El héroe Crusoe: modernización del mito de Ulises en el siglo XIX
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Puchal Terol, Victoria
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Aquest document és un/a article, creat/da en: 2015
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This article pursues the figure of the myth of Ulysses (or Odysseus) in its refiguration as Robinson
Crusoe. The heritage of the traveller figure is examined from the point of view of colonialism
in Victorian England. It focuses on the representation of the traveller and the perpetuation
of certain mannerisms on stage through sociocultural stereotypes. By means of Henry James
Byron’s adaptation of Daniel Defoe’s Robinson Crusoe (1719), it dissects the portrayal of native
characters on stage and its influence on British society. The article includes an analysis of the characters in Byron’s Robinson Crusoe or Harlequin Friday (1860), and reveals the
demonization of individuals of colour in relation to imperial travellers. This piece concludes by
proposing new researches in colonial attitudes as reflected in literature, especially on issues of
genre and education.Este artículo persigue la figura del mito de Ulises hasta el de Robinson Crusoe. Se examina la
tradición del viajero colonial durante la época Victoriana en Inglaterra, centrándose en la representación
del Robinsón y en la perpetuación de ciertos manierismos en el teatro a través de estereotipos
socioculturales. Mediante la adaptación de Henry James Byron de la obra de Daniel Defoe,
Robinson Crusoe (1719), se analiza la representación de los personajes en Robinson Crusoe or
Harlequin Friday (1860) y se revela la demonización de los individuos de color en relación con el
viajero imperialista. El presente concluye proponiendo nuevas investigaciones sobre las actitudes
colonialistas reflejadas en la literatura, especialmente en cuestiones de género y educación. |
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Veure al catàleg Trobes
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