|
The aim of this study was to continue the analysis of the presence of drugs in Pedro
Almodovar's cinema as we did previously with his fi rst thirteen fi lms. The sample was
formed by his last four movies: 'Hable con ella' (2002), 'La mala educación' (2004), 'Volver'
(2006) and 'Los abrazos rotos' (2009). Structured observational techniques were
designed to analyze the variables: presence of drugs in scenes in which it is consumed,
alluded or appeared; type of drug; profi le of the consuming character; situation of or
reason for consumption; and consequences of the consumption. The addictive substances
occupied 9% of the duration of four movies. 'Los abrazos rotos' was the movie with
the greatest presence of drugs (17 min and 3 s). The presence of legal drugs was three
times greater than that of illegal ones. Characters using drugs are not stereotyped by
profession, age or sex; neither, the situation or motivation of consumption, exempting the
consumption of designer drugs which appears in a context of nightlife. Positive, negative
and neutral consequences of drugs are shown. Almodovar continues using drugs as an
element to characterize and creating main characters, and to refl ect social situations;
due to this drugs are an item that remain a constant throughout this set of movies.El objetivo del presente estudio es analizar la presencia de drogas en el cine de Pedro
Almodóvar tal como se hizo anteriormente con sus trece primeras películas. La muestra
estuvo formada por sus últimas cuatro películas: 'Hable con ella' (2002), 'La mala
educación' (2004), 'Volver' (2006) y 'Los abrazos rotos' (2009). Se diseñaron cuatro
plantillas para analizar las variables: duración de las escenas en las que se consume, alude
o aparecen drogas; tipo de droga; perfi l del personaje consumidor; situación o motivo
de consumo; consecuencias del consumo. Las sustancias adictivas ocuparon el 9% de la
duración de las cuatro películas, siendo 'Los abrazos rotos' la película con más presencia
de drogas (17 minutos y 3 segundos). La presencia de drogas legales fue tres veces
mayor que la de ilegales. No hubo un patrón de personaje consumidor ni situación o
motivo de consumo, exceptuando el consumo de drogas de síntesis y alcohol, que se
realiza en un contexto de ocio nocturno. Se muestran tanto las consecuencias positivas
de las drogas como las negativas y neutrales. Almodóvar sigue utilizando las drogas
como un elemento para caracterizar personajes y refl ejar situaciones sociales, siendo
una constante en el conjunto de su fi lmografía.
|