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The thesis objective is to show the possibilities offered by Aristotelian theory in the deliberation used in the construction of a fundamental theory of action and, also, to defend an adequate reading of Artistotelian rhetoric that allows us to understand practical rationalization as a process of interpretation of human actions.
In the first part of this study, the notion of deliberation (bouleusis) in Aristotelian philosophy is analyzed, taking into account the hermeneutic character of the Helenic philosophers thinking and placing the Aristotelian theory of deliberation in the context of his philosophy. In the second part of the study, the function of deliberation in the framework of Aristotles Rhetoric is studied in detail. On the one hand, there is reflection on the importance of deliberation in the introductory part of the Rhetoric (I 1-3). On the other hand, the theory of deliberation present in the Rhetoric (I4-8) is analyzed. For Aristotle, the rhetoric, in competition with dialect, constitutes a fundamental truth about action that influences all human knowledge regarding any subject, but especially the practical knowledge that is part of deliberation about our performance and the approach to and resolution of our problems.
Finally, after the consideration of rhetoric as a general human ability that is indispensable for political coexistence, the thesis returns to the topic of deliberation to extract the research conclusions. One of the conclusions of this study, which corroborates not only the findings of contemporary Aristotelian criticism but also the hypothesis with which this work was initiated, which is that a hermeneutic rationality is put into practice in Aristotle, explicitly conscious of the interpretive condition of all philosophical research of principles, whose only possible starting point comes from criticizing probable opinions (endoxa) of the experts, the wise men and the majority, just as clichés are registered (topoi), as well as the common uses of language. The impact of the Aristotelian rhetorical proposal is also pressed, not just as a defense of the importance of rhetoric in a democratic society, or as a defense of political life supported by a clear idea of what arguments count as politically reasonable, but also as a novel attempt to understand what it means to speak of practical rationality.RESUMEN
La tesis tiene como objetivo mostrar las posibilidades que ofrece la teoría aristotélica de la deliberación en la construcción de una teoría fundamental de la acción y, por otra parte, defender una lectura adecuada de la retórica aristotélica que nos permita comprender la racionalidad práctica como un proceso de interpretación de las acciones humanas.
En la primera parte de este estudio se analiza la noción de deliberación (boúleusis) en la filosofía aristotélica, dando cuenta del carácter hermenéutico del pensamiento del filósofo helénico y situando la teoría aristotélica de la deliberación en el contexto de su filosofía. En la segunda parte se estudia con detalle la función de la deliberación en el marco de la Retórica de Aristóteles. Por una parte, se reflexiona sobre la importancia de la deliberación en la parte introductoria de la Retórica (I 13). Por otra parte, se analiza la teoría de la deliberación presente en la Retórica (I 48). Para Aristóteles, la retórica, en competencia con la dialéctica, constituye un saber fundamental que influye en todo conocimiento humano de cualquier índole, pero especialmente el conocimiento práctico que supone la deliberación sobre nuestras actuaciones y el planteamiento y resolución de nuestros problemas.
Finalmente, a partir de la consideración de la retórica como una facultad humana general indispensable para la convivencia política, se vuelve sobre el tema de la deliberación para extraer las conclusiones de la investigación. Una de las conclusiones de este estudio, que corrobora no sólo los hallazgos del criticismo aristotélico contemporáneo sino también la hipótesis con que se ha iniciado este trabajo, es que ya en Aristóteles se pone en práctica una racionalidad hermenéutica, explícitamente consciente de la condición interpretativa de toda investigación filosófica de los principios, cuyo único punto de partida posible viene dado por la crítica de las opiniones probables (éndoxa) de los expertos, los sabios y la mayoría, tal y como las registran los tópicos (tópoi) y los usos comunes del lenguaje. Se insiste además en el impacto de la propuesta retórica aristotélica no sólo como una defensa de la importancia de la retórica en una sociedad democrática, o como una defensa de una vida política apoyada en una clara idea sobre qué argumentos cuentan como políticamente razonables, sino también como un intento novedoso por comprender qué significa hablar de racionalidad práctica.
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