|
The PHD Thesis "25 Years of Graffiti in Valencia: sociological and aesthetic aspects" is a study that value the full spectrum of graffiti scenes creativity and independent public -Street Art- city of Valencia.
The theoretical framework of the study are Cultural Studies, Subcultural and Postsubculturales. The specific methodology of its approach is Participant Observation.
The study begins with the analysis of visual, attitudinal and strategic practices of previous graffiti and independent public creativity: comics, animated cartoon, popular culture, film, television, signage, graphic design and global counterculture before the decade of the 70s of XX century.
To position the objects of study, a study is also conducted in-depth development of graffiti scenes in Philadelphia and New York, as well as 3 scenes and 3 state European reference scenes are analyzed.
Organized in 5 different periods and an interdisciplinary approach addressed the development of the subculture of graffiti in Valencia and gestation scene is analyzed independent public creativity.
Subcultural and postsubculturales, aesthetic, communicative, recreational, psychosocial, urban, economic and political aspects define the relationship of the two objects of study with the context of the city of Valencia. The analysis presented is framed with a remarkable visual character that includes 2262 photographs of the various phenomena addressed.
The study concludes with a extended conclusions where reflections, concept maps, graphs and tables that underpin brightly subcultural scene analysis under study are combined.La Tesis Doctoral "25 Años de Graffiti en Valencia: Aspectos Sociológicos y Estéticos" es un estudio que pone en valor todo el espectro de las escenas de graffiti y creatividad pública independiente -Street Art- de la ciudad de Valencia.
El marco teórico del estudio son los Estudios Culturales, Subculturales y Postsubculturales. La metodología específica de su abordaje es la Observación Participante.
El estudio se inicia con el análisis de los precedentes visuales, actitudinales y estratégicos de las prácticas del graffiti y la creatividad pública independiente: el cómic, el cartoon animado, la cultura popular, el cine, la televisión,la rotulación comercial, el diseño gráfico y la contracultura global anterior a la década de los años 70 del siglo XX.
Para posicionar los objetos de estudio también se realiza un estudio en profundidad del desarrollo de las escenas de graffiti en Filadelfia y Nueva York, así como se analizan 3 escenas europeas y 3 escenas estatales de referencia.
Organizado en 5 periodos diferentes y abordado con un enfoque interdisciplinar se analiza el desarrollo de la subcultura del graffiti en Valencia y la gestación de la escena de creatividad pública independiente.
Aspectos subculturales y postsubculturales, estéticos, comunicativos, lúdicos, psicosociales, urbanos, económicos y políticos definen la relación de ambos objetos de estudio con el contexto de la ciudad de Valencia. El análisis ofrecido queda enmarcado con un carácter visual destacado que incluye 2262 fotografías de los diferentes fenómenos abordados.
El estudio se cierra con unas extensas conclusiones donde se combinan reflexiones, mapas conceptuales, gráficas y tablas que apuntalan de forma brillante el análisis subcultural de las escenas objeto de estudio.
|