NAGIOS: RODERIC FUNCIONANDO

Modernizando la nación : Democracia y autoritarismo en el comité fílmico de la industria petrolera (Venezuela, 1947-1951)

Repositori DSpace/Manakin

IMPORTANT: Aquest repositori està en una versió antiga des del 3/12/2023. La nova instal.lació está en https://roderic.uv.es/

Modernizando la nación : Democracia y autoritarismo en el comité fílmico de la industria petrolera (Venezuela, 1947-1951)

Mostra el registre parcial de l'element

dc.contributor.author Colmenares, María Gabriela es
dc.date.accessioned 2020-09-25T07:53:06Z
dc.date.available 2020-09-25T07:53:06Z
dc.date.issued 2020 es
dc.identifier.citation Colmenares, María Gabriela. Modernizando la nación : Democracia y autoritarismo en el comité fílmico de la industria petrolera (Venezuela, 1947-1951). En: Eu-topías: revista de interculturalidad, comunicación y estudios europeos, 19 2020: 95-108 es
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10550/75631
dc.description.abstract After the 1943 Oil Act, petroleum companies working in Venezuela aligned themselves with the emerging elites and their moderate nationalism, and projected themselves as essential to Venezuela?s progress by establishing public relations departments, social and cultural responsibility agendas (Tinker Salas, 2009), and film programs that targetted their work force and Venezuelan population. The Film Action Committee of the Oil Industry (1947-1951) was the first of these ventures. In this article, I will analyze Venezuela elige su destino (Gunther von Fritsch, 1948) y Vialidad, símbolo de progreso (Arteries of Progress, Henwar Rodakiewicz, 1950), both made by the Princeton Film Center for the Film Action Comittee. Approaching them as industrial films (Hediger & Vonderau, 2009a), I will focus on their production and reception context, as well as the ways in which they represent the modernization of Venezuela according to the political views of two different regimes: the democratizing Trienio Adeco (1945-1948) and the authoritarian Decada Militar (1948-1958). Through such representations, I will show that petroleum companies challenged the Venezuelan state?s aim to present itself as the sole modernizing agent while, at the same time, submitted to its soveraignity. es
dc.title Modernizando la nación : Democracia y autoritarismo en el comité fílmico de la industria petrolera (Venezuela, 1947-1951) es
dc.type journal article es_ES
dc.subject.unesco UNESCO::CIENCIAS DE LAS ARTES Y LAS LETRAS es
dc.identifier.doi 10.7203/eutopias.19.17877 es
dc.type.hasVersion VoR es_ES

Visualització       (741.5Kb)

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)

Mostra el registre parcial de l'element

Cerca a RODERIC

Cerca avançada

Visualitza

Estadístiques