
110

Enrique Bustamante

La base inevitable per a analitzar les 
decisions del Govern del Partit Popular 
sobre la televisió ha de ser necessàriament 
l’«herència rebuda» del Govern socialista 
anterior i la seua empremta audiovisual. 
En primer lloc, la reforma de la Corpo-
ració rtve de 2006, que homologava per 
fi el servei públic estatal de radiotelevisió 
amb el model occidental europeu, tant en 
autonomia editorial, amb l’eliminació dels 
llaços de dependència governamental, com 
en el majoritari finançament públic i en la 
definició de les missions de servei públic 
(mandat-marc). Però també és important 
esmentar en aquest balanç de partida la dub- 
tosa reforma financera de 2010 de rtve, 
que eliminava la publicitat i feia el servei 
públic dependent de les «taxes» privades; 
la inestabilitat institucional generada des-
prés de la dimissió del president Alberto 
Oliart (juliol de 2011); i les disposicions 
que fomentaven la concentració privada 
i desregulaven la publicitat comercial fins 

El servei públic de rtve
sota el govern de Rajoy
Contrareforma sistemàtica i regressió democràtica

a límits insòlits en la regulació espanyola, 
confirmades en la Llei General de l’Audio-
visual de 2010.1 

Sobre aquest quadre, d’avanços històrics 
democràtics i de retrocessos rellevants, el pro- 
grama del pp, sense arribar a ser molt explí
cit sobre les seues intencions polítiques, no  
enganyava ningú. En el document anome
nat allò que «Espanya necessita», les referèn- 
cies al servei públic apareixen en l’apartat 1.9,  
«Noves tecnologies per a la modernització», 
que es limita a pronosticar que «estudiarem 
la viabilitat econòmica de l’actual model 
de televisions públiques per a redimensio-
nar-les i adaptar-les a la conjuntura pressu-
postària que travessem», amb l’establiment 
legal de sostres de despesa i d’endeutament. 
A més, es promet impulsar una reforma 
legislativa perquè les administracions auto- 
nòmiques i locals tinguen «llibertat per po- 
der adoptar nous models de gestió de les 
televisions públiques» que permeten l’en-
trada a la participació privada. Les decisions 
del Govern del pp en el seu primer any van 
superar de molt els temors generats per 
aquestes «promeses». 

En el seu últim any com a oposició, el 
Partit Popular havia evidenciat dues obses-
sions sistemàtiques: la primera era retallar 
dràsticament els recursos materials de rtve, 
i amb aquesta intenció Soraya Sáenz de 
Santamaría va presentar dues proposici-

Enrique Bustamante és catedràtic de Comunicació Au-
diovisual i Publicitat a la Universidad Complutense 
de Madrid. Autor, entre moltes altres obres sobre 
televisió, de La Televisión Económica (Gedisa, 1999) 
i Radio y Televisión en España. Historia de una asig-
natura pendiente de la democracia española (Gedisa, 
2006, rai, 2008).



111
ons en el Congrés dels Diputats al final 
de 2010: retallar el pressupost de rtve en 
200 milions d’euros i traure-li un múltiplex 
(quatre programes); la segona, expressada 
en nombrosos mítings i declaracions però 
mai en els espais institucionals legalment 
previstos, consistia en acusar els informatius 
del servei públic de falta de neutralitat, 
una campanya que va culminar en el ver-
gonyós intent de controlar des del Consell 
d’Administració la confecció mateixa dels 
telediarios (sistema informàtic iNews). 
Però cap d’aquestes aspiracions figurava 
clarament en el seu programa electoral de fi- 
nal de 2011, en el qual prometia «una de
mocràcia exemplar». 

