|
Objectives of the research.
The main objective of this research is to estimate the efficacy of Solve it!, a mathematical problem solving training programme based on cognitive and metacognitive strategies in learning disabled students.
This general objective is concreted in two more specific contents:
1. To evaluate the efficacy in variables directly related with the intervention: mathematical problem solving.
2. To evaluate the efficacy of the intervention in variables not directly related with the intervention: affective-motivational factors, real live problem solving, and knowledge, use and control of cognitive and metacognitive strategies. This second objective was included accord to explore the hypothesis of a transfer effect of learning.
Method.
All participants completed 3 extensive assessments:
Pretest: before the intervention programme; Posttest: immediately after the intervention programme; Follow-up: 2 months after the intervention programme.
Assesments were composed by a total of 10 variables:
Mathematical problem solving achievement; Mathematical real live problem solving; Mathematics attitudes; Matematics anxiety; Attributional style; Knowledge, use and control of cognitive and metacognitive strategies.
Sample description.
33 students (aged 10.97; IQ 91.78) divided in 3 groups participed in this study:
Experimental group: 11 students diagnosed as mathematical problem solving learning disabled who were trained with the Solve it! Programme.
LD control group: 11 students also diagnosed as mathematical problem solving learning disabled who continued the normal class mathematics instruction.
Non-disabled control group: 11 students with normal achievement in mathematical problem solving who also continued the normal class mathematics instruction.
Results.
The efficacy of the programme was tested by a series of repeated measures analysis of variance.
Results indicated that the programme produced a significant positive effect in the variable directly manipulated in the intervention: mathematical problem solving achievement.
Results also suggested that the programme produced some gains in the knowledge, use and control of mathematical problem solving, although this effect was not statistically significant. Further research should clarify this effect.
Finally, results indicated that the programme did not modify variables not directly manipulated in the intervention: mathematics attitudes, mathematics anxiety, attributional style, or real live mathematical problem solving.RESUMEN
Objetivos de la investigación:
El objetivo principal de esta investigación es comprobar la eficacia del programa de entrenamiento de estrategias cognitivas y metacognitivas de solución de problemas en estudiantes con dificultades de aprendizaje.
Este objetivo general se concreta en 2 objetivos más concretos:
1. Evaluar la eficacia en variables directamente relacionadas con la intervención: solución de problemas matemáticos.
2. Evaluar la eficacia en variables no directamente relacionadas con la intervención: factores afectivo-motivacionales, solución de problemas de la vida real, y conocimiento, uso y control de estrategias cognitivas y metacognitivas. Este segundo objetivo fue incluido con la intención de explorar un hipotético efecto de transferencia de aprendizajes.
Método.
Todos los participantes completaron una amplia batería de evaluación en tres momentos:
Pretest: antes de la intervención; Posttest: inmediatamente después de la intervención; Seguimiento: 2 meses después de la intervención.
La evaluación contemplaba las siguientes variables:
Solución de problemas matemáticos; solución de problemas matemáticos de la vida real; actitudes hacia las matemáticas; ansiedad hacia las matemáticas; estilo atribucional; y conocimiento uso y control de estrategias de solución de problemas.
Descripción de la muestra.
En el presente estudio participaron 33 estudiantes (edad 10.97; CI: 91.78) divididos en 3 grupos:
Grupo experimental: 11 estudiantes con diagnóstico de dificultades de aprendizaje en solución de problemas matemáticos que recibieron el entrenamiento basado en el programa de intervención.
Grupo control con dificultades de aprendizaje: 11 estudiantes también diagnosticados de dificultades de aprendizaje en solución de problemas matemáticos que continuaron el funcionamiento habitual de sus clases de matemáticas.
Grupo control sin dificultades de aprendizaje: 11 estudiantes con rendimietno normal en solución de problemas matemáticos que también que continuaron el funcionamiento habitual de sus clases de matemáticas.
Resultados y conclusiones.
La eficacia del programa fue comprobada mediante una serie de ANOVAS de medidas repetidas. Los resultados indicaron que el programa produce una mejora estadísticamente significativa en la variable directamente manipulada en la intervención: rendimiento en solución de problemas matemáticos. Los resultados también mostraron que el programa pudo producir algunas mejoras en el conocimiento, uso y control de estrategias de solución de problemas matemáticos, aunque este efecto no fue estadísticamente significativo, por lo que consideramos que este resultado debe ser estudiado más a fondo por futuras investigaciones. Finalmente, los resultados indicaron que el programa no modificó las variables no directamente manipuladas en la intervención: solución de problemas matemáticos de la vida real, actitudes hacia las matemáticas, ansiedad hacia las matemáticas y estilo atribucional.
__________________________________________________________________________________________________
|