|
|
Lugar: Itàlia
Lengua: la
Descripción física: 274 f. : il. ; 314 x 222 mm enquadernació 330 x 240 mm
Soporte: Vitel·la
Tipo: manuscript
Resumen: El còdex transcriu les obres: "Bucolica", "Georgica" i "Aeneis" de Publi Virgili Maró. Presenta nombroses notes marginals i afegits textuals realitzats per un lector entre 1521 i 1527, fruit de la comparació de diferents versions de los obres virgilianes. Es tracta d'un manuscrit ricament il·lustrat per diverses miniaturistes al llarg de la segona meitat del segle XV i començament del XVI. Al marge inferior del frontispici (f. 1r) ha romàs en blanc l'espai interior de dues corones de llorer
Signatura:
BH Ms. 0837 Olim 748
Identificadores:
http://rodrigo.uv.es/uv_ms_0837
Colección: Europeana Regia. Biblioteca dels reis aragonesos de Nàpols Manuscrits (Duc de Calàbria)
Procedencia: Biblioteca del Duque de Calabria; "Librería de San Miguel de los Reyes"
Adquisición: Desamortització, 1837
Descripció general: Ms. il·luminat Títol donat pel catalogador Col·lació: Vitel·la, f. i (pergamí actual) + 274 (el f. 17v, 18r, 62v-63r, 80r, 145r, 168r) en blanc) + i (pergamí actual) ; foliació moderna al llapis ; reclams verticals cada huit fulls ; 34 quaderns de 8 f., un "bifolio" ; reclams al final de cada quadern ; ratllat caixa d'escriptura a tinta ; f. 1, 19, 29, 51, 64v (f. complet), 65, 82v (f. complet), 96v (f. complet), 111v (f. complet), 126v, 127, 145v (f. complet), 146, 150v, 151, 152, 152v, 155v, 156 (dos), 156v, 157v, 159, 161, 161v, 163v, 167, 168v (f. complet), 186v (f. complet), 200v (f. complet), 201, 217v (f. complet), 218, 236v (f. complet), 237, 255, 255v (f. complet), i 25 Composició: Escrit a 26 línies Escriptura: Humanística antiqua. Notes marginals de mà posterior d'un corrector realitzades a la tercera dècada del segle XVI, entre 1521 i 1527 (Wlosok) Decoració: El primer full comença directament pel primer vers de les "Bucòliques", el qual es destaca la "T" inicial miniada. El full està envoltat per una orla de tipus napolità de "bianchi girari". A la part inferior, als costats dues corones de llorer, l'interior de les quals destinat a allotjar lels emblemes del propietari romangué en blanc; al bell mig, una escena virgiliana, deteriorada pel pas del temps. Trenta-nou són les miniatures que composen les il·lustracions de tot el còdex, de les quals onze ocupen tot el full, entre les quals podem destacar la que representa el passatge de la recepció en el palau de la regna Dido, l'escena de la presa de Troia, valent-se de l'estratagema del cavall. Com a motius ornamentals poden vore's, a més a més, caplletres miniades en or i colors, entre els quals alternen el roig i el blau amb el roig i el verd. Les línies de l'encapçalament en or: els títols en violeta o roig i els epígrafs en aquest últim color. Els investigadors han detectat, almenys, la participació de tres miniaturistes (G. Toscano). De tot el conjunt hom adverteix que les primeres miniatures han estat finalitzades, altres restaren inacabades i d'altres ens mostren el diseny preparatori del que haurien estat les orles definitives Enquadernació: Del segle XV. Restaurada en 1971, pell llaurada, am el bust del poeta en relleu, llorejat i daurat Origen: Copiat i miniat a Itàlia l'últim quart del segle XV (Alexander) Signatura anterior: Ms. 748 Signatura actual: València, Universitat de València. Biblioteca Històrica, BH Ms. 837 Catalogat des del manuscrit original. Lectura i identificació de textos pel Prof. Francisco M. Gimeno Blay; bibliografia, documentació i normalització per M. Cruz Cabeza Sánchez-Albornoz i Silvia Villaplana Traver
Contiene: 1. f. 1r-17r: [Bucolica] "[text] Tityre, tu patule recubans sub tegmine fagi ... Ite domum sature venit Hesperus, ite, capelle" 2. f. 17v-18r: [en blanc 3. f. 18v-62r: "[rúbr.] Publii Vergilii Maronis Georgicon liber primus ad Maecenatem ... [text] Titire, tu patule cecini sub tegmine fagi" 4. f. 62v-63v: [en blanc 5. f. 64r-274v: "[rúbr.] Publii Vergilii Maronis Æneidos liber primus ; [f. 65r: text] Arma viru[m]que cano Troie qui primus ab oris ... ; [f. 274v: text] Vitaque cum gemitu fugit indignata sub u[m]bras"
