|
This paper reports some of the findings from a study that aimed to analyse the motives for using social networking sites and to establish profiles from their responses. To do this, we carried out a survey study based on a purposely designed questionnaire answered by 478 women from rural areas of Andalusia aged 18 to 65. From an analysis of the responses, we identified two profiles based on the use motives of social networking sites. The results indicate that women, who use social networks with a higher diversity of uses, also express higher level of intensity, ability and autonomy of use. In contrast, women who use only social networks with a relational purpose, also express lower level of intensity, ability and autonomy in the use of social networks. These findings suggest that use motives is a predictor variable of rural women’s digital inclusion in the social networks. The findings allow us to rethink the educational proposals of digital literacy.En el presente trabajo, se muestran los resultados de una investigación cuyo objetivo es conocer los motivos de uso de las redes sociales virtuales de las mujeres rurales y determinar perfiles en función de sus respuestas. Para ello, se realiza un estudio de encuesta, cuyo cuestionario se aplica a 478 mujeres de entornos rurales de Andalucía de 18 a 65 años. Los resultados muestran dos perfiles de mujeres en función de sus motivaciones de uso de las redes, encontrando que las que usan las redes con una mayor variedad de motivos, muestran mayores niveles en intensidad, habilidad y autonomía de uso, mientras que las que la usan exclusivamente por motivos relacionales presentan niveles inferiores en estas variables. Esto sugiere que los motivos de uso es una variable explicativa de la inclusión digital de las mujeres rurales en las redes sociales. Los resultados permiten repensar las propuestas educativas de alfabetización digital
|