|
The objective of this investigative study is to provide information on the type of public postgraduate training in oral surgery currently being taught in Spain. A descriptive study is made relating to the theoretical and practical syllabuses of the different Masters, through questionnaires answered by students who had previously completed the postgraduate course. Later, a possible relationship between age, sex and previous training in dentistry or stomatology was explored. The results show a poorer preparation in subjects related to the planning and carrying out of treatment of salivary gland pathologies, transposition of the inferior alveolar nerve, treatment of oral tumors, and the treatment planning for osteitis and osteomyelitis. There is a difference between the sexes in a number of answers, where females give higher scores. The stomatologist scores higher in treatment planning for complicated extractions and in the carrying out of dental transplants. It seems that the older the student, the less prepared they are to carry out a treatment plan which includes a biopsy, and the better prepared they are to treat dental emergencies, dentoalveolar trauma, osteitis and osteomyelitis. We can conclude principally that the students give a generally positive evaluation of the oral surgical training, both theoretical and practical, except in the more complex topic areas which appear to relate to the maxillofacial surgeons.El objetivo de este estudio de investigación es dar a conocer el tipo de enseñanza postgraduada pública en Cirugía Bucal que se está impartiendo actualmente en España, realizando un estudio descriptivo con relación a los contenidos teóricos y prácticos de los diferentes Máster, mediante encuestas contestadas por alumnos que han concluido el postgrado. Posteriormente se observa la posible relación existente con la edad, sexo y formación previa como odontólogo o estomatólogo. Los resultados muestran una peor preparación en los temas referentes a planificar y realizar el tratamiento de patología de glándulas salivales, de la transposición del nervio dentario inferior y de tumores bucales, y en la planificación de osteítis y osteomielitis. Existe un dimorfismo sexual en una serie de preguntas, en las que las mujeres dan una puntuación más alta. El estomatólogo puntúa más alto en la planificación del tratamiento de exodoncias complejas y para la realización de un transplante dentario. Parece que a mayor edad del alumno se encuentra menos preparado para realizar un plan de tratamiento que implique biopsiar y más preparado para tratar urgencias dentales, traumatismos dentoalveolares, osteitis y osteomielitis. Podemos concluir principalmente, que los alumnos dan una valoración general positiva en la formación quirúrgica bucal, tanto práctica como teórica, salvo en los temas más complejos, que parecen derivarse a los cirujanos maxilofaciales.
|