut l’acord. Miquel Domínguez argumen-
tava que, si no volien venir, ell no podia 
obligar-les. Finalment, s’incorporaren a la 
reunió. El director general no va assistir-hi. 
El director general, José López Jaraba, és un 
madrileny que va aterrar a València com a 
delegat del diari abc. Després, de la mà de  
Camps va entrar a rtvv i fou nomenat di- 
rector general quan l’anterior, Pedro García, 
va dimitir per l’escàndol del cas Gürtel en 
la visita del papa. Aquest home no entén 
el valencià i defuig les reunions com ànima 
en pena. 

Els consellers del pp es van limitar a 
«suportar» el discurs dels dos sindicalistes, 
dos parlaments ben argumentats. Llàstima 
que aquell auditori ja tenia la decisió presa 
i no pensava canviar-la. El silenci d’aquells 
corders era patètic i repugnant. Acabades les 
intervencions, Miquel Domínguez va dir 
que ja havien complit i que no hi havia res 
més a parlar, que la resta es tractaria en la 
reunió del Consell. Del carrer ja arribaven 
els crits i xiulets dels centenars de treballa-
dors, concentrats a les portes, que havien 
tallat la Gran Via. 

La reunió em va omplir de vergonya. 
Primer escoltàrem durant més d’una hora 
dos representants del despatx d’advocats 
Garrigues, encarregats de preparar legal-
ment l’ero. Els consellers del pp feien 
preguntes de l’estil «No és veritat que...?» i 
els de Garrigues assentien. Va quedar clar 
que s’havien limitat a ajustar legalment el 

que deia l’informe pwc. Quan va arribar el 
punt de l’ero, el president va intentar que 
fos jo el primer que parlés amb l’argument 
que parle molt i que volien acabar prompte, 
sobre les 20,30 hores. Vergonya infinita 
davant una colla de gent que només es pre-
ocupava de resoldre ràpid el tema i anar-se’n 
a casa. Com si 1.295 persones que s’anaven 
a quedar sense feina no foren mereixedores 
de la seua preocupació i atenció. Em vaig 
negar a parlar el primer. La seua mecànica 
sempre és la mateixa. Ens escolten i després  
ens contesten sobre el que hem dit. No es 
molesten a tenir arguments propis, només 
es limiten a dir que no tinc raó, que no 
són formes, que no insulte al director ge- 
neral –li dic mentider sempre, i amb raó– 
i després voten el que els han manat. De 
fet, ja estava tot decidit i havien donat per 
fet que els consellers del pp seguirien el 
guió, perquè l’empresa ja havia convocat 
la primera reunió de la ronda de converses 
sobre l’ero per a l’endemà a les 11 hores. 
I això, hores abans del ca. Tanmateix, la 
reunió es va allargar fins les 10 de la nit i 
s’hagueren d’escoltar novament allò que 
tant els desagrada: que són uns irresponsa-
bles, que poden incórrer en delicte, que no 
s’han molestat ni en llegir la documentació, 
que la documentació és una estafa que ens 
ha costat prop de 400.000 euros, etcètera, 
etcètera. Finalment, bovinament, votaren 
a favor de l’ero. 

Al carrer, seguien cridant els treballa-
dors/es que ja portaven més de cinc hores 
de protesta en uns dels dies més bascosos 
de l’estiu a València. Els consellers del pp 
i el director general abandonaven l’edifici 
creuant pel baix d’un restaurant annex i 
sortint per la porta de la cuina que usen per 
traure el fem. La imatge és ben aclaridora 
de la porqueria que havien perpetrat.



91
23 anys de rtvv

El dia del 23 aniversari de rtvv, 9 d’octu-
bre de 2012, no hi hagué cap celebració, 
cap programa especial, cap recordatori de 
l’efemèride. Els directius de la televisió pú-
blica dels valencians estaven massa ocupats 
en destruir el principal instrument que ens 
havíem donat els valencians per a construir 
un espai de conversa pública i democràti-
ca, en llençar al carrer més d’un miler de  
treballadors i treballadores a qui feien res-
ponsables de la destrossa que ells havien 
perpetrat. Eixe mateix 9 d’octubre, Diada 
Nacional del País Valencià, els treballadors 
feien vaga contra uns directius corruptes. 
Eixa és la imatge de la vergonya infinita de 
tots els valencians.

