|
ABSTRACT The increase of studies arising from neuroscience, based on the technological developments that permit the investigation of cerebral patterns through neuro-imaging, has created a new area of study involving all those fields of study which use the prefix neuro, such as neuro-economy, neuro-marketing, and neuro- social science. This article conducts a revision based on various investigations with the object of presenting social responsibility, conceptually associated with organizational paradigms, in order to suggest an evolutionary tendency typical of human development, called Neuro-responsibility. Key words: Neuro-responsibility, social responsibility, values, evolution, empathy. RESUMEN El auge del estudio desde la neurociencia, con base en el desarrollo tecnológico que permite investigar los procesos cerebrales mediante la neuro-imágen, ha conllevado una nueva área que tras el prefijo neuro abarca áreas de estudio como la neuroeconomía, el neuromarketing y la neurociencia social. Este artículo realiza una revisión basada en diferentes trabajos de investigación con el objetivo de presentar la responsabilidad social, vinculada conceptualmente a paradigmas organizacionales, hacia una propuesta de tendencia evolutiva propia del desarrollo humano, denominada Neuroresponsabilidad. Palabras clave: Neuroresponsabilidad, responsabilidad social, valores, evolución, empatía.'
|