|
ABSTRACT: Although the historical and artistic significance of the Lonja (Guildhall) of the Merchants of Valencia is undeniable, up until now there has been no detailed study of the decoration of the vaults over the old Merchant’s Chapel and the Chamber of Trade. The vaults form a unitary visual program in which fifty-two angels are depicted praying, carrying various objects and playing a wide repertoire of musical instruments. This article analyzes the visualization of heavenly music in the Lonja through the iconographic subject of the musician angel. To this end, I have used an iconographic-iconological methodology to study these images, to which I have added observations on the organological aspects as a further source of information that must be kept keep in mind when interpreting the visual program, with the aim of illuminating its cultural significance. KEYWORDS: heavenly music, angels, musical iconography, Christian iconography, guilds, civic Gothic. RESUMEN: Si bien la importancia histórico-artística de la Lonja de los Mercaderes de Valencia es indiscutible, hasta el momento no existe un estudio detallado de la decoración de las bóvedas que cubren la antigua Capilla de los Mercaderes y la Sala de la Contratación. Éstas conforman un programa visual unitario en el que pueden observarse 52 ángeles rezando, sosteniendo diversos objetos y tañendo un variado repertorio de instrumentos musicales. El presente artículo pretende analizar la visualización de la música celestial en la Lonja a través del tipo iconográfico del ángel músico. Para ello se ha empleado la metodología propia del análisis iconográfico-iconológico, añadiéndose la observación de los aspectos organológicos como otra fuente más de información a tener en cuenta en la interpretación del mencionado programa, con el objetivo de aproximarse a su significado cultural. PALABRAS CLAVES: música celestial, ángeles, iconografía musical, iconografía cristiana, gremios, gótico civil.
|