Com havíem arribat 
fins ací?

El Nou d’octubre de 1989, Xelo Miralles 
apareixia en la pantalla i començaven les 
emissions de Canal 9. Una esperança per a 
molts que per fi seria possible reconciliar els 
valencians amb la pròpia llengua i cultura, 
recuperar l’autoestima, mostrar una imatge 
moderna i digna del País Valencià, sense les 
interferències contínues de la mirada cen-
tralista i castellanista que ens volia «Levante 
feliz», contar-nos la nostra realitat i el món 
sencer des d’una òptica valenciana, fer créi-
xer l’incipient sector industrial audiovisual 
i produir totes les històries que ens devíem 
perquè el franquisme ens havia robat la 
pròpia història.

Aquelles eren les expectatives, les espe
rances socials, culturals, polítiques, indus-
trials, comunicatives, que s’estavellaren con- 
tra la miopia i el dirigisme dels socialistes, 

els quals copiaren tot el pitjor de rtve i 
posaren rtvv al servei dels seus interessos 
partidistes. Començaren per ocupar el se-
nyal amb què es rebia tv3 al País Valencià. 
Tot i que al seu moment s’adduïren raons 
de caràcter tècnic, per part de la Direcció 
General de Telecomunicacions del Govern 
central, per a assignar a Canal 9 la freqüèn-
cia d’emissió que s’estava usant per a difon-
dre el senyal de tv3, ningú no va dubtar 
que es tractava d’una operació de caràcter 
polític per tal d’impedir-ne la recepció. Les 
declaracions de l’aleshores ministre del ram, 
José Barrionuevo, quedaren en entredit 
quan Acció Cultural del País Valencià, fent 
algunes modificacions tècniques als repeti-
dors, va reiniciar les emissions de tv3 per  
al País Valencià sense tapar el senyal de Ca-
nal 9. Certament, la Llei de Tercers Canals 
autoritzava les televisions autonòmiques 
només per als territoris respectius, però 
en el context europeu de la televisió sense 
fronteres resultava difícilment justificable 
aquest argument de caire legal. 

Així, doncs, l’esperit jacobí del partit 
del Govern central i autonòmic –psoe– 
continuava la línia secular d’aïllar el País 
Valencià de la resta del domini lingüístic 
català, i aprofitava, una vegada més, per 
a enfrontar els suposats interessos dels va- 
lencians al fantasmagòric imperialisme ca-
talà, alhora que la renovació i adequació del 
parc d’antenes domèstiques que s’havia fet 
per a rebre la televisió catalana posava Ca- 
nal 9 en una posició òptima per a iniciar les  
emissions ocupant, amb totes les de la llei, la 
freqüència amb què es difonia tv3. 

Durant els anys que Amadeu Fabregat 
va dirigir rtvv i el psoe va governar el País 
Valencià, fins el 1995, qualsevol tararot del 
famoseig madrileny tenia més possibilitats 
d’aparèixer a Canal 9 que els artistes i intel·



92
lectuals valencians. Un sol exemple: rtvv 
no té ni una sola entrevista de producció 
pròpia a Joan Fuster. La que té al seu arxiu  
la va comprar a tv3. La nòmina dels ex-
closos és molt extensa. La programació de 
Canal 9 en l’època socialista –convé no 
oblidar-ho– s’assemblava molt al model 
comercial-publicitari de Tele 5, no doblava  
pel·lícules al valencià, no va voler mai col- 
laborar amb tv3 en un model comú i coo
peratiu de doblatge, emetia pornografia 
tova els divendres a la nit, i va ser alguns 
anys la televisió que més corregudes de bous 
emetia, més que Canal Sur o tve. Les quei-
xes per l’incompliment de la llei de creació, 
l’ús majoritari del castellà, els conflictes 
amb els actors de doblatge i les empreses 
valencianes d’audiovisuals constituïen, ja 
en aquells anys, els principals elements de 
crítica al model de televisió implantat. 