Una vegada arribat al poder, el Govern 
de Rajoy desenvoluparà una ràpida i frenè-
tica activitat audiovisual, vehiculada gene-
ralment per decret llei, justificada sempre 
per la urgència, l’austeritat i l’eficiència. En  
el seu primer Consell de Ministres, cele
brat el desembre de 2011, va anunciar una  
retallada per a 2012 del pressupost de des- 
peses de rtve en la coincident xifra de 204  
milions d’euros (un 17 per cent del pressu-
post total, més d’un 37 per cent de la sub-
venció compromesa); i en els Pressupostos 
Generals de l’Estat per a 2013, va afegir 
una retallada suplementària de 50 milions 
d’euros. rtve, amb pèrdues oficials de 105 
milions el 2012 i reduïda a un pressupost de 
941,6 milions d’euros per a 2013, entrava 
així en un període d’absoluta incertesa so- 
bre la seua oferta i sobre la seua pròpia super- 
vivència econòmica. 

Com es pot comprovar en el quadre ad-
junt (quadre 1), fins a 2010, quasi la meitat 
dels ingressos procedia de la subvenció i 
la resta de la publicitat; entre 2010-2011, 
aquesta última aportació és substituïda 

per les taxes de l’espai radioelèctric (al 
voltant de 250 milions d’euros) i el cà-
non sobre televisions privades i empreses 
de telecomunicacions (al voltant de 280 
milions d’euros). Des de 2012, aquestes 
últimes aportacions sumen quasi un terç 
dels ingressos. Els dèficits des de 2010 són 
conseqüència de minoracions en litigi de les 
aportacions privades. L’engrossit dèficit de 
2012 i les retallades més grans per a 2013 
evidencien una crisi financera insostenible, 
que presagia noves retallades de personal i 
de programació a curt termini.

Quadre 1
Corporació rtve: finançament (2006-2013)

Anys	 Subvenció	 Despeses	 Resultats

2006	     0	 1.536	 -216,71
2007	 433,6	 1.182,3	   +18,4
2008	 501,4	 1.193,3	   -71,8
2009	 553,3	 1.145,8	     +1,4
2010	 579,42	 1.186,28	   -47,11
2011	 547,59	 1.200	   -30
2012	 342,74	    996	 -105
2013	 292,74	    941,6	      –

Font: liquidacions de pressupostos fins a 2010. Pres
supostos Generals de l’Estat per a 2011-2013.

La segona decisió capital es va prendre 
mitjançant el Reial Decret de 20 d’abril 
(boe de 21-4-2012), que canviava substan-
cialment el sistema d’elecció del president 
de la Corporació en exigir en segona votació 
una majoria simple del Congrés en lloc de la 
majoria reforçada de dos terços, «que ha de-
mostrat ser ineficaç». De la mateixa forma, 
els membres del Consell d’Administració 
podien ser nomenats amb els únics vots 
del grup governamental, es retallava el seu 



112
nombre per a expulsar millor els represen-
tants sindicals, i es desprofessionalitzava la 
seua gestió en deixar d’exigir-los dedicació 
exclusiva. El psoe es va inhibir dels nome-
naments i va quedar fora del Consell d’Ad-
ministració, amb el rebuig frontal d’aquesta 
regressió democràtica que traslladava rtve 
al període anterior a l’Estatut de 1980; tota 
una regovernamentalització que anul·lava  
el principal assoliment democràtic de la re- 
forma de 2006 i que, sorprenentment, es 
va aprovar amb el suport de Convergència i 
Unió, en correspondència amb el favor del 
pp en el Parlament català per a una involu-
ció similar (Llei 2/2012 de 22 de febrer), 
no tan sols de la direcció de la Corporació 
Catalana de Ràdio i Televisió sinó també 
d’un Consell Audiovisual de Catalunya de 
ben guanyada tradició independent. Es 
verificava així que l’epidèmia d’autorita-
risme afectava totes les dretes hispàniques, 
perquè si el malson del pp era Fran Llorente,  
el director d’informatius de tve, i també el  
Consell d’Informatius en ple, el d’Artur 
Mas es deia Mònica Terribas, ja defenes-
trada de la direcció de tv3. 

