|
El cine és fantasiador, irresponsable. Els seus edificis es dissenyen
com a capri1xos; ni tan sols han de sotmetre's a la prova de l'equilibri,
de la consistència, a les lleis més elementals de la física. La
pantalla bé pot entregar-se a la imaginació. Ningú li passarà mai
factura. Esta condició, que el fa esquiu, també l'aproxima als nostres
somnis i anhels. Com més inconsistent, major vigor cobra com
a document imperible de quant va produir l'enginy del s. xx. Per
això, l'arquitectura quimèrica es va encimbellar al cine en tantes
ocasions: per a servir de delit als arquitectes sense sotmetre'ls a
cap risc, per a estilitzar els volums fins a l'inhabilitat, per a exercir
de demiürgs d'un decorat que tenia els dies comptats ... i, amb tot,
eixes fantasies han pogut alçar fonaments en un terreny adobat de
la nostra cultura: la imaginació. Desitjaria en estes pàgines rondar
per alguns d'eixos escenaris de la fantasia urbana emparellant,
com en un muntatge d'atraccions, algunes pel·lícules que corresponen
a la joiosa alba de les avantguardes amb els seus reflexos
-reconec que subjectius- en films de les últimes dècades, amb els
quals rimen, als quals citen o els ambients dels quals recreen.
Encara que :fragmentari, este bucle permet albirar la consciència
-fatigada o exultant- que moltes pel·lícules decadents, crepusculars,
manieristes o desèrtiques del nostre temps han d'haver travessat
tota una història en a penes cent anys.
|