|
|
Otros títulos: Naturalis historia
Lugar: Itàlia Nàpols
Lengua: la
Descripción física: 64 f. : il. ; 423 x 278 mm enquadernació 440 x 330 mm
Soporte: Vitel·la
Tipo: manuscript
Resumen: El còdex transcriu fragments diversos dels diferents llibres de l'obra de Plini el Vell "Historia naturalis". En aquest manuscri s'hi recullen textos provinents de almenys dos copies diferents, destinades una a Alfons, duc de Calàbria, i l'altra al seu pare el rei Ferran I, la qual cosa explica la repetició d'una part del prefaci i de l'índex dels llibres XIII i XIV (1r-2v i 3r-4v), així com el desordre textual que caracteritza aquest exemplar. El manuscrit inacabat pel que fa a la seua decoració, descobreix però diverses intervencions succesives en el temps, les mes antigues podem situar-les a la dècada de 1470-1480 (f. 1r) (D'Urso). La decoració romangué inconclusa i posteriorment fou represa la activitat amb anterioritat a 1494, any de la mort de Ferrante I, moment en el qual hauria intervingut Giovanni Todeschino (Alexander)
Signatura:
BH Ms. 0691 Olim 787
Identificadores:
http://rodrigo.uv.es/uv_ms_0691
Colección: Europeana Regia. Biblioteca dels reis aragonesos de Nàpols Manuscrits (Duc de Calàbria)
Procedencia: Biblioteca de Alfonso, duque de Calabria; Biblioteca de Ferrante de Aragón; Biblioteca del Duque de Calabria; "Librería de San Miguel de los Reyes" (Lit. A. Plut. 1 n. 15)
Adquisición: Desamortització, 1837
Descripció general: Ms. il·luminat Títol obtingut de la rúbrica (f. 1r) Col·lació: Vitel·la, f. i (pergamí actual) + 64 (els fulls 17v i 26v en blanc) + i (pergamí actual) ; foliació original en el recto dels full dels bifolis, en l'angle inferior esquerre, al costat de la costura i moderna a llapis ; exemplar incomplet i mutilat entre els fulls 8 i 9, 12 i 13, 15 i 16 ; signatures de quadern als f. 7r D4, f. 10r G7, f. 19r R, f. 23r S19, f. 31r Y22, f. 33r, Z23; des d'el f. 35r al f. 63r, AA24-PP38 Composició: Escrit a línia tirada a 41 línies Escriptura: Humanística antiqua. Notes marginals de la mateixa mà Decoració: Ornamentació humanística. Orla en or i colors adornada amb motius florals entrellaçats, "putti", animals: un lleó, un tigre, un ós, dos gossos, una cabra, diversos ànecs, un titot i dos mones, i els emblemes: de la muntanya de diamants, la seu ardent, la teranyina, el feix de fletxes amb el lema "No son tales amores", la cabellera de dona i les cordes; en la part inferior, en el centre, l'escut d'Alfons duc de Calàbria sostingut per "putti". Està en blanc l'espai per a la composició pictòrica i per a la caplletra miniada (f. 1r). L'altre motiu ornamental és una orla arquitectònica (f. 3r) composta per un arc de triomf, del qual únicament està il·luminat l'àtic, coronat per l'escut reial de Nàpols sostingut per dos sirenes, i asseguts a la cornisa uns "putti" cantant i tocant diversos instruments musicals; a les pilastres dos figures; la resta de la decoració està dibuixada i sense miniar; dins de l'arc es pot apreciar Pegàs i les nou Muses; a la part interior una escena en què es representa Ferran i la sua cort. S'ha deixat espai per a les inicials i els títols dels diversos llibres; les notes marginals en roig i negre. Miniatures atribuïdes a Cola Rapicano i a Giovanni Todeschino (Alexander), Teresa D'Urso, però, reconeix en aquestes miniatures la intervenció de Cristoforo Majorana Enquadernació: Del segle XV restaurada en 1972, pell sobre fusta, conserva part de l'antiga enquadernació renaixentista amb ferros en sec, en la qual es combienen els "candelieri" amb els medallons Origen: Copiat i miniat probablement a Nàpols la segona meitat del segle XV Signatura anterior: Ms. 787 Signatura actual: València, Universitat de València. Biblioteca Històrica, BH Ms. 691 Catalogat des del manuscrit original. Lectura i identificació de textos pel Prof. Francisco M. Gimeno Blay; bibliografia, documentació i normalització per M. Cruz Cabeza Sánchez-Albornoz i Silvia Villaplana Traver
Contiene: f. 1r-64v: "[text] Plinius Secundus Vespasiano suo salutem. Libros naturalis historiae novitium Camenis ... se autem scribente esse in Tyro Herculis templo pilam e smaragdo nisi potius iaspis q[u]a[m] smaragdus sit"
