Mostra el registre complet de l'element
Seguí Fuentes, Isabel
Cuéllar Alejandro, Carlos A. (dir.) Departament de Història de l'Art |
|
Aquest document és un/a treball fi de màster, creat/da en: 2013 | |
The object of this research work is the evolution of the filmic enunciator (voice) in the first three films of the Bolivian filmmaker Jorge Sanjinés within the first Ukamau group (1966-1971). Through analyzing political causes and formal consequences of the renunciation to the power by its traditional wielder: the intellectual; and its delivery to the subaltern groups represented in the movies, who become film coproducers. This process of empowerment of the lower classes is especially remarkable in the case of the female characters, who move from being passive objects in the diegesis to appear as protagonists of the social and political changes on the screen, thanks to preference for the narrative nonfiction formats.En este trabajo se investiga la evolución de la instancia enunciadora (voz) en las tres primeras películas del cineasta boliviano Jorge Sanjinés en el seno de la primera formación del grupo Ukamau (1966-1971). Se analizan las causas políticas y las consecuencias formales de la renuncia al poder enunciador por parte de su tradicional detentador, el intelectual; y su entrega a los grupos subalternos representados en las películas y copartícipes de la producción fílmica. Este proceso de empoderamiento de las clases populares a través del cine se destaca especialmente en el caso de los personajes femeninos, que pasan de ser objetos pasivos en la diégesis a aparecer como sujetos protagonistas de los cambios sociales y políticos que aparecen en pantalla, gracias a la preferencia narrativa por formatos de no ficción. | |
Veure al catàleg Trobes |