|
|
Lugar: Espanya València
Lengua: la
Descripción física: 238 f. : il. ; 260 x 158 mm enquadernació 275 x 220 mm
Soporte: Vitel·la
Tipo: manuscript
Resumen: El còdex transcriu el devocionari eclesiàstic de Francesc Eiximenis organitzat al voltant de tres cicles temàtics de tradició franciscana. L'execució d'aquest manuscrit està perfectament documentada, ja que existeixen en l'Arxiu del Regne de València els assentaments dels pagaments realitzats a Pere de Bonora i a Lleonard Crespí, miniaturistes, i a Domingo Sala, enquadernador, pels respectius treballs realitzats en el Psalteri, que estava fent-se a València per Alfons V
Signatura:
BH Ms. 0726 Olim 725
Identificadores:
http://rodrigo.uv.es/uv_ms_0726
Colección: Europeana Regia. Biblioteca dels reis aragonesos de Nàpols Manuscrits (Duc de Calàbria)
Procedencia: Biblioteca de Alfonso V el Magnánimo; Biblioteca del Duque de Calabria; "Librería de San Miguel de los Reyes" (Lit. B. plu 3 n 1)
Adquisición: Desamortització, 1837
Descripció general: Ms. il·luminat Títol obtingut de la rúbrica (f. 2r) Col·lació: Vitel·la, f. i (pergamí actual) + 238 (1 f. sense numerar entre el 24 i 25) + i (pergamí actual) ; foliació moderna a llapis ; reclams verticals cada dotze fulls Composició: Escrit a línia tirada a 24 línies Escriptura: Humanística antiqua. Han intervingut dos copistes, dels quals només es coneix el nom de Gabriel Altadell, qui copià el f. 2 Decoració: Aquest manuscrit presenta tres orles completament distintes: la primera, f. 2r amb motius vegetals amb volutes, fulles daurades en el marge inferior, dos àngels porten l'escut aragonés; en la segona que podem considerar una obra perfecta de disseny, que al contemplar-la sembla que ens transporta a la segona dècada del nostre segle a l'època del "Nouveau Art" f. 64r; la tercera orla situada en el full 127r, miniada per Pere Bonora "studiant e illuminador de la ciutat de Valencia", està formada per una decoració de "bianchi girari" en la qual grimpen "putti", mostra una certa adhesió a la moda italiana, per contra, l'àngel que té en la falda l'escut aragonès recorda la gran tradició del gòtic tardà valencià. Les caplletres fins i tot les petites de les notes marginals, estan bellament miniades. El 9 de setembre de 1443, Lleonard Crespí va signar el document de la quantitat que havia rebut per la decoració del Psalteri. Per raons desconegudes el primer full es féu malbé i s'encomanà l'escriptura del text corresponent a Gabriel Altadell, qui es traslladà de Barcelona a València per copiar-lo. De tota la decoració d'aquest full s'encarregà Lleonard Crespí Enquadernació: Restaurat en 1972, pell sobre fusta, conserva part de l'antiga enquadernació mudèjar en pell marró Origen: Escrit a València entre 1442 i 1443, tot atenent els pagaments als miniaturistes i a l'enquadernador Signatura anterior: Ms. 725 Signatura actual: València, Universitat de València. Biblioteca Històrica, BH Ms. 726 Catalogat des del manuscrit original. Lectura i identificació de textos pel Prof. Francisco M. Gimeno Blay; bibliografia, documentació i normalització per M. Cruz Cabeza Sánchez-Albornoz i Silvia Villaplana Traver
Contiene: 1. f. 2r-64r: "[rúbr.] Incipit Psalterium al[ias] laudatorium compo[s]itum p[er] fratrem Franciscum Eximini de ordine minorum excellentem magisturum in sacra pagina. Psalmus p[r]imus in quo oratur pro auxilio divino contra distractum humanu[m] ... ; [f. 63v-64r: text] laudare respice ad nos que sincere appetimus te semper extollere et in omnibus honorare. Deo gratias. [rúbr.] Perfecto primo tractatu huius opusculi qui est laude creatoris, sequitur secundus tractatus qui est de vita et excellencia redentoris ubi fit memori[a] de eius matre sanctisima et de angelis et apostolis et de qui[us]dam ei quomodo annexis, insipiens se homo excusare de eius sufficienti laude per multiplicem miserian nature humane" 2. f. 64r-126v: "[rúbr.] Psalmus primus in quo tractatur de incarnatione [Ch]r[ist]i ... [text] bene vivam q[uam] religiose finam dies meos. [rúbr.] Explicit iiª p[ar]s" 3. f. 126v-238r: "[rúbr.] Post secumdum tractatum qui est de excellenti vita redemptoris sequitur tercius qui est de ordinatione et vita hominis viatoris in quo continentur dio. Primo co[n]tinentur aliqua iuxta seriem preceptoru[m] virtutum et viciorum et aliquoru[m] alioru[m] pertinencium ad ordinationem vite hominis viatoris. Secundo continentur aliqui psalmi plangentes n[e]c licentia[m] vite pret[er]ite concludentes hui[us] plactus et repre[n]siones per considerationem mortis et divini iudicii purgatorii inferni et finaliter paradisi ut procedit, dolet homo q[uia] male vixit ... ; [f. 127r: text] Quamtum incessanter me mordet consciencia ... ; [f. 238r: text] sancti Deus p[er] omnia secula seculorum, Amen. Deo gratias"