Alguns blocaires van captar ràpidament 
la contradictòria coincidència: durant els 
mateixos dies que la bbc publicava en el seu 
web la convocatòria d’un concurs públic 
per a elegir el seu pròxim director general, 
després de la dimissió anunciada de Mark 
Thompson, que seria triat per l’autoritat 
bbc Trust i confirmat per àmplia majoria 
del Parlament britànic, el Govern espanyol 
promulgava el reial decret que li permetia 
designar a dit el president de la Corporació 
rtve. No obstant això, el cridaner contrast 
no apel·lava a les diferències entre la bbc i 
rtve sinó a la sideral distància democràtica 
entre la dreta britànica i l’espanyola. 

En efecte, els nomenaments efectuats 
gràcies a aquestes reformes legals –recor-
regudes al Tribunal Constitucional per 
cinquanta diputats socialistes– van supe-
rar àmpliament els pitjors auguris. Com 
a president de rtve, elegit després de 
quatre votacions marcades amb un segell 
indeleble d’ignomínia democràtica, va ser 
designat Leopoldo González Echenique, 
advocat de l’Estat, amic de la vicepresi-
denta i del pp, amb un currículum que te- 
nia com a activitat més pròxima al camp 
audiovisual haver sigut director general 
de la Societat de la Informació durant 
sis mesos en l’era Aznar, més enllà de la 
seua última funció com a secretari del 
grup NH Hoteles. Per al Consell d’Ad-
ministració, amb majoria aclaparadora del 
pp, van ser triades figures de tan intensa 
experiència audiovisual com un exdiputat 
del pp, assessor d’un conseller anterior, o 
un empresari privat de llarga trajectòria 
en la indústria tèxtil i informàtica (ciu); 
només dos candidats apareixien avalats pel 
seu historial professional en rtve, però 
acceptaven el dubtós honor de ser nome-
nats sense consens en un Consell sense 
cap poder, que es limitaria forçosament 
a consagrar la destrucció democràtica i la 
ruïna econòmica del servei públic. Encara 
que sense les pretensions d’aconseguir per 
a rtve els «talents renaixentistes» que en el 
Regne Unit s’havien considerat necessaris 
per al nou Director General de la bbc, les 
compareixences d’aquests candidats en el 
Congrés (veure Diari de Sessions núm. 
120, sessió de l’11-6-2012) resultaven 
patètiques, tant en els seus desplegaments 
curriculars com en les seues proclames i 
promeses d’un servei públic fort, inde-
pendent i plural. 



113
Perquè l’autèntic nucli dur de la contra-

reforma radicava justament en l’immediat 
nomenament del nou Director d’Informa-
tius: Julio Somoano, expersonal de rne 
sense excedència, i directiu i presentador 
dels informatius de tv Madrid, caracterit-
zats per la seua absoluta manipulació a favor 
de la presidenta Esperanza Aguirre. Autor 
d’una tesina de màster de qualitat acadè-
mica menyspreable sobre l’orquestració 
mediàtica a favor del pp, membre durant 
anys d’un grup clandestí de professionals 
i polítics autoanomenat «el lado oscuro», 
que conspirava per a orientar els mitjans a 
favor d’aquest partit, Somoano va prometre 
també defensar la independència de rtve 
encara que el seu historial apuntava més 
aviat a la resurrecció dels temps d’Urdaci, 
quan els informatius de tve van arribar a 
ser condemnats pels tribunals de justícia per  
manipulació ostentosa. Així ho van en-
tendre els treballadors dels informatius de 
rtve quan, en exercici del seu Estatut legal, 
van considerar-lo «no idoni» per al càrrec 
per un 70,97 per cent dels 472 vots emesos 
(8,05 per cent a favor), encara que malau-
radament aquest rebuig no era vinculant 
per a la direcció. 

