NAGIOS: RODERIC FUNCIONANDO

Evaluación en conductores de la capacidad de atención visual a través del desarrollo de los movimientos oculares

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Evaluación en conductores de la capacidad de atención visual a través del desarrollo de los movimientos oculares

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dc.contributor.advisor Sánchez Ramos, Celia
dc.contributor.advisor Alonso Plá, Francisco Manuel
dc.contributor.author Gené Sampedro, Andrés
dc.contributor.other Institut de Trànsit i Seguretat Viària es_ES
dc.date.accessioned 2016-01-29T13:05:52Z
dc.date.available 2016-01-30T05:45:06Z
dc.date.issued 2015 es_ES
dc.date.submitted 25-01-2016 es_ES
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10550/50567
dc.description.abstract La circulación vial es una realidad social, compleja y dinámica en las sociedades avanzadas, siendo la habilidad para conducir seguro el resultado de la interacción entre el individuo, el coche y el entorno. Dentro del factor humano las condiciones visuales, la capacidad cognitiva, y la habilidad, son determinantes para responder adecuadamente ante la multitarea compleja que implica al entorno cambiante de la conducción. A través de una óptima búsqueda y correcta atención se reconoce, analiza y procesa la información visual, lo cual permite comprender, organizar y actuar ante el espacio visual externo dinámico. Cualquier elemento o factor perturbador de la visión, bien sea por inducir distracciones o por decaimiento de las facultades físicas, afecta a la información visual recibida. Como consecuencia, la seguridad vial se puede ver comprometida con un incremento del riesgo de accidentes. Por ello, la detección precoz de las alteraciones y la concienciación de los sujetos es la mejor aportación que se puede realizar para disminuir la incidencia de accidentes. A nivel visual, la legislación aplicable en España para acceder o prorrogar al permiso de conducir, sólo exige a los Centros de Reconocimiento de Conductores la evaluación de algunas pruebas primarias visuales, como la agudeza visual, pese a ser conocido que las valoraciones que se centran en las funciones primarias visuales tienen escasa correlación con las diversas actividades relacionadas con la conducción. Hay que ser conscientes que se debe afrontar el fenómeno del tráfico de una forma diferente, siendo necesario realizar otro tipo de pruebas visuales que aporten una mayor información sobre las capacidades funcionales de los conductores. Más si se tiene en cuenta que muchos entornos viales que requieren mantener la atención, demandan cambios rápidos visuales, precisando tareas de búsqueda visual y cognitivas. Esto justifica porque se muestran más eficaces las pruebas que relacionan funciones visuales secundarias combinadas con habilidades atencionales y cognitivas. Por tanto, además de una óptima función visual, y la capacidad para actuar apropiadamente en dicho entorno dinámico, con un procesamiento rápido de la información visual, se hace necesario responder adecuadamente a la ejecución de tareas simultáneas complejas, a veces duales, que entrañan el uso combinado de la visión central, y la visión periférica del conductor, siendo las capacidades oculomotoras una parte muy importante involucrada en todo este proceso. La presente tesis defiende la importancia de los movimientos oculomotores y la atención visual en la búsqueda de información. Para evaluar estos parámetros, y facilitar su realización a nivel clínico, se plantea la posibilidad de caracterizarlos mediante una prueba sencilla visuo-verbal de lectura modificada. El acto de la lectura, siendo una tarea aparentemente simple, envuelve procesos multitarea de alta complejidad, con la ejecución de acciones simultáneas y la involucración de la visión central y la periférica. Los movimientos oculares, el procesamiento espacial, la atención y la velocidad de integración se han mostrado relevantes para una lectura eficiente. El entorno de la conducción, al igual que la lectura, exige al conductor realizar multitareas simultáneas, con el uso paralelo de la visión central y periférica, requiriendo controlar tareas primarias y secundarias visuales, minimizando los estímulos distractores. Para realizar esta investigación se adaptará el test de lectura denominado ADEM (Adult Development Eye Movement), añadiendo una nueva prueba. Este test, basado en una multitarea que integra un procesamiento visuo-verbal con diverso grado de exigencia cognitivo, implica el uso de la visión central y periférica, e incorpora con la nueva lámina una mayor demanda cognitiva con una doble tarea de atención visual.   OBJETIVOS El objetivo principal de esta tesis es desarrollar y analizar la fiabilidad del test de medida de desarrollo de los movimientos oculomotores, mientras se ejecutan las tareas visuales y cognitivas, en un rango desde más automáticas a procesos que requieren mayor atención. Como objetivos secundarios: 1.- Establecer unos valores de referencia del desarrollo de los movimientos oculomotores, bajo diversas condiciones de atención, y analizar su variación con la edad, el sexo y la escolaridad en sujetos sanos. 2.- Comparar los parámetros oculomotores de conductores con no conductores, bajo las diversas condiciones de atención y ejecución de la prueba, y valorar si se producen diferentes estrategias o patrones de conducción. 3.