|
It is a study that validated the construct teacher collegiality, as part of the educational dimension of social cohesion model developed by the MEASURE University of Valencia, and was applied to the Dominican context: Presented six dimensions related to the concept collegiality, which formed part instrument, applied to school districts 06-05 La Vega-East and 10.3 of Santo Domingo. These developed in the theoretical framework with variables: participation, leadership, shared values, management and labor climate. Focused towards quality education which should lead collegiality among teachers in a school. The instrument exhausted the three validation phases: logical judgment of experts, test pilot group and large population study. In each phase after performing descriptive analysis, reliability of items, and analysis of homogeneity of the Classical Theory Test TCT, Cronbach's alpha, correlations among others. TRI analysis, descriptive scale, Rasch model, the map of Wright; the U tests Contrasts Mann-Whitney and Kruskal-Wallis for socio-demographic populations applied, groups are concluded, the instrument was validated with modifications and adaptations applied context, providing differentiation for the study groups as to construct teachers collegiality variables: age, seniority, teacher training level, scope of work, area. also contributes to the quality of education in teaching groups studied as to construct collegiality.Es un estudio que validó el constructo colegialidad docente, como parte de la dimensión educativa del modelo de Cohesión Social desarrollado por el MIDE de la universidad de Valencia, y fue aplicado al contexto dominicano: Presentó seis dimensiones relacionadas al concepto colegialidad, las cuales formaron parte del instrumento, aplicado a los distritos educativos 06-05 La Vega-Este y 10-03 de Santo Domingo. Estas desarrolladas en el marco teórico con las variables: participación, liderazgo, valores compartidos, gestión y clima laboral. Enfocadas hacia la calidad educativa a la que debe conducir la colegialidad entre los docentes de un centro educativo. El instrumento agotó las tres fases de validación: Juicio lógico de expertos, prueba a grupo piloto y estudio a población extensa. En cada fase después de realizar análisis descriptivos, de fiabilidad de ítems, de homogeneidad y análisis con Teoría Clásica del Test TCT, Alfa de Cronbach, correlaciones, entre otras. Análisis TRI, con descriptivos de escalas, modelo Rasch, el mapa de Wright; las pruebas U de Contrastes de Mann-Whitney y de Kruskal-wallis para los grupos socio-demográficos de las poblaciones aplicadas, se concluyó: el instrumento se validó con modificaciones y adaptaciones al contexto aplicado, aportando diferenciación para los grupos estudiados en cuanto al constructo colegialidad docentes en variables: edad, veteranía, nivel formativo docente, ámbito del trabajo, zona. Aporta además, a la calidad educativa en los grupos de docente estudiados en cuanto al constructo colegialidad.
|