Mostra el registre parcial de l'element
dc.contributor.author | Miguel y Canuto, Juan Carlos de | es |
dc.date.accessioned | 2015-07-16T09:45:15Z | |
dc.date.available | 2015-07-16T09:45:15Z | |
dc.date.issued | 2014 | es |
dc.identifier.citation | Miguel y Canuto, Juan Carlos de. Teatro y antipsiquiatría en Italia: el caso de Marco Cavallo (1973). En: Quaderns de filologia. Estudis literaris, 2014, No. 19: 65 | es |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10550/45687 | |
dc.description.abstract | On the 25th of February 1973 a committee composed of doctors and their patients knocked down part of the walls of the San Giovanni asylum in Trieste and went out into the streets to march through the city behind a huge blue horse made of wood and papier maché. It was the culminating moment of an intensive two-month theatre workshop. The two main promoters of all this were G. Scabia, a well-known man of the theatre, and F. Basaglia, the director of the hospital. He was at the heart of the notorious and polemical Law 180 of 1978 which abolished mental asylums in Italy. The mythical event of “Marco the Horse” was the tip of the iceberg of a full programme of rehumanization of the mentally ill. The present article describes the phenomenon, analyses it and weighs up its impact as a theatrical event that gave visibility to a serious social problem and helped it to be better understood. Keywords: Marco Cavallo; XX Century; Social theatre; Anti-psychiatry; Giuliano Scabia; Franco Basaglia. | en_US |
dc.description.abstract | El 25 de febrero de 1973, en Trieste, una comitiva en la que participaban enfermos y médicos abrió una brecha en el muro del manicomio de San Giovanni y salió a desfilar por la ciudad en torno a un gran caballo de color azul, construido con madera y cartón-piedra. Era el punto culminante de un intenso laboratorio teatral, que había durado dos meses. Los dos principales promotores del evento fueron G. Scabia, conocido hombre de teatro, y F. Basaglia, el director del hospital y alma de la notoria y polémica Ley 180, de 1978, que abolió los manicomios en Italia. El acontecimiento, mítico, de “Marco Cavallo” fue la punta del iceberg de un completo programa de rehumanización de los enfermos. Una experiencia, que aquí se describe, analiza y valora, en la que el teatro ayudó a dar visibilidad y a propiciar la comprensión de un grave problema social. Palabras clave: Marco Cavallo; siglo XX; teatro social; antipsiquiatría; Giuliano Scabia; Franco Basaglia. | es |
dc.subject | Historia y crítica literaria | es |
dc.subject | Filologías | es |
dc.subject | Filologías hispánicas | es |
dc.subject | Filologías | es |
dc.title | Teatro y antipsiquiatría en Italia: el caso de Marco Cavallo (1973) | es |
dc.type | journal article | es_ES |
dc.subject.unesco | UNESCO::CIENCIAS DE LAS ARTES Y LAS LETRAS | es |
dc.type.hasVersion | VoR | es_ES |