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Las exequias de Isabel de Farnesio en Guatemala, 1767-68.

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Las exequias de Isabel de Farnesio en Guatemala, 1767-68.

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dc.contributor.author García Pérez, Francisco José ca
dc.date.accessioned 2011-11-07T10:38:57Z
dc.date.available 2011-11-07T10:38:57Z
dc.date.issued 2010 es
dc.identifier.citation García Pérez, Francisco José. Las exequias de Isabel de Farnesio en Guatemala, 1767-68.. En: IMAGO. Revista de Emblemática y Cultura Visual; Número 2 (2010). ca
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10550/21388
dc.description.abstract Royal exequies in the Spanish-speaking Americas are a derivative of the European tradition, both in the form and the contents included in this type of mournful celebrations. In the case of deceased queens, in the majority of instances the exequies wind up being a kind of praise in order to render tribute to the monarch, whether currently reigning, as in this case, or the heir to the throne. These solemn festivals are a window display of a symbolic expression that reveals the utilization of European repertories inherited from the European and Spanish tradition. One of their most prominent features are the hieroglyphs that constitute a deeply rooted tradition in funeral exequies, as a way to praise and glorify the life and actions of the deceased. These hieroglyphs are based on the emblematic repertory that has manifested itself over the course of centuries in all the European and American territories. In this case I study the eighteenth century figure of Isabel de Farnesio and the celebrations that took place in Guatemala City. en_US
dc.description.abstract Las exequias reales en Hispanoamérica son un exponente de la tradición europea, en la forma y en los contenidos que se tratan en este tipo de fiestas luctuosas. En el caso de las reinas son en la mayoría de las ocasiones una forma de alabanza para rendir pleitesía a la figura del monarca, ya sea, reinante, como en este caso, oel heredero de la corona. Estas fiestas son el escaparate de una expresión simbólica que pone de manifiesto la utilización de repertorios europeos heredados de la tradición europea y española. Una de sus mayores muestras son los jeroglíficos, que componen una tradición arraigada en las exequias, como forma de alabar y glorificar la vida y actos del difunto. Estas cartelas están basadas en el repertorio emblemático que durante siglos ha ido apareciendo en todos los territorios europeos y americanos. Hemos presentado este caso del siglo XVIII, en la figura de Isabel de Farnesio y la celebración que tuvo lugar en la ciudad de Guatemala. es
dc.subject royal exequies, queens, Guatemala, Isabel de Farnesio, hieroglyphs, emblems, America. es
dc.subject exequias reales, reinas, Guatemala, Isabel de Farnesio, jeroglíficos, emblemas, América. es
dc.title Las exequias de Isabel de Farnesio en Guatemala, 1767-68. es
dc.type journal article es_ES
dc.type.hasVersion VoR es_ES
dc.identifier.url http://ojs.uv.es/index.php/IMAGO/article/view/1203 es

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