NAGIOS: RODERIC FUNCIONANDO

El principio de Le Chatelier a través de la historia y su formulación didáctica en la enseñanza del equilibrio químico

Repositori DSpace/Manakin

IMPORTANT: Aquest repositori està en una versió antiga des del 3/12/2023. La nova instal.lació está en https://roderic.uv.es/

El principio de Le Chatelier a través de la historia y su formulación didáctica en la enseñanza del equilibrio químico

Mostra el registre parcial de l'element

dc.contributor.author Quílez Pardo, Juan
dc.contributor.author Sanjosé López, Vicente
dc.date.accessioned 2015-05-28T15:45:26Z
dc.date.available 2015-05-28T15:45:26Z
dc.date.issued 1996
dc.identifier.citation Quílez Pardo, Juan Sanjosé López, Vicente 1996 El principio de Le Chatelier a través de la historia y su formulación didáctica en la enseñanza del equilibrio químico Ensenanza de las Ciencias 14 381 390
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10550/44084
dc.description.abstract The historical evolution of the Le Chatelier's principle is connected with its use in the chemistry classroom. The apparent simplicity in which the Le Chatelier's principle was first formulated and the success achieved in the implementation of some important industrial processes gave it an initial acknowledgement still kept nowadays. Nevertheless, since the beginning of this century, different authors have pointed out the limited character of the qualitative rule and its vague and ambiguous formulation. Furthermore,hermodynamics gives for the Le Chatelier's inciple some quantitative formulations that limit its applicability. However, most general chemistry textbooks have treated the Le Chatelier's qualitative rule as a universal and infallible principle, making suitable for teaching the statement given by Le Chatelier in 1888. This didactic teaching approach is a source of different misconceptions which are generated in the prediction of the evolution of a perturbed chemical equilibrium system. Hence, some authors have suggested avoiding the Le Chatelier's rule. This new option assumes to use exclusively the chemical equilibrium constant.
dc.language.iso spa
dc.relation.ispartof Ensenanza de las Ciencias, 1996, vol. 14, p. 381-390
dc.subject Ciència Ensenyament
dc.subject Química
dc.subject Ciència Ensenyament
dc.title El principio de Le Chatelier a través de la historia y su formulación didáctica en la enseñanza del equilibrio químico
dc.type journal article es_ES
dc.date.updated 2015-05-28T15:45:26Z
dc.identifier.idgrec 101360
dc.rights.accessRights open access es_ES

Visualització       (672.4Kb)

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)

Mostra el registre parcial de l'element

Cerca a RODERIC

Cerca avançada

Visualitza

Estadístiques