Mostra el registre complet de l'element
Lacuesta Contreras, Alicia Elena
Mandingorra Llavata, María Luz (dir.) Departament de Història de l'Antiguitat i la Cultura Escrita |
|
Aquest document és un/a tesi, creat/da en: 2013 | |
This thesis aims to study the critical edition of the manuscript 162 of the Archive of Valencia Cathedral, called "Liber instrumentorum". This is the cartulary of Valencia Cathedral, which was directed and compiled by Bishop Hugo de Lupià and Bagés (Bishop of Valencia between 1397 and 1427). It contains documents related to the Valencian economy such as grants, bequests, tithes and other diocesan issues, following the conquest of Valencia by James I the Conqueror, during the thirteenth, fourteenth and first third of the fifteenth century.
Despite of its unquestionable importance, the manuscript has only been studied in depth regarding its miniature. Its content has never until now been total or partially edited or studied. Therefore, its textual aspects and its significance as an organizing tool for Valencia Cathedral heritage are unknown.
In this thesis we made a critical edition...
[Llegir més ...]
[-]
This thesis aims to study the critical edition of the manuscript 162 of the Archive of Valencia Cathedral, called "Liber instrumentorum". This is the cartulary of Valencia Cathedral, which was directed and compiled by Bishop Hugo de Lupià and Bagés (Bishop of Valencia between 1397 and 1427). It contains documents related to the Valencian economy such as grants, bequests, tithes and other diocesan issues, following the conquest of Valencia by James I the Conqueror, during the thirteenth, fourteenth and first third of the fifteenth century.
Despite of its unquestionable importance, the manuscript has only been studied in depth regarding its miniature. Its content has never until now been total or partially edited or studied. Therefore, its textual aspects and its significance as an organizing tool for Valencia Cathedral heritage are unknown.
In this thesis we made a critical edition and study, not only of the formal aspects but also textual, codicological and paleographical aspects. To do this we undertook transcription and critical reading of the text, including footnotes, abbreviations, variants, corrections, interpolations, until the final settlement of the text.
The Archive of Valencia Cathedral retains other cartularies besides Liber Instrumentorum, manuscript 162. A previous one, codex 399, and a later one, dated in 1557 (codex 307), have the same content as codex 162. However, being the codex 399 earlier than 162, the reason we chose the latter for our thesis is that it is more complete, so I considered appropriate to carry out the study of manuscript 162.
We have made a comparison between the two codices, 162 and 399, showing that Liber Instrumentorum is a copy of manuscript 399. Both cartularies contain almost the same documents, related in the same order. The contents, signs and marginal notes are coincident in both manuscripts. Codex 162 is a copy of codex 399 but, as mentioned above, is more complete since, from document number 170, it adds medieval documents that are not included in cartulary 399.
The corresponding critical edition and study are accompanied by an onomastic and toponymic index, and also a list of documents contained in the codex.La presente tesis doctoral tiene como objetivo la edición crítica y estudio del manuscrito 162 del archivo de la Catedral de Valencia, llamado "Liber Instrumentorum". Se trata del cartulario de la Catedral de Valencia, que fue dirigido y recopilado por el obispo Hugo de Lupià y Bagés (obispo de Valencia entre 1397 y 1427), el cual contiene documentos relacionados con la economía valenciana, relativos a donaciones, legados, diezmos, etc. y asuntos de carácter diocesano, a raíz de la conquista de Valencia por Jaime I el Conquistador, durante los siglos XIII, XIV y primer tercio del siglo XV.
Pese a su indiscutible importancia, el manuscrito únicamente ha sido estudiado en profundidad en lo referente a la miniatura. Además, nunca hasta ahora se ha realizado una edición total o parcial de su contenido ni han sido estudiados, por lo tanto, sus aspectos textuales y su significación como instrumento de organización del territorio y de racionalización del patrimonio de la Catedral de Valencia.
En esta tesis hemos realizado la edición crítica y el estudio, no sólo de los aspectos formales, sino también de los aspectos textuales, codicológicos y paleográficos. Para ello emprendimos la transcripción y la lectura crítica del texto, incluidas las notas marginales, el desarrollo de las abreviaturas, la depuración de variantes, indicación de correcciones añadidas, interpolaciones, hasta conseguir el establecimiento definitivo del texto.
El Archivo de la Catedral de Valencia conserva otros cartularios además del Liber Instrumentorum, número 162. Uno anterior, el 399, y otro posterior, datado en 1557, número 307; ambos con el mismo contenido que el 162. No obstante ser el códice 399 anterior al 162, la razón por la que hemos elegido este último para nuestra tesis, se debe a que es más completo, por lo que consideré oportuno llevar a cabo el estudio del 162.
Hemos efectuado una comparación entre ambos códices, 162 y 399, demostrando que el Liber Instrumentorum es una copia del 399. Ambos cartularios contienen casi todos los mismos documentos y relacionados en el mismo orden, habiendo sido copiados tanto los contenidos como los signos y notas marginales a lo largo del texto. Dicha copia es, como hemos indicado, más completa, dado que a partir del número 170 añade otros documentos medievales que ya no se encuentran en el cartulario 399.
La edición crítica y el correspondiente estudio vienen acompañados de un índice toponímico y onomástico, además de una relación de los documentos que contiene el códice.
|
|
Veure al catàleg Trobes |