El mes d’agost de 1990, quan encara no 
feia un any del començament de les emis- 
sions, i al meu parer a tall de cortina de fum 
per a dissoldre o enterbolir les crítiques al 
model de televisió, la direcció general de 
rtvv va fer públic un llistat de 593 parau-
les que no havien de ser usades a Canal 9 
perquè es consideraven massa catalanes i es 
proposaven paraules alternatives que en molt 
casos són incorrectes o simples sinònims. 
La polèmica era servida i, mentre tothom 
s’encegava amb la ja vella disputa lingüística 
entre valencians, la contestació al model de 
programació i continguts passava a un segon 
pla. Els informatius, tot i que amb una ori-
entació institucional i oficialista, juntament 
amb la programació infantil, mantenien els 
estàndards del model de televisió pública. 

Amb aquesta línia de programació agres- 
sivament comercial, ultrapassant fins i tot 
de vegades les televisions privades, cons-

truïda sobre la ficció (cinema de masses i 
de sèrie B, telesèries alienes i telenovel·les) 
i altres formes d’entreteniment (concursos i 
xerrameca de sofà), a més de les retransmis-
sions de la Lliga de Futbol, Canal 9 assoleix 
quotes significatives d’audiència. Els anys 
1992 i 1993, malgrat la forta competència 
de les privades que ja tenien una cobertura 
completa sobre el territori valencià, va 
aconseguir situar-se per davant d’aquestes, 
només precedida per tve1, i comparativa-
ment era la televisió autonòmica amb més 
quota d’audiència al seu territori. L’any 
1994, tanmateix, la manca de renovació 
de continguts i la consolidació de la nova 
programació de les privades –amb el crei-
xement destacat d’Antena 3– situa Canal 9 
en el quart lloc del rànquing de televisions 
per audiència. Mai no tornarà a recuperar 
una millor posició quant a audiència. Pel 
que fa a Ràdio 9, des del primer moment 
es va veure que no hi havia cap interès en  
aconseguir un bon posicionament en l’espai 
radiofònic. La primera directora, Rosa Sol-
bes, confessava que la ràdio es va fer perquè 
obligava la Llei de creació, però que mai no 
s’havien proposat fer una ràdio potent. De 
fet, no la promocionaven des de la televisió 
i no atenien les demandes de millores i 
personal que es reclamaven. 

D’altra banda, l’audiència atrau publici-
tat i porta ingressos. Quan els socialistes van 
perdre les eleccions autonòmiques, el deute 
bancari de Canal 9 era de 78.000 euros. 
Cinc anys després de l’arribada d’Eduardo 
Zaplana a la Generalitat, el deute ja era de 
85 milions. Entre el 2000 i el 2012 s’ha 
arribat a un deute bancari de més de 1.500 
milions d’euros.



93
I va arribar 

el Partit Popular

Amb el pp al govern de la Generalitat, 
comença la cacera de bruixes i les depura-
cions. A Ràdio 9, el director de l’emissora 
confirma les pressions que ha rebut el cap  
de programes perquè elaborés la llista ne- 
gra de periodistes desafectes al pp. El res-
ponsable directe de la llista és cessat del 
seu càrrec a Ràdio 9, però se l’ascendeix a 
delegat de Canal 9 a Alacant. A Canal 9, el 
nou director Jesús Sánchez Carrascosa su-
primeix de la programació l’informatiu del 
matí i el segon de la nit. Josep López, que 
presentava l’informatiu nocturn «A mitja 
nit», és destituït després d’una campanya 
denigradora en la secció «El cabinista» del 
diari Las Provincias. Es produeix un dego-
teig de depuracions entre el personal de 
redacció dels informatius. A partir del dia 
25 de gener de 1997, s’interfereix el senyal 
de tv3 a l’hora del futbol. Les interferències 
duraran fins a setembre del mateix any. 
Acció Cultural del País Valencià identifi- 
ca els autors –contractistes vinculats a Ca- 
nal 9– i el lloc des del qual es produeixen 
les interferències –magatzem i plató de 
l’empresa on s’han produït programes per a 
Canal 9. Acció Cultural presenta denuncia 
al jutjat. Comencen els trasllats de secció 
en la plantilla de periodistes. Dos dies 
abans que la reforma laboral suprimís els 
contractes de llançament de nova activitat, 
tvv firma 54 contractes que no passen per 
bossa de treball ni oposicions. 24 redactors 
amb plaça fixa i anys d’experiència són des-
plaçats a esports o al nou segon canal Notí- 
cies 9 –els no fixos, simplement despat-
xats–, i substituïts pels nous contractats, 
la majoria acabats de llicenciar sense cap 
experiència, els quals es fan càrrec dels in-