No es tractava de presumpcions arris-
cades. Perquè en les primeres setmanes del  
nou equip, començaren els cessaments ful
minants de directius de prestigi dels noti-
ciaris, inclosos presentadors de programes 
d’èxit incontestable en televisió i ràdio, 
en una autèntica «cacera de bruixes» que 
s’aguditzaria durant l’estiu fins a arribar 
a redactors de base en molts casos. En els 
telediarios, les protestes contra la política 
econòmica resultaven sistemàticament eli-
minades o situades en llocs secundaris; cada 
convocatòria electoral, com les de Galícia o 

el País Basc, va provocar noves acusacions 
de manipulació; i els seus espais s’omplien 
de successos i notícies econòmiques «posi-
tives», provinents en la seua major part de 
comunicats empresarials, a més d’abun-
dants notícies sobre la salut (enmig del 
profund deteriorament del sistema públic 
de sanitat) i sobre cultura (que ignoraven 
el seu enfonsament). En els programes de 
debat, la major part dels escassos tertulians 
progressistes eren substituïts per comenta-
ristes que representaven els diaris de dreta, 
inclosos alguns d’extrema dreta provinents 
dels diaris digitals o dels canals de tdt més 
sectaris. 

En paral·lel, les retallades pressupostà-
ries ocasionaven una greu degradació de 
l’oferta de tve: pèrdua quasi total de les 
últimes exclusives esportives, congelació o 
trasllat a les cadenes privades de programes 
d’èxit de producció pròpia com Cuéntame, 
Águila Roja o la telenovel·la Amor en tiempos 
revueltos (visió novel·lada però crítica de la 
postguerra franquista). Ajustos econòmics i 
creixent desprestigi d’imatge es conjugaven 
així per marginar el pes social del servei 
públic estatal. I no es tractava només d’una 
qüestió política, partidista o electoral, sinó 
també i sobretot de la degradació de rtve 
com a plataforma de suport i de promoció 
de la cultura espanyola. 

Per exemple, rtve ha representat tra-
dicionalment un paper important en el 
finançament del cinema i de l’audiovisual 
espanyol, aportació que es va incrementar 
fins al 6% de la seua facturació anual (en-
front del 5% per a les cadenes privades) 
en la Llei de Reforma de la Corporació de 
2006 i en la pròpia Llei General Audiovisu-
al (lga) de 2010. La injecció financera que 
aquesta obligació suposava per al cinema 



114
espanyol era notable en els últims exerci-
cis, més encara en contrast amb la rebaixa 
d’obligacions que la mateixa lga va suposar 
per a les cadenes privades, en reservar per 
a les obres audiovisuals unitàries només 
el 60% del 5% (és a dir, un 3%). Però els 
severs «ajustos» pressupostaris patits han 
danyat també aquesta funció. Encara que 
resulta difícil quantificar el descens que la 
precarietat financera de rtve (dèficit anun-
ciat de 105 milions en 2012) ha suposat 
per a l’audiovisual espanyol, sembla evident 
que no es mantindran d’ara endavant les 
inversions del període 2006-2011, que ja 
van baixar de 72 milions d’euros (2010) 
a 38,5 milions (2013). Per la seua banda, 
les cadenes privades van reclamar reitera-
dament al Govern la supressió per la crisi 
de l’aplicació de la citada disposició de la 
lga, i que l’eliminara o la postposara per a 
futurs exercicis. 

Com a conseqüència significativa, tve 
va caure en els primers sis mesos del Go-
vern del pp del primer lloc (14,7 per cent 
de share d’audiències) al tercer darrere de 
Telecinco i Antena 3, amb un 11,5 per cent, 
mentre que els seus informatius descendien 
ràpidament d’audiències i molts dies cedien 
el lideratge a Telecinco. En rne, al final de 
2012 es constatava amb les xifres de l’egm 
la pèrdua de 450.000 oients (pràcticament 
un de cada cinc) i el seu descens al quart 
lloc de les cadenes per audiència. Al març 
de 2013, l’audiència de La Uno havia caigut 
al 10,2% de share, el seu mínim històric, 
enfront de més del 13% de Telecinco i 
Antena 3, encara que transitòriament els 
informatius de tve tornaven a ser els més 
vistos (13,5) seguits a molt curta distància 
pels de Telecinco (13,3%).

