|
Since the Second Sophistry the ekphrasis, the literary description of images, has
been assimilated. From the point of view of art criticism the author of this work proposes a new ekphrasis in a defense of description, like a constitutive element of
criticism or propedeutic resource. The hypotiposis, the formation of pictorial
images through words, will be also studied. In the base of the ekphrasis, as in the
hypotiposis, is the description. This work leads us through three related aspects of
the development of the ekphrasis: the relations between description and narration;
the exchanges between titles and works; and finally, the tensions between the
descriptive and interpretative functions. The validity of the ekphrasis in front
of the contemporary artistic experience will be discussed considering the
incompleteness principle of G.C. Argan and the principle of the transparence of
S. Sontag. The connection between image and text, understood as a crossroad full
of parallelisms, is taken as a fundamental part of the epistemology of criticism.Desde la Segunda Sofística la ekphrasis, descripción literaria de las imágenes, ha sido
asimilada. Este trabajo propone una nueva ekphrasis desde la crítica de arte, en un
alegato a favor de la descripción, ya sea como elemento constitutivo de la crítica o
como recurso propedéutico. También se estudiará la hypotiposis, como el proceso de
conformación de la imagen pictórica por medio de las palabras. Tanto la ekphrasis
como la hypotiposis tienen su base en la descripción. Desde la mirada de la crítica se
vinculan tres aspectos sobre el desarrollo de la ekphrasis. En primer lugar, el autor se
ocupa de la relación entre lo descriptivo y lo narrativo; en segundo lugar, de los intercambios
entre títulos y obras; y, por último, señala las tensiones entre las funciones
de la descripción y de la interpretación. Se discutirá la vigencia de la ekphrasis
frente al hecho artístico contemporáneo, tomando en consideración el principio de
incompletud de G.C. Argan y el principio de transparencia de S. Sontag. La relación
entre imagen y texto es entendida como un doble camino de paralelismos y entrecruzamientos
que constituye parte del fundamento epistemológico de la crítica.
|