|
The study of linguistic particularities of folklore texts allows implementing multidisciplinary method in order to analyse diverse material from theoretical point of view as well as from pragmatics. In folklore and grammar tradition it is accepted to refer during the study to phonetic, lexical, morphological and syntactic characteristics of folklore language, means of artistic expressions, didactic functions and interactive methods. Study of phonetic phenomena has taken a special place among various levels of analysis. During centuries different methods employed to attract audience attention have been sharpened and maintained in folksy memory. They are phonetic words’ game, repetition, pleonasm, fairy tale tripling, onomatopoeia, use of phonetic units, riddles, rhymed formula elements and many other events transmitting fairy tale colour of different regions in Spain. Keywords: folklore text; phonetic elements; multidisciplinary method; rhymed formula; memorising techniques. El estudio lingüístico de los textos folclóricos nos permite analizar un material muy variado y ofrecer un enfoque multidisciplinar, tanto desde el punto de vista teórico como pragmático. Siguiendo las tradiciones gramaticales y folclorísticas se suele estudiar las particularidades fonéticas, léxicas, morfológicas, sintácticas, así como los elementos poéticos, didácticos, psicológicos e interactivos. Al componente fonético entre los otros niveles de análisis se le atribuye un papel muy especial. Suelen traspasar el tiempo y grabar en la memoria colectiva los elementos fonéticos conservados en el juego de palabras, repeticiones, pleonasmo, triplicación mágica, onomatopeya, así como, en fraseología y adivinanzas, uso de las interjecciones y fórmulas rimadas, y muchas otras técnicas interactivas que sirven para el acercamiento de los cuentos al auditorio y marcan un atractivo pintoresco y popular propio de cada región. Palabras clave: textos folclóricos; elementos fonéticos; enfoque multidisciplinar; fórmulas rimadas; técnicas de memorización.
|