Mostra el registre parcial de l'element
dc.contributor.author | Giansante, Donatella [Comissària] | es_ES |
dc.contributor.author | Universitat de València. Vicerectorat de Cultura [Organitza] | es_ES |
dc.date.accessioned | 2021-07-28T12:07:22Z | |
dc.date.available | 2021-07-28T12:07:22Z | |
dc.date.issued | 2003 | es_ES |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10550/80066 | |
dc.description | La Biblioteca Reial de la Corona d’Aragó a Nàpols ha estat considerada sempre com un punt de referència especial per a la difusió de la cultura i de l’art al llarg del segle xv. Va nàixer a recer de l’obertura intel·lectual i de l’elaboració d’identitat cultural, i va mantenir prestigi i valor fins a la seua dispersió, després de la caiguda del regne de Nàpols sota la influència francesa. Les enquadernacions dels còdexs que hi van pertànyer, a través d’una perfecció artesanal de les més exquisides, continuen testimoniant aquella extraordinària riquesa. Lluny de ser un simple sistema de coberta, les enquadernacions dels còdexs aragonesos que la Universitat de València conserva a la seua Biblioteca Històrica són vius exemples de la projecció del món artístic i cultural compartit entre el regne d’Aragó i el context mediterrani del segle xv. Les obres recollides a la Sala Duc de Calàbria volen esbossar aquella varietat de sensibilitats artístiques establint paral·lels i semblances que ajuden a comprendre pervicències d’estils i intercanvis d’idees. Els horitzons de les obres d’art, particularment els de l’art mudèjar, són sempre més extensos que els límits dels seus suports o de la seua gènesi històrica i geogràfica. No cal sorprendre’s, per tant, si l’art de l’enquadernació mostra tenir familiaritat amb l’ofici dels guadamassils, amb les decoracions ceràmiques o amb les geometries de la fusteria, tal com es pot comprovar si confrontem les obres exposades procedents del Museu Nacional de la Ceràmica González Martí, les del Museo Arqueológico de Sevilla i les del Museu de l’Art de la Pell de Vic. Les enquadernacions de l’antiga Biblioteca Reial de Nàpols representen un vincle perdut no sols dins l’ampli panorama de la història de l’art de l’enquadernació, on defineixen un moment de pas extraordinari i esdevenen testimoni singular de la conservació de l’estil mudèjar a través de la seua relació amb l’art del llibre sefardita, sinó entre dues vores del Mediterrani que la Corona d’Aragó va comunicar durant quatre importants dècades. La rellevància d’aquests objectes no es limita, per tant, a la finor artística, sinó que abraça el valor de projecció de la política cultural, social i econòmica dels reis aragonesos; des d’Alfons el Magnànim, el qual va començar amb determinació aquesta col·lecció de bibliòfil, fins al duc de Calàbria, que va portar amb ell a València els últims vestigis d’aquella luxosa biblioteca. | es_ES |
dc.title | Els vestits del saber. Enquadernacions mudèjars a la Universitat de València. La Nau, Sala Duc de Calàbria : de 25 de març de 2003 a 25 de juny de 2003 | es_ES |
dc.type | other | es_ES |
dc.identifier.thumbnail | https://roderic.uv.es/bitstream/id/88842/vestitsThumnail.jpg | |
dc.identifier.url | https://www.uv.es/patrimoni-cultural/ca/activitats-exposicions-1286077863989/Activitat.html?id=1286061724861 | es_ES |