|
This research shows a case study carried out in four IES in Valencia's area (Spain) which analyzes, with observation sessions and analysis of quizzes, teaching practice and student responses to different educational interventions in Geography on the concept of the labor force, work and leisure. The purpose is to show the gulf between the daily lives of students and school curriculum content as well as finding that teachers, through educational innovation, may be able to connect with the social reality of the students and adapt the content to their everyday. The study also explores the concept of active population in terms of its challenge, since it's discriminatory not to consider the work of housewives, students and volunteers as a social contribution and collaboration. In short, it's to show how the current human geography curriculum does not meet the educational needs of the students for not being in line with the social reality they live, as well as to show that, from their previous ideas and innovative educational intervention, it is possible to save those distances and propose a reformulation of the concepts of work and leisure that allow school knowledge approach to social knowledge.La presente investigación muestra un estudio de caso llevado a cabo en cuatro IES de la zona de Valencia (España) que analiza, con sesiones de observación y análisis de cuestionarios, la práctica docente y las respuestas de los alumnos a diferentes intervenciones educativas en Geografía respecto al concepto de la población activa, el trabajo y el ocio. La finalidad es mostrar el divorcio entre la cotidianeidad de los alumnos y el contenido del currículum escolar; así como constatar que los profesores, mediante la innovación educativa, pueden ser capaces de conectar con la realidad social de los alumnos y adaptar los contenidos a su cotidianeidad. Asimismo, el estudio explora el concepto de población activa en cuanto a su impugnación, dado que éste es discriminatorio por no considerar el trabajo de amas de casa, estudiantes y voluntarios en tanto que aportación y colaboración social. En resumen, se trata de mostrar cómo el actual currículum de Geografía humana no responde a las necesidades educativas de los alumnos por no estar en consonancia con la realidad social que ellos viven, así como demostrar que, a partir de sus ideas previas y con una intervención educativa innovadora, es posible salvar esas distancias y proponer una reformulación de los conceptos de trabajo y ocio que permitan acercar el saber escolar al saber social.
|