Televisions 
autonòmiques: 

Rumb a la privatització

En tot cas, la hiperactivitat governamental 
contra el servei públic no es va quedar en 
rtve. La llei 6/2012 (boe de 2-8-2012) va 
tornar a modificar la Llei General Audio-
visual de 2010 (article 40, apartats 2 i 3) 
per a permetre que els governs autonòmics 
pogueren «flexibilitzar els sistemes de gestió 
dels serveis públics de comunicació audio
visual autonòmica», és a dir, privatitzar o 
externalitzar a voluntat els seus canals au-
tonòmics, inclosos els serveis informatius. 
El canvi legal estava fet a mesura de tv 
Madrid o Canal 9 de València, caracterit-
zades des de feia anys pel seu balafiament 
econòmic a favor de periodistes i produc-
tores amigues i per la seua manipulació 
descarada de la informació, i castigades 
amb la caiguda lliure d’audiències (menys 
del 4,5 per cent), que podrien així confiar 
completament la seua gestió a empreses 
privades després d’executar ero massius 
que van posar immediatament en marxa: 
tv Madrid, amb pèrdues de 48 milions en 
2012 i un deute acumulat de 280 milions, 
va plantejar un pla d’eliminació (Deloitte 
i Cuatrecasas) de 925 llocs de treball (un 
78 per cent de la seua plantilla); Ràdio 
Televisió Valenciana, amb un endeutament 
total de 1.300 milions, va planificar un ero 
de 1.198 treballadors (un 76 per cent de la 
seua plantilla). En els plans no apareixia ni 
una sola crítica oficial a la seua gestió, ni 
tan sols a la inflació de costos produïda per 
les productores privades amigues del poder 
o per la contractació massiva de periodistes 
i tertulians militants de la dreta.



115
Ja que en època d’enfonsament publici-

tari per la crisi resultava inversemblant una 
privatització per venda de les freqüències, es 
donava per fet que la fórmula més probable 
de privatització seria la ja assajada per la tv 
de Múrcia: externalització a grups privats, 
amb sucoses subvencions públiques, d’un 
servei públic, amb la qual cosa la gestió i la 
informació quedarien fora del control par-
lamentari i ciutadà. En la premsa, potents 
grups privats mostraven ja les seues inten-
cions de concursar, i amb aquesta intenció 
s’apressaven a fitxar notoris exdirigents del 
pp com a facilitadors de l’operació. Però 
si l’exemple arribava a estendre’s, la radio
televisió autonòmica, potencial factor de 
promoció econòmica de la cultura i de la 
creativitat però també plataforma trans-
cendental de la identitat i de la diversitat, 
quedaria en bona part eliminada de les 
regions, o relegada en el millor dels casos 
a una estructura secundària, comercial i 
clientelar, sense deixar per això de resultar 
manipulable pel partit governamental. 

A més de l’estalvi, alguns dirigents del 
pp s’han atrevit a al·legar la qualitat com a 
meta dels seus ajustos i reformes promeses. 
Però en les radiotelevisions regionals que 
controlen des de fa anys, com tv Madrid o 
Canal 9, han imposat gestions partidistes, 
corrupteles intensives, programacions banals 
i informatius ostentosament manipulats, 
castigats amb el seu rebuig per la major 
part de la població en forma de caigudes es- 
pectaculars dels seus índexs d’audiència. I 
en les noves autonomies sota el seu control 
(Castella-la Manxa, Balears, Aragó), copien 
ràpidament aquest model amb nomena-
ments sectaris o externalitzen la gestió, fins 
i tot dels informatius, en mans d’empreses 
clientelars i opaques que corrompen fins a 
l’extrem tota idea de servei públic. 

