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The present study analyzes the procedures for implants purchasing by the National Health Service in Spain. Two main procedures: public tender and negotiated acquisition, have been identified as well as four involved agents in this process: Physicians, Health Administrative Services, Manufacturers and Suppliers. The most relevant independent variables that characterize purchasing procedures are: implant price, new products incorporation, customer service, buyer, supplier requirements, product specificity, market freedom and budget.
Saaty´s (AHP) hierarchies analysis process has been used as an expert tool in order to minimize agents subjectivity in survey fulfilment. There is large bibliography supporting this tool as the better judgement evaluation system for the above mentioned purpose.
Applying the method developed by this author, a survey has been carried out to a total of 16 experts, 4 of them pertaining to each of the mentioned involved agents in purchasing implants procedures. The collected data were statistically processed according to the Saaty process.
Moreover, in order to contrast these results with data of different Regional Spanish Health Services, a subsequent analysis was made to verify if obtained results and conclusions were ratified.
The results obtained in this study show that the negotiated procedure used for implants purchasing in the Community of Valencia is considered by involved agents as the best one among the studied purchasing systems. It is preferred by physicians because of its greater flexibility, by manufacturers due to greater market freedom and new product incorporation advantages and by suppliers. The most reticent of involved agents in implants purchasing by negotiated procedure were Health Administrative Services mainly because of consideration of economic aspects.RESUMEN
En el presente estudio, se ha procedido al análisis de los diferentes procedimientos de compra públicos de material de endoprótesis, en sistema sanitario español. Tras determinar la existencia de los dos sistemas fundamentales de compra, concurso público y procedimiento negociado, se ha procedido a la identificación de los agentes intervinientes en el proceso (facultativos, Administración, fabricantes y distribuidores) y de las variables independientes que identifican las características de los sistemas de compra en general (precio del implante, incorporación de nuevos productos, servicio al cliente, sujeto comprador, requisitos al proveedor, especificidad de producto, libertad de mercado y presupuesto), variables determinadas por los propios agentes.
Se ha elegido como herramienta de sistema experto, el análisis de jerarquías de Saaty (AHP), por considerar y así venir avalado por amplia bibliografía, que se trata de un sistema de evaluación de opiniones que evita al máximo la carga subjetiva del encuestado. A través de la sistemática desarrollada por este autor, se ha confeccionado una encuesta, a la que han sido sometidos un total de 16 expertos, 4 de ellos pertenecientes a cada uno de los agentes indicados anteriormente, y se ha procedido al tratamiento estadístico de los datos.
Por otra parte, a fin de contrastar los resultados con datos obtenidos de distintos Servicios de Salud españoles, se ha efectuado un segundo análisis, para comprobar si se ratificaban los resultados y las conclusiones obtenidas.
Los resultados obtenidos por el presente trabajo, demuestran que el procedimiento negociado, sistema utilizado en la Comunidad Valenciana, se define como el mejor sistema de compra de los estudiados, sistema que es preferido, tanto por los facultativos (por su mayor flexibilidad), como por los fabricantes (por la mayor libertad de mercado y mejores posibilidades de incorporación de nuevos productos) y los distribuidores. La Administración fue, de los cuatro agentes estudiados, el más reticente a la utilización de este sistema, por la gran carga asignada a las variables de componente económico.
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