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Marrades Millet, Julián | |||
Aquest document és un/a article, creat/da en: 2004 | |||
Este documento está disponible también en : http://isegoria.revistas.csic.es/index.php/isegoria/article/viewFile/466/466 |
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In his Genealogy of Morals Nietzsche located the weak' s resentment on the basis of the moralization of the strong' s original values -among them the inherent cruelty of life' s strengtheningwich transformed in negative values. In Beyond guilt and expiation (1966) Jean Améry, a victim of nazi' s violence, opposes to this idea of resentment as a mechanism essentially distortioning. He claims his resentment against executioners and their accomplices as an instrument of truth in view of demanding themthe admission of their crime and the negation of their executioners' condition. The paper's aim is to reconstrue the conceptual plot in wich the divergence between Améry and Nietzsche is articulated, showing at the same time the different ontological commitments on moral that hold up their conceptions of resentment.En su Genealogía de la moral, Nietzsche situó el resentimiento del débil en la base de la moralización de los valores originales del fuerte -entre ellos, la crueldad inherente a la afirmación de la vidaque transformó éstos en negativos. A esta idea del resentimiento como un mecanismo esencialmentedistorsionador se opone Jean Améry, víctima de la violencia nazi, en Más alZa de la culpa y la expiación (1966), donde reivindica su resentimiento hacia los verdugos y sus cómplices como un instrumento de verdad para exigirles el reconocimiento de su crimen y la negación de su condición de verdugos. El objetivo del artículo es reconstruir la trama conceptual en que se articula la divergencia entre Améry y Nietzsche, mostrando los diferen" tes compromisos ontológicos sobre la moral que sustentan sus respectivas concepciones del resentimiento. | |||
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