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This articles discusses the importance of the Soviet influence in revolutionary Cuba as an incentive for transnational bonding amongst Cuban emigrants, by analysing the posts and interactions in the blog Muñequitos Rusos (Russian cartoons), created with the aim of recovering part of the collective memory of that recent period in the history of the Caribbean island. My argument focuses on the consumption and production of “mediated memories” in the context of diaspora a complex space characterised by the tension of the homeland and the host country in the emigrants’ everyday life and in their constant attempts to define their loyalties and identity. I start from the premise that in this context, the past acquires a vital importance, as a centre to which address notions of belonging, which also influences identity formation. I argue that such interactions associated with the cartoons, as an emotional summary for a more complex and influential period, affects the ways in which Cuban émigrés construct their notions of identity and, above all, revise and elaborate in diaspora their own notions about the common past in the homeland. Keywords: Russian Cartoons, Blogs, Collective Memory, Cuban diaspora, Cuba, USSR.Resumen: El presente artículo examina la importancia de la influencia soviética en la Cuba revolucionaria como incentivo para la vinculación afectiva transnacional entre emigrados cubanos, a través del análisis de las entradas e interacciones del blog Muñequitos Rusos, creado con el propósito de rescatar parte de la memoria colectiva de ese período reciente en la historia de la isla. Mi argumentación se enfoca al consumo y producción de “memorias mediáticas” en la diáspora, un espacio complejo que se caracteriza por la tensión que ejercen el país de origen y el de adopción, en la vida cotidiana de los emigrados y en sus constantes intentos por definir sus lealtades e identidad. Parto de que en este contexto, el pasado adquiere una importancia primordial como centro hacia el cual dirigir las nociones de pertenencia que influyen además en la formación de identidades. En mi opinión tales interacciones asociadas con los muñequitos, como síntesis emocional de un período más complejo e influyente, repercute en las estrategias personales mediante las cuales los emigrados cubanos construyen sus nociones de identidad y sobre todo para, desde la diáspora, revisar y elaborar sus propias nociones sobre el pasado común en su país de origen.
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