Referencias: "Inventario de robbe della guardarrobe..." (Ferrara, 1527), 130 "Inventario de los libros del Duque de Calabria" (A. 1550), 305 Repullés, Catálogo de los códices procedentes del Monasterio de San Miguel de los Reyes, 226-228 Mazzatinti, Biblioteca dei Re d'Aragona, 554-556 Gutiérrez del Caño, Catálogo de los manuscritos existentes en la Biblioteca Universitaria de Valencia, 2400 Domínguez Bordona, Manuscritos con pinturas, 2113, fig. 728 Alcina, Historia de la Biblioteca de Alfonso V de Nápoles, 145 De Marinis, Biblioteca Napoletana, t. II, p. 172, làm. 225-263 Gómez, Pilar, Códices miniados, 151 Rubio Fernández, Catálogo de los manuscritos clásicos latinos, n. 704, p. 576-577 Katzenstein, "A Neapolitan Book of Hours in the J. Paul Getty Museum", 86, 93, figs. 26 i 37 Bohigas, Pere, Inventario de códices miniaturados o iluminados de procedencia catalana o existentes en bibliotecas catalanas, 963 Wlosok, 12-44 Toscano, G.,"En la otra orilla del Mediterráneo: la miniatura en la corte napolitana de Alfonso el Magnánimo (1442-1458)", 193 Cherchi-De Robertis, "Un inventario...", 198-199, n. 130 Alexander, J.J.G., "Classical and Humanist Texts", The Painted Page, 112, n. 44 Cabeza, Maria Cruz "Historia del manuscrito"(estudio introductorio a la ed. facsimilar del Ms. 837), 27-35 Gimeno Blay, "Las opera de Virgilio: entre la política, la bibliofilia ..." (estudio introductorio a la ed. facsimilar del Ms. 837), 36-43 Toscano, G. "Los miniaturistas de Corte en la segunda mitad del siglo XV", La Biblioteca Real de Nápoles en tiempos de la dinastía Aragonesa, 366-367, fig. 42-45 Garín Llombart, Felipe V., "Marco histórico", Historia del arte valenciano, v. 2, fig. p. 23
Exposiciones: The Painted Page, 44; La biblioteca real de Nápoles en tiempos de la dinastía Argonesa, 8; La Biblioteca Real de Nápoles de Alfonso el Magnánimo al Duque de Calabria 1442-1550, 6; Germana de Foix i la societat cortesana del seu temps, 218, 230 |
|
|
Ms. il·luminat
Títol donat pel catalogador
Col·lació: Vitel·la, f. i (pergamí actual) + 274 (el f. 17v, 18r, 62v-63r, 80r, 145r, 168r) en blanc) + i (pergamí actual) ; foliació moderna al llapis ; reclams verticals cada huit fulls ; 34 quaderns de 8 f., un "bifolio" ; reclams al final de cada quadern ; ratllat caixa d'escriptura a tinta ; f. 1, 19, 29, 51, 64v (f. complet), 65, 82v (f. complet), 96v (f. complet), 111v (f. complet), 126v, 127, 145v (f. complet), 146, 150v, 151, 152, 152v, 155v, 156 (dos), 156v, 157v, 159, 161, 161v, 163v, 167, 168v (f. complet), 186v (f. complet), 200v (f. complet), 201, 217v (f. complet), 218, 236v (f. complet), 237, 255, 255v (f. complet), i 25
Composició: Escrit a 26 línies
Escriptura: Humanística antiqua. Notes marginals de mà posterior d'un corrector realitzades a la tercera dècada del segle XVI, entre 1521 i 1527 (Wlosok)
Decoració: El primer full comença directament pel primer vers de les "Bucòliques", el qual es destaca la "T" inicial miniada. El full està envoltat per una orla de tipus napolità de "bianchi girari". A la part inferior, als costats dues corones de llorer, l'interior de les quals destinat a allotjar lels emblemes del propietari romangué en blanc; al bell mig, una escena virgiliana, deteriorada pel pas del temps. Trenta-nou són les miniatures que composen les il·lustracions de tot el còdex, de les quals onze ocupen tot el full, entre les quals podem destacar la que representa el passatge de la recepció en el palau de la regna Dido, l'escena de la presa de Troia, valent-se de l'estratagema del cavall. Com a motius ornamentals poden vore's, a més a més, caplletres miniades en or i colors, entre els quals alternen el roig i el blau amb el roig i el verd. Les línies de l'encapçalament en or: els títols en violeta o roig i els epígrafs en aquest últim color. Els investigadors han detectat, almenys, la participació de tres miniaturistes (G. Toscano). De tot el conjunt hom adverteix que les primeres miniatures han estat finalitzades, altres restaren inacabades i d'altres ens mostren el diseny preparatori del que haurien estat les orles definitives
Enquadernació: Del segle XV. Restaurada en 1971, pell llaurada, am el bust del poeta en relleu, llorejat i daurat
Origen: Copiat i miniat a Itàlia l'últim quart del segle XV (Alexander)
Signatura anterior: Ms. 748
Signatura actual: València, Universitat de València. Biblioteca Històrica, BH Ms. 837
Catalogat des del manuscrit original. Lectura i identificació de textos pel Prof. Francisco M. Gimeno Blay; bibliografia, documentació i normalització per M. Cruz Cabeza Sánchez-Albornoz i Silvia Villaplana Traver
|