Referencias: "Inventario de robbe della guardarrobe..." (Ferrara, 1527), 24 Repullés, Catálogo de los códices procedentes del Monasterio de San Miguel de los Reyes, 160 Mazzatinti, Biblioteca dei Re d'Aragona, 423 Gutiérrez del Caño, Catálogo de los manuscritos existentes en la Biblioteca Universitaria de Valencia, 241 Domínguez Bordona, Manuscritos con pinturas, 1965 Catàleg dels manuscrits de les obres de Francesc Eiximenis, OFM, conservats en Biblioteques Públiques. Descripció dels manuscrits, v. 1, p. 633-637 Alcina, Historia de la Biblioteca de Alfonso V de Nápoles, 83 De Marinis, Biblioteca Napoletana, t. II, p. 137 làm. 202 Villalba, "Los comienzos de la miniatura Valenciana. Domingo Crespí", Archivo Español de Arte, XXXI, 1958, p. 23-37 Villalba, La miniatura valenciana en los siglos XIV y XV, p. 91-93, 142-145, apéndice documental, n. 54, 62, 63, 64, 65, làm. 85 Bohigas, Pere, La ilustración y la decoración del libro manuscrito en Cataluña, II p. 67-69 Gómez, Pilar, Códices miniados, p. 103, fig. 47 Bohigas, Pere, Inventario de códices miniaturados o iluminados de procedencia catalana o existentes en bibliotecas catalanas, 349 Wittling, Curt J. (ed.) Francesc Eiximenis. Psalterium laudatorium, p. 26 Catàleg dels manuscrits de les obres de Francesc Eiximenis, OFM, conservats en Biblioteques Públiques. Descripció dels manuscrits, v. 1, p. 633-637 Mandingorra, El libro en el libro..., p. 161-162 Gimeno Blay, Una aventura caligráfica: Gabriel Altadell y su "De Arte scribendi" (ca. 1468)", p. 209-211, 221, fig. 1a-1b, 259, 260-261, 267-268 Toscano, G., Les rois bibliophiles..., cit. p. 101, III fig. 7-8 Cherchi-De Robertis, "Un inventario...", p. 144, n. 24 Aleixandre Tena, Francisca, "La ilustración del libro medieval valenciano, la miniatura", Historia del arte valenciano, 2. La Edad media: El Gótico, p. 277, 295 Español Bertrán, Francesca, "La cultura figurativa tardogótica al servicio de Alfonso el Magnánimo. Artistas y obras del levante peninsular en Italia". Mediterraneum. El esplendor del Mediterráneo Medieval S. XIII-XIV, p. 161-171 Toscano, G., Nápoles y el Mediterráneo. Relaciones entre la miniatura y pintura en la transición de la casa de Anjou a la casa de Aragón, p. 82, fig. IV-5 Álvaro Zamora, Encuadernaciones mudejares, p. 469-470
Exposiciones: La corona d'Aragó, 185 ; La biblioteca real de Nápoles en tiempos de la dinastía Argonesa, 2 ; La biblioteca real de Nápoles de Alfonso el Magnánimo al Duque de Calabria 1442-1550, 3 ; Mediterraneum, El esplendor del Mediterráneo Medieval S. XIII-XIV, p. 162-163 |
|
|
Ms. il·luminat
Títol obtingut de la rúbrica (f. 2r)
Col·lació: Vitel·la, f. i (pergamí actual) + 238 (1 f. sense numerar entre el 24 i 25) + i (pergamí actual) ; foliació moderna a llapis ; reclams verticals cada dotze fulls
Composició: Escrit a línia tirada a 24 línies
Escriptura: Humanística antiqua. Han intervingut dos copistes, dels quals només es coneix el nom de Gabriel Altadell, qui copià el f. 2
Decoració: Aquest manuscrit presenta tres orles completament distintes: la primera, f. 2r amb motius vegetals amb volutes, fulles daurades en el marge inferior, dos àngels porten l'escut aragonés; en la segona que podem considerar una obra perfecta de disseny, que al contemplar-la sembla que ens transporta a la segona dècada del nostre segle a l'època del "Nouveau Art" f. 64r; la tercera orla situada en el full 127r, miniada per Pere Bonora "studiant e illuminador de la ciutat de Valencia", està formada per una decoració de "bianchi girari" en la qual grimpen "putti", mostra una certa adhesió a la moda italiana, per contra, l'àngel que té en la falda l'escut aragonès recorda la gran tradició del gòtic tardà valencià. Les caplletres fins i tot les petites de les notes marginals, estan bellament miniades. El 9 de setembre de 1443, Lleonard Crespí va signar el document de la quantitat que havia rebut per la decoració del Psalteri. Per raons desconegudes el primer full es féu malbé i s'encomanà l'escriptura del text corresponent a Gabriel Altadell, qui es traslladà de Barcelona a València per copiar-lo. De tota la decoració d'aquest full s'encarregà Lleonard Crespí
Enquadernació: Restaurat en 1972, pell sobre fusta, conserva part de l'antiga enquadernació mudèjar en pell marró
Origen: Escrit a València entre 1442 i 1443, tot atenent els pagaments als miniaturistes i a l'enquadernador
Signatura anterior: Ms. 725
Signatura actual: València, Universitat de València. Biblioteca Històrica, BH Ms. 726
Catalogat des del manuscrit original. Lectura i identificació de textos pel Prof. Francisco M. Gimeno Blay; bibliografia, documentació i normalització per M. Cruz Cabeza Sánchez-Albornoz i Silvia Villaplana Traver
|