Mostra el registre complet de l'element
Torró Ferrero, Iolanda
Clemente Carrión, Antonio (dir.); Córdoba Iñesta, Ana Isabel (dir.) Universitat de València - PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIÓ |
|
Aquest document és un/a tesi, creat/da en: 2005 | |
RESUM
L'estudi de la personalitat generalment s'ha centrat en l'anàlisi de la personalitat dels adults
en un sentit estàtic. Les consideracions evolutives, els canvis o estabilitats que es produïxen al
llarg del temps o del desenvolupament de l'individu ha sigut un tema pendent en l'estudi de la
personalitat.
La Tesis Doctoral investiga la relació entre els Cinc Grans factors de personalitat (els Big
Five) i les diferents àrees de desenvolupament psicològic: (Física, Econòmica, Laboral, Personal,
Afectiva i Social) al llarg del Cicle Vital. El model dels Cinc Grans Factors proposa l'existència de
cinc factors o dimensions bàsiques de personalitat amb què es podria descriure com és una
persona: Extraversió, Agradabilitat, Persistència, Estabilitat Emocional i Obertura a l'Experiència
(Costa i Mccrae, 1985, 1992). Partim del supòsit que les àrees de desenvolupament esmentades
e...
[Llegir més ...]
[-]
RESUM
L'estudi de la personalitat generalment s'ha centrat en l'anàlisi de la personalitat dels adults
en un sentit estàtic. Les consideracions evolutives, els canvis o estabilitats que es produïxen al
llarg del temps o del desenvolupament de l'individu ha sigut un tema pendent en l'estudi de la
personalitat.
La Tesis Doctoral investiga la relació entre els Cinc Grans factors de personalitat (els Big
Five) i les diferents àrees de desenvolupament psicològic: (Física, Econòmica, Laboral, Personal,
Afectiva i Social) al llarg del Cicle Vital. El model dels Cinc Grans Factors proposa l'existència de
cinc factors o dimensions bàsiques de personalitat amb què es podria descriure com és una
persona: Extraversió, Agradabilitat, Persistència, Estabilitat Emocional i Obertura a l'Experiència
(Costa i Mccrae, 1985, 1992). Partim del supòsit que les àrees de desenvolupament esmentades
es valoraran de manera diferenciada segons els diferents grups d'edat i/o segons la personalitat.
L'estudi es centra en quatre períodes del desenvolupament: L'adolescència, l'edat adulta
primerenca, l'edat adulta intermèdia i la vellesa. Ens interessa especialment la consideració de
l'estructura de personalitat al llarg del cicle vital, al llarg dels distints períodes evolutius, en relació
amb les àrees de desenvolupament esmentades. La mostra està formada per un total de 2800
subjectes d'ambdós sexes (1788 dones i 1012 homes) amb edats compreses entre els 14 i 92
anys, triats a l'atzar entre la població de la Comunitat Valenciana.
En la nostra investigació apliquem un inventari de resposta oberta: l'Inventari
d'Interrelacions de personalitat amb successos vitals i referents socials Síntesi interpretativa
autobiogràfica de la història de vida (Clemente i Gimeno, 2000). Els subjectes responen per mitjà
d'una escala Likert de 7 punts a la influència estimada que cada aspecte de personalitat, positiu o
negatiu, ha tingut (passat), té actualment (present) o podria tindre (futur) sobre determinades àrees
de desenvolupament. Estes variables d'influència, les àrees de desenvolupament Social, Afectiu,
Personal, Laboral, Econòmic i Físic seran les variables dependents de la nostra investigació. Les
variables independents són aquelles que considerem rellevants per als nostres objectius, el Grup
d'Edat i els Factors de Personalitat.
El propòsit de la investigació d'alguna manera és doble: d'una banda hem realitzat un
estudi evolutiu, analitzant les diferents valoracions sobre les àrees de desenvolupament realitzades
pels subjectes en els diferents grups d'edat en cadascun dels factors de personalitat i referides a
períodes de temps distints, el Passat, el Present i el Futur; per un altre costat hem analitzat com els
diferents factors de personalitat incideixen sobre la valoració de les àrees de desenvolupament,
independentment dels grups d'edat.
Alguns dels resultats derivats de la investigació confirmen la major valoració de l'àrea
social en els subjectes adolescents, una valoració major de les àrees laboral i econòmica en l'edat
adulta i una major valoració de l'àrea física en la vellesa. També observem valoracions més altes
de l'àrea social en els subjectes extravertits, una valoració major de l'àrea afectiva en els subjectes
del factor d'Agradabilitat, una major més alta de l'rea laboral en els subjectes persistents i oberts a
l'experiència, així com un increment de les valoracions en l'àrea física dels subjectes del factor
Estabilitat-Inestabilitat Emocional. Finalment, un altra dada a ressaltar del present treball
d'investigació és l'increment progressiu de les valoracions en el Factor d'Estabilitat en el Futur;
això ens mostra que independentment de les característiques de personalitat que els subjectes
hagen tingut en el passat o tinguen en el present, el que la persona de qualsevol grup d'edat
desitja en el futur és un bon equilibri i un bon grau d'ajustament personal.
__________________________________________________________________________________________________In this Project the relation is investigated between all Five Big factors of personality
(the Big Five) and the different areas of psychological development along the Vital
Cycle. The model of the Big Five Factors of Personality proposes the existence of five
factors or basic dimensions of personality with which it might describe how is a person:
Extraversión, Pleasantness, Persistence, Emotional Stability and Opening to the
Experience.
The sample is formed by a whole of 2800 subjects of both sexes (1788 women and 1012
men) with ages included between the 14 and 92 years, chosen at random among the
population of the Valencian Community.
In our investigation we apply an inventory of opened response: the Inventory of
Interrelationships of Personality with vital events and social modal "Interpretive
Autobiographical Synthesis of the history of life" (Clemente and Gimeno, 2000). The
subjects answer by means of a scale Likert of 7 points to the estimated influence that
every aspect of personality, positive or negative, has had (past), it has nowadays
(present) or it might have (future) on certain areas of development. These variables of
influence, the areas of Social, Affective, Personal, Labour, Economic and Physical
development will be the dependent variables on our investigation. The independent
variables are those that we consider to be relevant for our aims, the Group of Age and
the Factors of Personality.
Some of the results derived from the investigation confirm the major valuation of the
social area in the teenagers, a major labour economic valuation in the adult age and a
major valuation of the physical area in the oldness. Also we observe higher valuations
of the social area in the subjects extrovertids, a major valuation of the affective area in
the subjects of the factor of Pleasantness, higher of the labour area in the subjects
persistent and opened the experience, as well as an increase of the valuations in the
physical area of the subjects of the factor Emotional Stability - Instability.
|
|
Veure al catàleg Trobes |