Més difícil encara de comptabilitzar és 
l’impacte que tindrà la crisi general de les 
televisions públiques autonòmiques sobre 
l’audiovisual i la cultura espanyola general, 
per a la qual han significat no tan sols un 
aparador important de promoció sinó tam-
bé una font rellevant de suport financer a la 
producció, a l’audiovisual independent en  
particular però en general al conjunt de la  
cultura, com han demostrat estudis recents 
(Accenture, 2011). Però tots els tercers ca- 
nals han patit així mateix retallades im-
portants dels seus pressupostos que s’afe-
geixen a la seua forta caiguda d’ingressos 
publicitaris i, en els casos més extrems 
com els de València i Madrid, han vistes 
delmades les seues despeses i s’han abocat 
a un canvi dràstic de model externalitzat 
que difícilment podrà en el futur complir 
moltes funcions culturals.

Televisió privada: 
Concentració 

i descontrol generalitzat

Per contrast amb la situació del servei pú-
blic central i regional, el panorama de les ca-
denes privades en el primer any de mandat 
del Partit Popular està en canvi marcat per 
la consolidació del duopoli quasi perfecte, 
que permet als dos grans grups, Telecinco i 
Antena 3, acumular el 90 per cent del mer- 
cat publicitari, malgrat sumar una mica més 
del 55 per cent del share (inclosos tots els 
seus canals generalistes i temàtics). En haver 
absorbit bona part del mercat publicitari 
que abans corresponia a tve, els dos grans 
grups televisius privats aconseguiran en 
bona mesura, malgrat la crisi creixent del 
mercat publicitari, mantenir uns beneficis 
notables (vegeu quadre 2).



116

A més, des del 2010 se succeeixen pràc-
tiques sistemàtiques de violació dels temps 
comercials permesos, dels límits i exigències 
per a la publicitat no convencional i fins i 
tot de la separació entre programes i es-
pots, substituïda quasi sempre per ràpides 
ràfegues imprevisibles d’autopromoció que 
donaven pas immediatament a la publicitat. 
Sense que cap autoritat responsable pren-
guera mesures de cap tipus.

L’operació de fusió entre Antena 3 i La 
Sexta havia quedat en suspens després de les 
condicions imposades per la Comissió Na-
cional de la Competència (cnc), especial- 
ment respecte a la comercialització publici-
tària del grup per a garantir la competència 
en aquest mercat, que el grup Antena 3 ha- 
via rebutjat amb l’amenaça d’avortar l’ope-
ració. Però el 24 d’agost de 2012, el Govern 
es reuneix per a decidir, amb l’activació per 
primera vegada de la clàusula de la llei que 
regulava la seua actuació excepcional «per 
raons d’interès general» (Llei 15/2007 de 
3 de juliol), esmenar la cnc, al·legant «el 
manteniment del pluralisme informatiu, 
però sobretot el compliment de l’allibera-
ment del dividend digital», i suavitza dràs-
ticament aquestes exigències, especialment  
en matèria publicitària i de terminis.

Després d’aquesta absorció formal, l’1 
d’octubre, Mediaset i Antena 3 van comen-

çar una estratègia de revaloració del preu 
dels seus espais comercials, amb la impo-
sició de les seues condicions en el mercat, 
mentre la majoria dels canals comercials 
aliens, amb taxes menors a l’1 per cent del 
share, eren incapaços de sobreviure. Antena 
3, seguida de Telecinco, aplicaven així una 
paradoxal política publicitària, batejada 
com de «pauta única», en la qual els espots 
seguien el ritme marcat pel canal líder que 
s’imposava capritxosament en la progra-
mació dels canals temàtics. A curt termini, 
aquest fet permetia als dos grans grups su
mar l’audiència de tots els seus canals per 
a mantenir i elevar les tarifes publicitàries 
altes; a mitjà-llarg termini, es frustraven 
les expectatives d’una nova publicitat, més 
ajustada a targets específics i més cara, i per 
tant les motivacions per a invertir en con- 
tinguts nous per als nous canals de tdt.

