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The present work approaches the study of perception-verb markers (specifically the forms mira, (vamos) a ver, oye) in the speech of four speakers with Broca aphasia. In the first place, the data and the methodology employed are dealt with: transcriptions and records from the PerLA Corpus (¿Perception, Language and Aphasia¿) and methodology grounded on ethnomethodological conversational analysis. Secondly, the category of perception-verb markers is described from morphological, syntactic and pragmatic perspectives. Section 4 focuses on the extracts where such markers occur in the corpus and analyses their functions. These are discussed in section 5. The data shows that speakers with greater pragmatic abilities (according to the Pragmatic Protocol of Prutting and Kirchner) tend to make excessive use of these markers. Their greater occurrence seems to be linked to a general strategy of compensation of grammatical deficit. Such strategy should be taken into consideration when planning a therapeutic intervention with speakers with Broca aphasia. === El presente trabajo aborda la problemática de los marcadores discursivos procedentes de verbos de percepción (en concreto las formas mira, a ver, oye) en el habla de cuatro hablantes con afasia de Broca. En primer lugar se presentan los datos y la metodología utilizados: grabaciones pertencenecientes al corpus PerLA (¿Percepción, lenguaje y afasia¿), y metodología del análisis conversacional etnometodológico. En segundo lugar se presenta la categoría concreta de los marcadores discursivos procedentes de verbos de percepción (descripción morfosintáctica y pragmática). En el apartado 4 se exponen los datos concretos de sus apariciones en el texto y las funciones que realizan, para luego pasar (apartado 5) a su discusión y conclusiones. Entre las más importantes destacamos el hecho de que los hablantes con mayores habilidades pragmáticas (según el Protocolo Pragmático de Prutting y Kirchner) tienen a sobreexplotar la utilización de estos marcadores, cuya aparición parece responder a una estrategia general de compensación del déficit gramatical. Tal estrategia puede ser tomada en consideración a la hora de planificar la intervención logopédica en estos hablantes.
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