|
The present piece of research proposes to determine the level of personal adjustment manifested in a Spanish-speaking group of immigrant adolescents receiving formal education. For the purpose of the study, it has been used a sample of 103 students of both sexes from Latin American countries, aged between 16 and 22 years old, enrolled in four Secondary and Professional Training schools in different areas of the city of Valencia. The aim of the study is to analyse the risk and protective factors within the closest development contexts: family, school and peer group, as well as within the migration process and Acculturation and their relations with the adolescents’ subjective well-being (SWB). Furthermore, a predictive model is created, in which SWB is the criterion variable. The predictive model obtained indicates that family Cohesion and Expressiveness together with school Affiliation, Perception of the immigration process as a non-traumatic event, as well as the Expectations of staying in Spain are the best predictors of SWB. The double process of Acculturation, host country and country of origin, is analyzed and comparative studies are performed in relation to gender and age variables with the aim of deeply inspecting the different contexts selected.El presente trabajo plantea conocer el nivel de ajuste personal de los adolescentes migrantes de habla hispana, que reciben educación formal. Para ello se procede al estudio de una muestra de 103 estudiantes de ambos sexos de países latinoamericanos, con edades de entre los 16 y los 22 años, matriculados en cuatro centros educativos públicos de Valencia.El objetivo general es conocer los factores de protección/riesgo de los contextos más próximos de desarrollo: familiar, escolar, grupo de iguales, y proceso migratorio y de Aculturación.y la relación de éstos con su Bienestar subjetivo, de modo que se pueda construir un modelo predictivo donde el Bienestar Subjetivo sea la variable criterio. El modelo predictivo obtenido indica que Cohesión y Expresividad familiar junto a Afiliación escolar, percepción del proceso migratorio como un suceso no traumático y las Expectativas de quedarse en España son los mejores predictores del Bienestar. Se analiza el proceso de doble Aculturación, Española y de Origen y se realizan estudios comparativos en función del Género, Edad y otras características personales para conocer con mayor profundidad los contextos seleccionados.
|