Final del non nato 
Consell Audiovisual

Finalment, un projecte de llei presentat al 
Congrés a final d’any (Diari de les Corts Ge- 
nerals de 19 d’octubre) assestava un colp 
decisiu a tota concepció equilibrada de 
l’espai democràtic espanyol, en consagrar 
la supressió definitiva del Consell Estatal 

Quadre 2
Grans cadenes privades: resultats econòmics (2005-2011)

	 2005	 2006	 2007	 2008	 2009	 2010	 2011

Negoci net	 2.547,73	 3.284,58	 3.477,43	 3.278,15	 2.576,81	 2.964,00	 2.638,17
Resultats*	 477,40	 582,31	 564,59	 440,68	 199,40	 313,88	 217,60

* Resultats després d’impostos.
Font:	 Noticias de la Comunicación (2006-2012). Acumulat dels tres grups privats, Telecinco, Antena 3 i Digi- 

tal Plus.



117
de Mitjans Audiovisuals (cema) previst en 
la Llei General Audiovisual de 2010 amb 
importants competències en el control del 
compliment del servei públic i en la regu-
lació del conjunt de l’audiovisual. Perquè 
aquest Consell, reclamat unànimement 
pel Senat l’any 1995, exigit per l’Informe 
del Consell per a la Reforma de 2005, re-
petidament recomanat pel Parlament i pel 
Consell d’Europa, i única mancança entre 
els 27 països de la ue, no s’havia creat en 
l’anterior legislatura per la falta d’acord  
en el seu nomenament entre pp i psoe. 

No obstant això, en el citat projecte de  
llei, que al·legava sempre l’austeritat i l’efi-
ciència, aquesta non nata autoritat inde-
pendent s’inclouria en la futura «Comissió 
Nacional dels Mercats i la Competència», 
juntament amb les competències de les su- 
primides autoritats de regulació de les co-
municacions, de l’energia i del transport, 
encara que aquesta supressió topava frontal-
ment amb la doctrina europea d’autoritats 
independents en camps molt diferents i re-
bia crítiques serioses de la pròpia Comissió 
del Mercat de les Telecomunicacions (cmt) 
i d’instàncies europees.

Pel que fa al camp audiovisual, l’eli-
minació d’aquest Consell tant de temps 
demandat revelava la concepció governa-
mental de la cultura i de la informació com 
a simple mercat, lluny de tota implicació 
per al pluralisme i la diversitat. I permetia 
no tan sols convertir el Govern en l’únic 
àrbitre del servei públic sinó també en el 
guardià, sempre sota sospita, de les obli-
gacions legals del pol privat. Ja que bona 
part de les principals competències legals 
previstes per al cema retornarien segons 
el projecte de llei al Ministeri d’Indústria 
i a la pròpia Presidència del Govern, que 
s’encarregarien, per exemple, de definir i de 

controlar el catàleg d’esdeveniments d’inte-
rès general (llegiu competicions esportives) 
i d’administrar les faltes greus i molt greus a 
les cadenes televisives, que podien implicar 
fins i tot la pèrdua de la llicència.

Deteriorament profund 
de l’espai democràtic 

i de la diversitat

Les múltiples decisions, precipitades o pla-
nificades amb antelació, sobre l’audiovisual 
espanyol adoptades pel Govern del pp en 
el primer any del seu mandat no admeten 
moltes interpretacions possibles.

Pel que fa a rtve, des d’un punt de vista 
polític, es tracta d’una regressió almenys 
als temps de l’Estatut de 1980, amb el seu 
corol·lari de dependència governamental i  
de sospita permanent de manipulació parti-
dista. En alguns aspectes, com la designació 
i el funcionament del Consell d’Adminis-
tració, la involució és fins i tot més llarga, 
abans de l’Estatut, cap als temps de la tran
sició democràtica, més convulsos com se 
sap en rtve que en el país en general. En 
termes econòmics, rtve i les televisions au-
tonòmiques entren en una fase de profunda 
incertesa que pot acabar en la seua margi-
nalització o en la seua desaparició segons 
els casos. La conclusió no pot ser una altra 
que la d’un profund deteriorament de l’es-
pai públic democràtic, amb l’allunyament 
palpable del model occidental europeu, i 
l’aproximació als lamentables vaivens de 
molts dels països excomunistes d’Europa 
en el seu procés de privatització salvatge i 
de democràcia de baixa qualitat. 

