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ABSTRACT: Frequently but unevenly valued, sor Juana Inés de la Cruz’s (1648-1695) Neptuno alegórico [Allegorical Neptune] has received increased attention in recent years, as though —by virtue of its nature as «ephemeral art»— «that» art (emblematic) had become increasingly more meaningful than the fugacious situation from which it emerged. An exceptional text, the design of the triumphal archway that welcomed the new viceroy Tomás Antonio de la Cerda and his wife María Luisa Manrique de Lara in 1680, reveals not only the importance that sor Juana had already attained, to a great extent, as a writer, but also, and more emphatically, it shows the relevance of her public figure and, in a programatic sense, demonstrates a certain matrix for her literature. Therefore, this study seeks to analyze the Neptuno alegórico in depth in order to reveal the three passages manifested in it: the one that converts the author into a (problematically) public figure; the one that displays in such an erudite and artistic manner a certain way of conceiving and practicing literary writing in the public sphere; and, finally, the one that places «that» literature (by Sor Juana) on a «gilded» map of Hispano-American literature. KEY WORDS: sor Juana, Neptuno alegórico, Ttriumphal Arch, Ephemeral Art, Baroque RESUMEN: Histórica pero desigualmente valorado, el Neptuno Alegórico de sor Juana Inés de la Cruz (México, 1648-1695) ha recibido en los últimos años una atención creciente, como si —en su carácter de «arte efímero»— tuviera cada vez más sentido «ese» arte (emblemático) que la fugacidad (coyuntural) que lo motivó. Texto singular, el diseño del arco triunfal que recibió en 1680 al nuevo virrey Tomás Antonio de la Cerda y a su esposa, María Luisa Manrique de Lara, pone en evidencia no sólo la importancia de la escritora que ya era —en buena medida— sor Juana sino, más enfáticamente, la relevancia de su figura pública y, de forma programática, cierta matriz para su literatura. En este sentido, el presente trabajo se propone analizar detenidamente dicho texto a fin de concebir el pasaje triple allí manifiesto: el que convierte a esa escritora en una figura (problemáticamente) pública; el que exhibe tan erudita como artísticamente cierta forma de hacer y pensar la escritura literaria en el espacio público; y, finalmente, el que coloca «esa» literatura (sorjuanina) en un «áureo» mapa literario hispanoamericano. PALABRAS CLAVES: sor Juana, Neptuno alegórico, arco triunfal, arte efímero, barroco
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