|
The growing number of studies about the young adult narrative facilitates its access in the literary system, though still in a peripheral situation, and makes it get its own identity against the creations destined to the childhood. The scene at present is diverse, for in addition to more commercial works integrated with other products of similar features in a so-called young adult culture, other more validated are offered, starting from the development of an incipient canon to which criticism, the institutional networks of selection or the literary rewards contribute. The analysis is centered just in this type of works, which have entered to be part of the school recommendations, starting from discursive aspects such as the structure, the perspective and the narrative words, the superposition of times and spaces and tunes and speech. To incise in the types of discourse of the narrative in the last decade in the area of the Castilian language allows connect the development of the literary competence and the new forms of cultural use inserted in the nowdays multimedia society, besides offering ways for the comparative analysis with the production in other languages.El número creciente de estudios en torno a la narrativa juvenil facilita su entrada en el sistema literario, si bien todavía en una situación periférica y hace que cobre una identidad propia frente a las creaciones destinadas a la niñez. El panorama en la actualidad es diverso, ya que junto a obras más comerciales integradas junto a otros productos de características similares en una denominada “cultura juvenil”, se ofrecen otras más homologadas, a partir del desarrollo de un canon incipiente al que contribuyen la crítica, las redes de selección institucionales o los premios literarios. El análisis se centra precisamente en este tipo de obras, obras que han entrado a formar parte de la recomendación escolar, a partir de aspectos discursivos como la estructura, la perspectiva y las voces narrativas, la superposición de tiempos y espacios y el tono y el lenguaje. El incidir en los tipos de discurso de la narrativa de la última década en el ámbito castellano permite relacionar el desarrollo de la competencia literaria con las nuevas formas de uso cultural insertas en la sociedad multimedia de nuestros días, además de ofrecer vías para el análisis comparativo con las producciones en otras lenguas.
|