formatius. A l’octubre es fa públic l’informe 
dels periodistes de Canal 9. Denuncien els 
casos de manipulació informativa i censura 
des d’octubre del 96 a juny del 97. Hi desta-
quen 18 casos. En la primavera del 97, per 
exemple, alguns dies, les vuit primeres no-
tícies de l’informatiu eren de successos. En 
cinquanta-dues edicions de l’informatiu, 
les cinc primeres notícies foren dedicades a 
successos. També a l’octubre, comencen les  
emissions del segon canal de tvv, Notícies 9,  
després Punt 2, i darrerament Nou 2, amb 
una cobertura ínfima. En aquest mes, la  
premsa informa que les productores d’An-
gel Moreno, marit de Nieves Herrero, fac
turen a Canal 9 1.695 milions de pessetes. 
Produeixen els programes Tómbola (model 
de la teleporqueria), En exclusiva, Parle 
vosté, calle vosté i En Primera Persona. El 
novembre de 1997, es destitueix Sánchez 
Carrascosa i es nomena el tercer director 
de la televisió autonòmica, José Forner. El 
primer, Vicent Tamarit, només havia durat 
un any. La premsa informa que Sánchez 
Carrascosa va acumular un dèficit de més 
de 3.000 milions de pessetes entre gener i 
setembre del 1997. Van apareixent escàn-
dols sobre els contractes de tvv amb les 
productores amigues, sobre la xarxa que ha 
teixit Sánchez Carrascosa per a afavorir la 
televisió local del diari Las Provincias, Va-
lencia Te Ve, sobre les empreses constituïdes 
després de la seua arribada a Canal 9 i els 
socis que les composen, alguns exdirectius 
de la televisió pública. La partida de pro-
ducció de programes ha experimentat una 
desviació pressupostària de més de 2.000 
milions. El setembre de 1998, Zaplana no- 
mena el quart director de Canal 9, Geno
veva Reig. No té cap experiència en el 
sector. Acompanya Zaplana des que fou la 
cap de premsa a l’ajuntament de Benidorm. 



94
En aquell moment era directora general 
d’agenda i protocol a Presidència. El comitè 
de redacció de Canal 9 fa públic el segon 
informe sobre els informatius de la casa. Al 
dossier, entre octubre del 1997 i març del 
1998, es fa referència a 19 casos greus de 
manipulació informativa i 53 notícies re-
llevants, divulgades per la resta de mitjans, 
que Canal 9 va ometre. 

En poc més de tres anys, Canal 9 havia 
tingut quatre directors, la seua gestió eco-
nòmica era plena d’ombres i havia facilitat 
l’ordit d’interessos que generaven beneficis 
importants a les empreses amigues, ha- 
via esdevingut agència de col·locació de pe- 
riodistes i col·laboradors de l’entorn de 
Las Provincias, havia incrementat la ma-
nipulació informativa i la censura fins a 
límits goebbelsians i, malgrat el seu model 
comercial i barroer, Canal 9 continuava 
sent la quarta televisió en audiència. 

Durant els anys del pp, gairebé s’ha 
triplicat la plantilla de treballadors –l’any 
1995 la plantilla era de 650 treballadors, 
el 2012 n’eren prop de 1.800–, alhora que 
s’excloïa els qui consideraven desafectes 
perquè havien entrat a l’època socialista. 
És així com una bona part de la plantilla 
més qualificada que havia accedit per mitjà 
d’oposicions va quedar desplaçada per una 
nova fornada de jovencells i senyoretes pro-
vinents del ceu San Pablo –universitat dels 
propagandistes de l’acció catòlica (acnp)– i 
addictes al nou règim. El valencià dels perio- 
distes que apareixien en pantalla va arribar 
a uns nivells ínfims de qualitat. De fet, es 
tractava de castellanoparlants perpetrant un 
valencià de falla. L’adhesió als principis del 
nou règim era l’element clau de la promoció 
interna. Quant a la producció, la pràctica 
habitual durant anys ha sigut contractar 
productores de Madrid que subcontracten 

amb productores valencianes per la meitat 
del preu. No fan res, o ben poc, i s’empor-
ten la meitat dels diners. 

