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The underlying objective of the research reported in this thesis is to find an effective means of improving our students reading comprehension of expository texts written in English, and thereby provide them with the resources and the self-confidence necessary to make more productive and autonomous use of the vast quantities of information now available for their own academic professional and cultural purposes.
After a general overview of the main issues, the thesis examines the current situation of foreign language learning in higher education in Spain, noting the reasons for the acknowledged importance of English in its role as an international language, and defining the sorts of knowledge and skills that are considered to be involved in knowing a language and how these can be assessed, with particular reference to reading. From there, it goes on to explore some of the cognitive and knowledge variables involved in the reading process, and discusses some of the difficulties native Spanish readers may find in each of these areas, especially when reading expository texts. Following that, the results of a study carried out into the use and awareness of comprehension strategies by Spanish university students when reading expository texts in Spanish and in English are presented. The aim of this study is to identify the comprehension strategies employed in both languages in the context of specific reading tasks, and thus add to our knowledge of how students go about processing texts. Finally, the thesis investigates whether groups of native Spanish university students with a low-intermediate level of English can be trained to engage in self-regulated constructive reading activities when reading expository texts written in English, with a view to (i) enhancing their comprehension of such texts, and (ii) improving their long-term learning of the subject content of the texts. Self-regulated constructive reading activities are operationalised as self-explaining, note-taking and asking questions, and the group training takes place as normal classroom procedure.
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RESUMEN
El objetivo de la investigación recogida en esta tesis es encontrar un método efectivo para mejorar la comprensión lectora en nuestros estudiantes de textos expositivos escritos en inglés, y equiparlos con los recursos y la autoconfianza necesaria para hacer un uso más productivo y autónomo de la ingente cantidad de información disponible en la actualidad para sus fines académicos, profesionales y culturales.
Tras ofrecer una visión de conjunto de los principales aspectos de interés, la tesis examina la situación actual del aprendizaje de lenguas extranjeras en la educación superior en España, y define los tipos de conocimientos y aptitudes que se consideran implicados en el hecho de saber una lengua, y cómo pueden estos ser evaluados, especialmente en relación con la lectura. La tesis continúa con la exploración de algunas de las variables cognitivas y de conocimiento relacionadas con el proceso de lectura, y estudia algunas de las dificultades que los lectores cuya lengua nativa es el español pueden encontrar en cada una de esas áreas. A continuación, se presentan los resultados de un estudio realizado sobre el uso y la toma de conciencia de estrategias de comprensión por parte de estudiantes universitarios españoles al leer textos expositivos en español y en inglés. El objetivo de este estudio es identificar las estrategias de comprensión empleadas en ambas lenguas en el contexto de tareas específicas de lectura, y, de este modo, avanzar en nuestro conocimiento acerca de cómo se enfrentan los estudiantes al procesamiento de los textos. Finalmente, la tesis investiga si se puede entrenar a estudiantes universitarios cuya lengua nativa es el español con un nivel intermedio-bajo de inglés para que se impliquen en actividades de lectura constructiva y auto-regulada cuando leen textos expositivos escritos en inglés, con la intención de (a) mejorar su comprensión de dichos textos, y (b) intensificar su aprendizaje a largo plazo del contenido de la materia de los textos. Las actividades de lectura constructiva y auto-regulada se operacionalizan en forma de auto-explicación, toma de apuntes y planteamiento de preguntas, y la instrucción del grupo tiene lugar como un procedimiento normal de aula.
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