|
This detailed textual analysis of La revoltosa (1924) shows to what extent its maker, Florián Rey, mastered the modes of representation of his day: both elements of mise-en-scene and questions of standardized narrative forms befit contemporary film discourse. Here, as in other areas of cinema, the use of older techniques confirms that there was the vacillation out of which any formal system becomes consolidated. All of this proves that in the 1920s, in spite of precarious conditions for production, part of Spanish cinema was at an international level of filmmaking. El análisis textual detallado de La revoltosa (1924) muestra hasta qué punto Florián Rey, su director, dominaba los modos de representación cinematográficos del momento: tanto los elementos de puesta en escena como las estrategias de la narrativa, ya suficientemente estandarizada en el discurso fílmico del momento. En su caso, como en otras etapas del cine, el uso de viejas técnicas confirma que existió la vacilación propia que se da en cualquier sistema discursivo antes de verse consolidado. Todo ello prueba que en los años veinte del pasado siglo, a pesar de las precarias condiciones de la industria fílmica, una parte del cine español había alcanzado un nivel de desarrollo próximo al de la producción internacional.
|