Si observem la televisió i l’audiovisual 
com un sistema integrat, en el qual els 
seus diferents elements, públics i privats, 



118
interactuen i competeixen inevitablement 
pel temps dels espectadors, marcant irre-
missiblement la diversitat opcional dels 
ciutadans, la degradació del pol públic 
contrasta amb l’enfortiment del pol privat 
i la seua conformació en un duopoli quasi 
perfecte i inamovible. El resultat escapa de 
l’esfera política per a entrar de ple en l’es-
fera cultural, amb una seriosa disminució 
creixent de l’oferta de cultura espanyola i 
del grau de diversitat cultural disponible per 
als ciutadans espanyols. També se’n deriven 
greus conseqüències econòmiques sobre les  
indústries culturals, especialment sobre  
les independents i sobre les descentralitza-
des localment o regionalment, que només 
es verificaran a mitjà i a llarg termini. 

Tantes decisions transcendentals en tan 
curt espai de temps evidencien la compo-
sició explosiva de la doble ànima del Par- 
tit Popular, neofranquista (recuperar tot 
el poder partidista sobre la radiotelevisió 
pública) i neocon radical (mentre la des
truïa acceleradament en benefici dels grans  
grups privats). Sense necessitat de cap hi- 
pòtesi conspirativa, sinó de determinació 
pels models de societat alimentats pel 
partit governamental i per la pressió dels 
esdeveniments, la urgència d’aquests can-
vis i el seu paral·lelisme amb la política 
econòmica desenvolupada suggereixen una 
hipòtesi més amenaçadora: la presumible 
conclusió de la dreta espanyola (i catalana) 
que les seues mesures econòmiques i socials 
només eren compatibles amb la degradació 
de l’espai públic democràtic espanyol. La 
governamentalització dels mitjans públics i 
la total domesticació dels privats encaixaria 
així en una deriva autoritària cada vegada 
més visible en el terreny legislatiu, penal i 
policial, sobre la base –enormement perillo-
sa– que la democràcia perjudica el mercat. 

Els resultats d’aquesta política podrien 
arribar a ser irreversibles, ja que un servei 
públic deteriorat i reduït al seu mínim pes 
social tindria molt difícil la seua regeneració 
democràtica i la recuperació del seu prestigi. 
L’«assignatura pendent» de la democràcia es- 
panyola es convertiria així en un fracàs esco-
lar, definitiu i sense pal·liatius. En l’horitzó 
no està tant el model nord-americà (amb les 
seues regulacions potents, la seua autoritat 
audiovisual i la seua múltiple competència 
comercial), sinó el model mexicà de Televisa 
i tv Azteca. ❒

Traducció de Miquel Calvet

  1.	 L’anàlisi dels esdeveniments audiovisuals de la segona 
legislatura del Govern de Rodríguez Zapatero i 
del posterior Govern de Mariano Rajoy, inevita-
blement relacionades, l’ha desenvolupat aquest 
autor en diversos textos, entre els quals el capítol 
d’E. Bustamante i P. Corredor (2012) «La política 
audiovisual de los gobiernos de Zapatero», en M. 
Lamuedra (coord.), El futuro de la televisión pública 
(Madrid, Edit. Popular), i l’article publicat en Le 
Monde Diplomatique «Destrucción democrática: 
rtve y la nueva censura audiovisual» (lmd, edició 
espanyola, núm. 202, agost de 2012). Una versió 
més àmplia i completa es pot trobar en l’actualit-
zació del llibre Historia de la Radio y la Televisión 
en España (Barcelona, Gedisa), en premsa.


