Mostra el registre parcial de l'element
dc.contributor.author | Bakánova, Anna | es |
dc.date.accessioned | 2015-07-16T09:45:17Z | |
dc.date.available | 2015-07-16T09:45:17Z | |
dc.date.issued | 2014 | es |
dc.identifier.citation | Bakánova, Anna. El tema hispánico en el teatro universitario ruso. En: Quaderns de filologia. Estudis literaris, 2014, No. 19: 259 | es |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10550/45697 | |
dc.description.abstract | Student theater of Lomonosov Moscow State University (MSU) was opened in 1756, today it is considered the oldest theater in Moscow. The new history of university theater begins in 1983, when Eugenio Slavutin became director. In 1999 Moscow Open Student Theatre MOST, what means ‘bridge’ in Russian, was inaugurated. The Hispanic theme is represented in several theater shows based on the works postmodernists of Viktor Korkia, like adventure comedy Invencible Armada, Hamlet.ru and “novel of chivalry in verse” Don Quixote and Sancho Panza on the island of Taganrog. The latter served as a philosophical basis for literary slapstick: Don Quixote. Rebooted at the hospital, a hypnotic and delirious dialogue between the knight and his faithful squire in a hospital room. The figure of Don Quixote seems a new Christ, a reincarnation of Hamlet, an eternal Master of Bulgakov doomed never survive in the human world. Keywords: student theater; university theater; theater-studio; experimental theatre; professional theater. | en_US |
dc.description.abstract | El teatro estudiantil de la Universidad Estatal de Moscú Lomonósov (MGU) se inauguró en 1756; hoy en día se considera el teatro más antiguo de Moscú. La nueva historia del teatro universitario empieza en 1983, cuando asumió la dirección Eugenio Slavutin. En 1999 se inauguró el Teatro Abierto Estudiantil de Moscú MOST, que significa ‘puente’ en ruso. El tema hispánico está representado en varios espectáculos del teatro, basados en las obras postmodernistas de Víktor Korkia como la comedia de aventuras Armada Invencible, Hamlet.ru y la “novela caballeresca en verso” Don Quijote y Sancho Panza en la isla de Taganrog. La última sirvió de base literaria para una payasada filosófica: Don Quijote. Reiniciar la sesión, un diálogo hipnótico y delirante entre el hidalgo y su fiel escudero en una habitación de hospital. La figura de Quijote parece un nuevo Cristo, una reencarnación de Hamlet, un eterno Maestro de Bulgákov condenados a no sobrevivir nunca en el mundo humano. Palabras clave: teatro estudiantil; teatro universitario; teatro-taller; teatro experimental; teatro profesional. | es |
dc.subject | Historia y crítica literaria | es |
dc.subject | Filologías | es |
dc.subject | Filologías hispánicas | es |
dc.subject | Filologías | es |
dc.title | El tema hispánico en el teatro universitario ruso | es |
dc.type | journal article | es_ES |
dc.subject.unesco | UNESCO::CIENCIAS DE LAS ARTES Y LAS LETRAS | es |
dc.type.hasVersion | VoR | es_ES |