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ABSTRACT: Iconographic studies often overlook the formal questions of an image, which nevertheless can be essential to interpret the continuity of an iconographic type. This is the case of the Scala Salutis, in which Christ and His Mother intercede with God on behalf of humanity. Mary’s place in these works depends on the varying manners in which she was regarded between the end of the Middle Ages and the 16th century, when this iconographic type reached its highest level of development. And it will be precisely her physical position in the images, along with other significant elements, that determines the given type. KEY WORDS: Mary Intercessor, Scala Salutis, History of Iconographic Types. RESUMEN: A menudo, los estudios iconográficos pasan por alto las cuestiones formales de la imagen, que sin embargo pueden ser fundamentales para interpretar la continuidad de un tipo iconográfico. Es el caso de la Scala Salutis, en el que Cristo y su Madre interceden ante Dios a favor de la humanidad. El lugar de María en estas obras depende de su variable consideración entre finales de la Edad Media y el siglo XVI, cuando este tipo iconográfico llega a su mayor grado de desarrollo. Y será precisamente su posición física en las imágenes, junto a otros elementos significantes, la que determine dicho tipo. PALABRAS CLAVES: María intercesora, Scala Salutis, Historia de los tipos iconográficos.
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