El grup rtvv ha incorregut durant tots 
aquesta anys en una greu vulneració dels 
principis fonamentals de la Llei de creació 
7/1984 de 4 de juliol tant pel que fa a la 
promoció i protecció de la llengua pròpia 
(art. 2n. a), a la veracitat, imparcialitat i ob- 
jectivitat en les informacions (art. 2n. b), a 
la separació entre informació i opinió (art. 
2n. c), com pel que fa al respecte al plura-
lisme polític, cultural i lingüístic, religiós i 
social (art. 2n. e). 

En aquest sentit, la presència del valencià 
en el conjunt de la programació es troba 
molt per davall del que és exigible per al 
compliment del mandat legal i arriba a des- 
aparèixer sovint en l’horari de màxima au- 
diència. Tots els estudis indiquen una pre-
sència de la llengua pròpia per davall del 
50%. El pressupost per a doblatge al valen-
cià s’havia reduït els darrers anys en un 70% 
i ha portat a la fallida del sector. L’any 2012 
no s’ha fet cap doblatge. D’altra banda, 
en el conjunt de la programació s’ignoren 
sistemàticament les obres del sector cultural 
–literatura, teatre i música– que s’expressen 
en valencià. De la mateixa manera, no es 
dóna informació de les Trobades d’Escola 
Valenciana que reuneixen milers i milers de 
persones per tota la geografia valenciana. Els 
fets en relació a la cobertura informativa del 
cas judicial en què es troba imputat l’expre-
sident Camps, així com la informació sobre 
la seua dimissió i l’allau de lloances, a mena 
de publireportatge, a la seua presidència, fo-
ren una mostra més d’una greu manipulació 
informativa de l’audiència amb una clara 
intenció d’ocultar i enganyar. Es va arribar 
a atribuir a Camps l’arribada de l’ave o la 
consecució del corredor mediterrani. 



95
Convé no oblidar el paper actiu que 

rtvv va jugar en el cas Gürtel per mitjà 
dels contractes milionaris per a la visita 
del Papa l’any 2006, i que van suposar el 
desviament de sis milions d’euros cap a la 
trama corrupta i la dimissió de l’anterior 
director general, Pedro García, implicat 
també en el cas i a qui s’acusa d’haver-se 
embutxacat directament mig milió d’euros. 
Diversos directius de Canal 9 han estat 
imputats també. 

Igualment, convé assenyalar la manca 
de diligència i potser l’encobriment del di- 
rector general, José López Jaraba, en el cas 
d’abusos sexuals de l’exdirector de Recursos 
Humans Vicente Sanz (destacat membre 
del pp), un cas en què rtvv ha hagut de 
pagar-li indemnització per no haver-li obert 
un expedient al seu moment, haver-lo 
mantingut més d’una setmana en el seu 
lloc, després de denunciats els fets greus, 
i haver mentit als representants sindicals 
assegurant que li havien obert expedient. El 
director general i la directora de tvv, Lola 
Johnson, no van dir res fins que les perio-
distes assetjades no van presentar denúncia 
al jutjat i van informar els mitjans, tot i que 
havien visionat un vídeo amb escenes de 
l’assetjament deu dies abans. 

Quant a la situació econòmica de rtvv, 
és conegut que ha arribat a un deute de 
més de 1.500 milions d’euros. Una sagnia 
que es va iniciar l’any 2000 quan la Ge-
neralitat va decidir que les ampliacions de 
capital de rtvv es feren a partir d’aquell 
any mitjançant endeutament bancari en 
comptes d’incrementar les aportacions de 
la Generalitat. Una decisió que ajornava els 
problemes i que ens ha dut a la situació ac-
tual en la qual, segons l’informe del Síndic 
de Comptes de 2009, Canal 9 i Ràdio 9 
es trobaven en un dels supòsits de dissolu-

