Mythologie in Musicis: La alegoría sonora en el Anubis-Nout de Gérard Grisey
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Minguet, Vicent
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Aquest document és un/a article, creat/da en: 2011
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The aim of this paper is to present an approach to the notion of the 'sonic allegory' throughout French composer Gérard Grisey’s works; moee specifically of his diptych for solo contrabass clarinet Anubis-Nout (1983). The explicit references to the Egyptian mythology are not the only source of this postmodern requiem. The piece was written in memory of and dedicated to Canadian composer Claude Vivier, a friend of Grisey's who was murdered in unknown circumstances. These references provide another source for associative allegories, which constitute the link between the sound material and its implicit meaning on different levels. A reading through the Egyptian iconography is done in this paper according to the postulates formulated by the receptionists theories, about the implicit and explicit reading of the work, as well as concerning different currents of musical semiotics. The analysis allows us to approach the deeper meaning of the interpretation of this piece as a ritual.El presente artículo plantea un acercamiento a la noción de alegoría sonora a partir de una retrospectiva panorámica de los principios estéticos y del corpus composicional del compositor francés Gérard Grisey, y concretamente de su díptico Anubis-Nout (1983) para clarinete contrabajo solo. La referencia a la mitología egipcia y su simbología no es el único punto de partida explícito de este réquiem posmoderno escrito a la memoria del compositor canadiense Claude Vivier, amigo del autor, a quien está dedicada la pieza, que fue asesinado brutalmente en circunstancias extrañas; muy al contrario, dichas referencias constituyen la fuente de una serie de alegorías asociativas especialmente relacionadas entre el material sonoro y su significado implícito a varios niveles. La realización de una lectura de la iconología de la mitología egipcia atiende en este ensayo a los postulados que formulan las teorías recepcionistas
sobre las dimensiones implícita y explícita de la lectura de la obra, aplicados aquí al hecho musical, así como a las diferentes corrientes de la semiótica musical. Un análisis
que nos permite acceder al significado profundo de la interpretación de la pieza como ritual.
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