Referencias: "Inventario de robbe della guardarrobe..." (Ferrara, 1527), 165 "Inventario de los libros del Duque de Calabria" (A. 1550), 387 Repullés, Catálogo de los códices procedentes del Monasterio de San Miguel de los Reyes, 151 Mazzatinti, Biblioteca dei Re d'Aragona, 484 Gutiérrez del Caño, Catálogo de los manuscritos existentes en la Biblioteca Universitaria de Valencia, 1803, làm. X Domínguez Bordona, Manuscritos con pinturas, 2070, fig. 706-708 Alcina, Historia de la Biblioteca de Alfonso V de Nápoles, 154 De Marinis, Biblioteca Napoletana, t. II, p. 129-130, 326, làm. 193-194 Ruysschaert, "Minaturistes "Romains" à Naples", Supplement, t. I, p. 267, 271 Gómez, Pilar, Códices miniados, p. 137 Rubio Fernández, Catálogo de los manuscritos clásicos latinos, 695, p. 569 Alexander, "Notes on some Veneto-Paduan...", 20, n. 36 De la Mare, "The Florentine Scribes of Cardinal Giovanni of Aragon", p. 290, apèndix IV, n. 6 Muñoz Viñas, Ars y Tecne en la miniatura renacentista del sur de Italia, p. II.20, p. III.18, taules 2 i 11 Toscano, G., "Matteo Felice...", p. 109, fig. 39 Cherchi-De Robertis, "Un inventario...", p. 217-218, n. 165 Toscano, "La librairie des rois d'Aragona à Naples", p. 80, fig. 6 Alexander, J. J. G."Iluminators and their Methods of work", The Painted Page, p. 209-211 D'Urso, "Los miniaturistas de Corte en la segunda mitad del siglo XV, 6) D'Urso, Joan Todeschino ["Maestro del Plinio de Londres?]", La Biblioteca Real de Nápoles en tiempos de la dinastía Aragonesa, p. 467 i 468 Salavert Fabiani, Vicente L., "Los saberes médicos y su enseñanza", Historia de la Medicina Valenciana dirigida por José María López Piñero (1988), t. I, fig., p. 85 Muñoz Viñas, Salvador y Farrell, Eugene F., Estudio técnico de los códices miniados renacentistas de la Biblioteca Histórica de la Universidad de Valencia, p. 66-67 Cabeza, María Cruz, Camafeos pintados", Glíptica, camafeos y entalles de la Universitat de València, p. 198-200
Exposiciones: Catálogo de la exposición bibliográfica sobre Física e Historia de la Ciencia, 11; La corona de Aragón en el Mediterráneo, 341; La corona d'Aragó, 184; The Painted Page, 106; La biblioteca real de Nápoles en tiempos de la dinastía Argonesa, 54; La biblioteca real de Nápoles de Alfonso el Magnánimo al Duque de Calabria 1442-1550, 38; Mediterraneum, El esplendor del Mediterráneo Medieval S. XIII-XIV, 53 |
|
|
Ms. il·luminat
Títol obtingut de la rúbrica (f. 1r)
Col·lació: Vitel·la, f. i (pergamí actual) + 64 (els fulls 17v i 26v en blanc) + i (pergamí actual) ; foliació original en el recto dels full dels bifolis, en l'angle inferior esquerre, al costat de la costura i moderna a llapis ; exemplar incomplet i mutilat entre els fulls 8 i 9, 12 i 13, 15 i 16 ; signatures de quadern als f. 7r D4, f. 10r G7, f. 19r R, f. 23r S19, f. 31r Y22, f. 33r, Z23; des d'el f. 35r al f. 63r, AA24-PP38
Composició: Escrit a línia tirada a 41 línies
Escriptura: Humanística antiqua. Notes marginals de la mateixa mà
Decoració: Ornamentació humanística. Orla en or i colors adornada amb motius florals entrellaçats, "putti", animals: un lleó, un tigre, un ós, dos gossos, una cabra, diversos ànecs, un titot i dos mones, i els emblemes: de la muntanya de diamants, la seu ardent, la teranyina, el feix de fletxes amb el lema "No son tales amores", la cabellera de dona i les cordes; en la part inferior, en el centre, l'escut d'Alfons duc de Calàbria sostingut per "putti". Està en blanc l'espai per a la composició pictòrica i per a la caplletra miniada (f. 1r). L'altre motiu ornamental és una orla arquitectònica (f. 3r) composta per un arc de triomf, del qual únicament està il·luminat l'àtic, coronat per l'escut reial de Nàpols sostingut per dos sirenes, i asseguts a la cornisa uns "putti" cantant i tocant diversos instruments musicals; a les pilastres dos figures; la resta de la decoració està dibuixada i sense miniar; dins de l'arc es pot apreciar Pegàs i les nou Muses; a la part interior una escena en què es representa Ferran i la sua cort. S'ha deixat espai per a les inicials i els títols dels diversos llibres; les notes marginals en roig i negre. Miniatures atribuïdes a Cola Rapicano i a Giovanni Todeschino (Alexander), Teresa D'Urso, però, reconeix en aquestes miniatures la intervenció de Cristoforo Majorana
Enquadernació: Del segle XV restaurada en 1972, pell sobre fusta, conserva part de l'antiga enquadernació renaixentista amb ferros en sec, en la qual es combienen els "candelieri" amb els medallons
Origen: Copiat i miniat probablement a Nàpols la segona meitat del segle XV
Signatura anterior: Ms. 787
Signatura actual: València, Universitat de València. Biblioteca Històrica, BH Ms. 691
Catalogat des del manuscrit original. Lectura i identificació de textos pel Prof. Francisco M. Gimeno Blay; bibliografia, documentació i normalització per M. Cruz Cabeza Sánchez-Albornoz i Silvia Villaplana Traver
|