ció previstos en l’article 260 de la Llei de 
Societats Anònimes. Això, emperò, no ha 
sigut obstacle per a continuar contractant, 
els darrers anys, producció externa que es 
podria fer amb recursos propis, i mantenint 
els contractes d’alta direcció d’un grapat de 
càrrecs sense cap control, amb condicions 
opaques i amb indemnitzacions ben su-
coses. Cal destacar, a més, que a rtvv no 
hi ha bossa de treball i les contractacions 
s’efectuen amb tota l’arbitrarietat que el 
ca de rtvv ha permès, tot transgredint 
els principis de competència i qualificació 
per al lloc i de transparència que és exigible 
als organismes públics. Una política de 
contractació orientada a tenir personal fidel 
i submís bé per afinitat ideològica, bé per 
temor a ser despatxat, mentre la majoria del 
personal de plantilla, els treballadors més 
qualificats i que accediren al lloc per mitjà 
de proves selectives, han estat arraconats a 
treballs menors. 

Crida poderosament l’atenció la ruïnosa 
gestió en la compra de drets esportius. L’any 
2009, any en què disposem de dades fia- 
bles per mitjà de la Sindicatura de Comp-
tes, tvv va invertir 33 milions d’euros en 
la compra de drets esportius, principal- 
ment del València C.F. (17 milions) i del 
Vila-real C.F. (13,7 milions). Els va vendre 
a tercers per 22,2 milions d’euros. El resul-
tat fou que es van perdre 11 milions d’euros 
en una operació encoberta de subvencionar 
els dos principals equips de futbol valencià 
sense haver-ne de donar comptes i augmen-
tant les pèrdues del Grup rtvv. No consta 
que el ca de rtvv cridés l’atenció dels 
responsables de tvv, exigís explicacions i 
prengués les mesures adients davant un cas 
tan greu de mala gestió. 

Quant a audiència, tvv ha anat perdent 
l’interès del públic valencià que s’ha reduït 



96
progressivament. Si l’audiència mitjana del 
2009 fou de l’11,8 per cent, l’any 2010 
era del 5,9 per cent, i el 2012 va continuar 
baixant fins al 4 per cent, tot sent encara 
menys els darrers mesos. 

En suma, el Grup rtvv es troba en una 
situació gravíssima d’incompliment de la 
Llei de creació, amb una gestió econòmica 
i de personal totalment ineficient i amb un 
perfil de continguts de programació medio-
cre i allunyat del que ha de ser una televisió 
pública al servei de la ciutadania. Hi ha més 
d’un centenar de directius, de caps, abso-
lutament mediocres, que mai no passarien 
una entrevista de treball en una empresa 
competitiva. La seua comesa principal és 
vigilar els altres i aconseguir el màxim nivell 
de vulgaritat en les produccions pròpies. 
Això sí, tot amb molts diners de tots els 
valencians i amb bones comissions per als 
amics. L’ero és la gran mentida d’aquesta 
colla de lladres. S’han ventilat més de 1.500 
milions i ara romancegen impúdicament 
amb arguments econòmics, que si la crisi, 
que si la davallada de la publicitat, que si 
les dificultats del mercat audiovisual. 

L’estiu passat i mentre es produïen les 
converses sobre l’ero amb el comitè d’em-
presa de rtvv, el pp va portar a les Corts la 
nova llei de Radiotelevisió valenciana – Llei 
3/2012 de 20 de juliol, de la Generalitat, 
d’Estatut de Radiotelevisió Valenciana 
(docv, 23/07/2012). Alguns dels elements 
claus del canvi legislatiu són el fet que es 
diferencia entre les activitats audiovisuals 
de servei públic i les que no ho són, tot 
obrint la porta a la privatització de segments 
de la programació de la manera que es 
dictaminarà en el contracte programa; s’hi 
estableix, doncs, un sistema de finançament 
mixt amb comptes separats per a les acti-

