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The aim of this thesis was to analyze the relationship between a subgroup of innovative firms – young innovative companies (YICs) – and public innovation and entrepreneurship policies. YICs have been defined as companies with less than eight years of activity, which in the last three years have developed innovative products or processes, or have embarked on innovative projects. Small, newly created innovative firms, such as YICs, must overcome various hurdles such as attracting investment, imperfect information, limited internal resources and accessing technological services.
This investigation attempts to determine which structural features (degree of innovation, size of the firm, sector, degree of competition within the sector, and the age and gender of the entrepreneur) of innovative companies in general, and in particular YICs, are related with access to public policies. To do this, the study differentiates between policies of financial assistance (e.g., subsidies, grants) and programs targeting the use of knowledge-intensive business services such as advanced consultancy or professional advisory services.
The following conclusions of the study stand out as being of particular relevance and interest. First, practically all the features of innovative companies that were included in the analysis have significant relationships with access to innovation and entrepreneurship policies. Second, upon comparing these results with those from samples consisting solely of YICs, very few statistically significant relationships are found. In other words, the findings show that the aforementioned policies do not take into account the specific characteristics of certain subgroups of innovative companies.
The conclusions of the study have potential implications for innovation and entrepreneurship policies. Thus, regional and national governments could enhance the efficiency of their efforts to stimulate entrepreneurship if such programs and policies were designed and implemented more specifically. In other words, governments could achieve this goal by pursuing policies with a higher degree of selectivity and segmentation, and which are adapted to the precise needs of each project, depending on its specific features.La investigación llevada a cabo en esta Tesis tiene como objetivo analizar la relación existente entre un subgrupo de empresas innovadoras, las Young Innovative Companies (YICs) y las políticas públicas de fomento al emprendimiento y la innovación. Las YICs han sido identificadas como aquellas empresas de menos de 8 años de actividad que en los últimos tres años han introducido productos o procesos innovadores o han comenzado proyectos innovadores. Las empresas innovadoras de nueva creación y menor tamaño –como las YICs- han de hacer frente a diversas barreras como las dificultades de financiación, la información imperfecta, la limitación de recursos internos o el acceso a servicios tecnológicos.
En esta investigación se analizan qué características estructurales (grado de innovación, el tamaño de la empresa, el sector en el que actúa, el grado de competencia del sector y la edad y el género del emprendedor) de las empresas innovadoras en general, y de las YICs en particular, están relacionadas con el acceso a políticas públicas. Para ello, se distingue entre políticas públicas de apoyo financiero (subvenciones, subsidios, etc.) y acciones públicas dirigidas a facilitar la utilización de servicios intensivos en conocimiento como la consultoría avanzada o el asesoramiento profesionalizado.
Entre las conclusiones que se han obtenido cabe destacar las siguientes. En primer lugar, prácticamente todos los atributos de las empresas innovadoras que se han analizado tienen una relación significativa con el acceso a políticas públicas de promoción del emprendimiento y la innovación. En segundo lugar, al comparar estos resultados con los obtenidos con una muestra formada exclusivamente por un grupo de YICs, se detecta que existen pocas relaciones significativas. Es decir, estas mismas políticas no tienen en cuenta las especificidades de determinados subgrupos de empresas innovadoras.
A partir de las conclusiones, se derivan determinadas implicaciones de política. Así, los esfuerzos de los gobiernos regionales y nacionales para promover el emprendimiento podrían ganar en eficiencia si tales acciones estuvieran dotadas de mayor especificidad. Es decir, que dicho programas se implementen con un mayor grado de selectividad y segmentación, adaptados a las necesidades concretas de los proyectos empresariales, en función de sus características específicas.
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