|
Un exercici corrent a les escales d’autoestima és presentar ítems en la
direcció del tret, així com ítems en el sentit oposat. Aquesta pràctica ha esdevés
habitual donat la presència d’aquiescència, entesa com la tendència a
respondre de manera afirmativa amb independència del contingut dels ítems.
Existeix abundant evidència a la literatura que el seu ús genera variància de
mètode, fent aparéixer efectes de mètode no associats amb els trets d’interés.
En aquest sentit, la present investigació pretén ampliar l’evidència i l’estudi
de l’efecte de mètode associat als ítems negatius en el context de les escales
d’autoestima. Es valora si aquest es presenta, no només quan l’autoestima es
mesura de manera global com a tret, sinó també quan els instruments emprats
mesuren dominis específics de l’autoestima, tant si aquests són considerats un
tret com si són considerats un estat, a diferents tipus de mostres. Per a dur a
terme l’estudi s’han emprat dues mostres, una de 592 adolescents i altra de
285 maltractadors, als quals se’ls ha administrat tres escales d’autoestima:
l’Escala d’Autoestima de Rosenberg, l’Escala d’Autoestima Estat i l’Autoestima
17. Basant-se en la comparació dels índexs de l’anàlisi factorial confirmatòria
(CFA) de les escales amb els seus trets tradicionals i de la CFA amb trets i
mètodes correlacionats (CTCM), que inclou un factor de mètode, es conclou
que, en general, l’ajust dels models millora quan inclouen un factor de mètode.Self-esteem scales very often present items in the trait direction and items
in the opposite direction. This practice has become common because of the
presence of aquiescence, or the tendency to answer affirmatively, no matter
what the item content is. Empirical evidence demonstrates negatively worded
items use generates method variance creating method effects not associated
with the traits of interest. In this sense, the present research pretends to extend
the evidence and the study of the method effect related to negatively worded
items in the self-esteem scales context. More specifically the presence of method
effects is studied, not only when self-esteem is tested as a global trait, but
also when self-esteem specific domains are measured as either traits or states,
in different kinds of samples. To conduct this study, two samples were assessed:
one consisting of 592 adolescents, and the other one composed of 295
batterers. Three self-esteem scales were used: the Rosenberg’s Self-Esteem
Scale, the State Self-Esteem Scale, and the Self-Esteem 17. Results evidenced
a better fit for the correlated traits and methods (CTCM) model including a
method factor associated to negatively worded items. It was concluded that
models’ fit improves when a method factor is included.
|