vitats de servei públic i les que no ho són. 
Amb tot, per a les activitats considerades de 
servei públic, la llei permet l’externalització 
de la producció i edició de continguts així 
com de la provisió de mitjans materials, 
tècnics i humans. El valencià, article 5, es 
considera llengua preferent en la prestació 
del servei, la qual cosa deixa la porta total-
ment oberta a la producció directament 
en castellà. S’hi autoritza cedir a tercers la 
producció i edició dels programes infor-
matius (art. 24, 3). Hi reserva només el 20 
per cent del temps d’emissió a la difusió 
d’obres audiovisuals i cinematogràfiques 
valencianes –no necessàriament en valen-
cià– a fi de promoure la difusió d’obres 
valencianes i de productors independents. 
Amb aquesta llei, es liquida l’anterior rtvv 
a la qual queden adscrits tots els deutes i 
es crea la nova rtvv s.a. lliure de deutes, 
lleugera de plantilla i ben preparada per a 
facilitar el negoci a l’entramat d’empreses 
afins al pp. A la tramitació parlamentària, 
no es va acceptar cap esmena de l’oposició 
i es va resoldre per via urgent en un sol dia. 

D’altra banda, després d’un mes de no  
diàleg amb el comitè d’empresa, el 22 d’a
gost de 2012, de matinada, van consumar 
l’ero que deixava en el carrer 1.198 treba-
lladors i treballadores. Potser ho perdran als 
tribunals perquè el procés està ple d’errades, 
ocultacions i trampes que els jutges podrien 
no acceptar. Els hi dóna igual, el mal ja 
esta fet, rtvv liquidada, tot blanquejat... 
I si toca pagar indemnitzacions més altes, 
readmetre centenars de treballadors o desfer 
l’ero, fa igual. Com sempre, les destrosses 
del pp al País Valencià les paguem entre 
tots. Sis consellers del pp tornaren a dir 
que no hi havia més remei que fer l’ero 
per causa de la greu crisi econòmica, que 



97
no hi havia una altra alternativa, ignoraren 
les propostes sindicals, les denúncies sobre 
la responsabilitat del deute de rtvv, com 
si el pp no l’haguera governat des del 1995, 
ignoraren que l’informe pwc és d’una me-
diocritat gravíssima, tot i que ens ha costat 
prop de dos-cents mil euros, tal com avala 
el contrainforme de la Universitat de Va-
lència, ignoraren que la producció pròpia 
ha quedat demostrat que és més barata que 
l’externalització, fins i tot, alguns d’ells es 
permeteren retraure’m la manera de parlar, 
es queixaren que els acusava d’irresponsa-
bles, immorals i presumptes delinqüents 
per votar sense atendre la totalitat de la in- 
formació, potser sense llegir-la, per donar 
per liquidat el principal instrument de co- 
municació que ens havíem atorgat els va-
lencians. I votaren a favor de l’ero. Algú 
fins i tot féu una defensa del gran treball 
del director general i es queixà novament 
dels meus insults. Un director general, 
José López Jaraba, que ha dictat les regles 
del que volia que digués pwc per a l’in-
forme que justifica l’ero –així va quedar 
demostrar a les actes de les converses amb 
els sindicats on els representats de pwc 
reconeixien haver parlat exclusivament 
amb la direcció. 

Arribat al final, sóc ben conscient que 
no he fet una anàlisi de polítiques comuni-
catives –més enllà de denunciar la toxicitat 
de les polítiques del pp–, dels grans canvis 
de l’entorn audiovisual amb la irrupció 
del digital, de la gran transformació que 
suposa Internet, els protocols de les xarxes 
ip i els dispositius de mobilitat. En les greus 
circumstàncies que travessa la comunicació 
pública al País Valencià, les agressives po-
lítiques intervencionistes en l’econòmic i 
de manipulació i censura en la informació 
que practica el partit del govern, potser fóra 
un exercici elegant i ben buit ocupar-se’n 
d’aquells grans canvis mentre al nostre 
voltant l’accés a la informació pública i els 
mínims de gestió democràtica són segrestats 
per un poder reaccionari que se’n fot dels 
discursos intel·lectuals o, més encara, dit 
planerament, de la música i dels tocadors.

El poder polític sempre ha sigut ex-
cessivament voraç respecte als mitjans de 
comunicació públics. És la història de la co- 
municació al nostre país. Només un canvi 
polític substancial amb una decidida volun-
tat d’autonomia dels mitjans públics po- 
dria alterar aquest estat de coses. De mo-
ment, caldrà esperar i continuar treballant 
pel canvi. ❒


