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The objective of this study is to compare the constructive thinking, a
measure of emotional intelligence, between a clinical sample of adult patients diagnosed
with dual diagnosis and a non-clinical sample.
Method: By means of a comparative design of investigation, a not clinical sample of 835
subjects was compared with a sample of 180 subjects diagnosed of dual diagnosis: 78
with clinical disorders or of the Axix I and 102 with disorders of the personality or of
the Axis II, according to DSM-TR-IV.
Results: The results indicate a constructive thinking greater than in the non-clinical
sample, as well as a destructive thinking higher in the sample with dual diagnosis. There
were no differences between clinical disorders and personality.
Conclusions: The clinic sample presents a destructive pattern of coping or no adaptative
compared with non-clinical population, which in the case of patients with personality
disorders is increased by illusions and superstitions and esoteric thoughts that
contribute to their coping deficit.Introducción: El objetivo de este estudio es comparar el pensamiento constructivo,
una medida de inteligencia emocional, entre una muestra clínica de pacientes adultos
diagnosticados de patología dual y una muestra no clínica.
Método: Mediante un diseño de investigación comparativo, una muestra no clínica de
835 sujetos se comparó con una muestra de 180 sujetos diagnosticados de patología
dual: 78 con trastornos clínicos o del Eje I y102 con trastornos de la personalidad o del
Eje II, según criterios DSM-IV-TR.
Resultados: Los resultados indican un pensamiento constructivo superior en la muestra
no clínica, así como un pensamiento destructivo superior en la muestra con patología
dual. No se apreciaron diferencias entre trastornos clínicos y de personalidad.
Conclusiones: La muestra clínica presenta un patrón destructivo o desadaptativo de
afrontamiento en comparación con población no clínica, que en el caso de pacientes
con trastornos de personalidad se ve incrementado por ilusiones, supersticiones y
pensamientos esotéricos que contribuyen a su afrontamiento deficitario.
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