- Evaluar la relación del procesamiento oculomotor comparando el grupo de sujetos sanos frente al grupo con enfermedades neurodegenerativas, como la esclerosis múltiple (problema de transmisión nerviosa) y el Alzheimer (problema cognitivo). MATERIAL Y MÉTODO Sujetos: Se realizó el estudio en una muestra aleatoria de 377 sujetos, en un rango de 20 a 93 años de edad con una edad media de 53,16 ± 19,17 años, siendo 211 mujeres (56,0%) y 166 hombres (44,0%). De esta muestra 75 formaban parte del grupo con enfermedades neurodegenerativas, de los cuales con esclerosis múltiple (EM) eran 46 personas, y con enfermedad de Alzheimer (EA) eran 29 personas. La muestra sana, se consideró como grupo para normalizar la prueba, y como grupo control cuando se requerían realizar comparaciones. El grupo sano estaba compuesto por 302 sujetos, distribuidos en siete grupos etarios, siendo el primero de 20 a 24 años, los cinco grupos siguientes en intervalos de 10 años, y el séptimo, y último grupo, el de mayor rango de edad dado que se disponía de menor número de sujetos, (desde 75 años en adelante). Los conductores dentro del grupo sano fueron 214 sujetos (70,9%). La investigación ha seguido, dentro de las consideraciones éticas, los términos de la Declaración de Helsinki. Medidas clínicas: La información clínica se obtuvo mediante dos cuestionarios, uno general, desglosado en cuatro bloques (características socio-demográficas, salud general, información visual, y preguntas relacionadas con la conducción), y otro más específico de funcionamiento visual. En aquellos casos que se consideró, se valoró el estado cognitivo y funcional. La prueba visual específica a realizar se ha denominado ADEMd (Adult Development Eye Movement distractor); esta valora el desarrollo de los movimientos oculares bajo condiciones normales y de atención. Su formato de realización requiere una tarea simultanea visuo-verbal que proporciona una valoración cuantitativa de la función ocular, en base a la velocidad de procesamiento y ejecución con la que se ven, reconocen y vocalizan con precisión una serie de números de dos dígitos, combinando una doble tarea de automaticidad, (nombrar los números), y de procesamiento oculomotor, pudiendo ser diferenciadas y analizadas ambas conjuntas o por separado. El test consta de cuatro láminas, dos verticales (V1 y V2), en las que 40 números deben ser leídos en cada una, y dos horizontales (H y Hd), en las que 80 números deben ser leídos en cada una. Cada lámina va presentando un grado de dificultad creciente oculomotor, desde una habilidad básica hasta una más difícil atencional, realizándose en el siguiente orden V1, V2, H, y Hd. La valoración de la puntuación del tiempo vertical (V1 + V2) determina la velocidad de nombrar (automaticidad). El leer en vertical no implica unos movimientos oculares complejos, por ello se considera el nombrar los números como un acto de simple automaticidad, que requiere un nivel cognitivo sencillo de operatividad, representando el nivel base de partida del desarrollo. Con la lámina horizontal (H) se evalúa realmente la motilidad ocular de los seguimientos, y principalmente de los sacádicos, además de la automaticidad de nombrar números. Corresponde a un nivel cognitivo más elevado, considerándolo táctico y operacional. Con la lámina horizontal distractora (Hd) además de lo evaluado en la lámina H, se requiere una atención dividida. Corresponde al nivel cognitivo superior del test, considerándola una actividad selectiva. Variables analizadas: Los parámetros analizados en la realización de la prueba, además de la habilidad de distinguir y nombrar los números, han sido la velocidad (cuantificada mediante el tiempo empleado en leer las láminas V1, V2, H y Hd); la relación del comportamiento entre las variables, mediante el análisis de los cocientes temporales entre si (Haj/Vaj, Hdaj/Vaj y Hdaj/Haj); la calidad de la realización de la prueba (CRP), que tiene en cuenta los posibles errores totales cometidos en cada una de las láminas; y la exactitud o nivel de competencia (NC) con respecto a los valores de referencia en cada una de las láminas. A nivel del tiempo empleado en leer cada una de las láminas, y dado que pueden influir, se ajustaron los tiempos teniendo en cuenta los errores de omisión y adición. Para facilitar el análisis se consideró el tiempo ajustado vertical total (Vaj), el cual corresponde, a la suma del tiempo empleado en realizar las dos láminas verticales V1 y V2. Los tiempos ajustados horizontales se expresaron como Haj y Hdaj. Estadística: El cálculo y el análisis estadístico se realizaron mediante el programa estadístico SPSS (versión 22.00) para Windows (SPSS Inc., Chicago, IL). Para el estudio del comportamiento que siguen los datos, se ha aplicado el test de Kolmogorov-Smirnov y el coeficiente de correlación de Spearman se ha utilizado para el análisis de la relación existente entre los diferentes parámetros medidos, considerando estadísticamente significativo un valor de p inferior a 0,05. Para contrastar la hipótesis de si varias distribuciones son iguales o presentan diferencias significativas, al requerirse pruebas no paramétricas, se ha empleado la prueba de Kruskal-Wallis para las variables independientes, y la de Friedman para variables dependientes (láminas entre sí). Para determinar las parejas entre las que existe diferencia se ha realizado mediante el test de Mann-Whitney para muestras independientes, y la prueba de Wilcoxon para muestras dependientes. Las variables independientes analizadas fueron la edad, el sexo, el nivel de escolaridad y el ser conductor. La fiabilidad de la prueba se ha valorado mediante el método de consistencia interna de las dos mitades en las láminas, realizando el coeficiente de correlación de Spearman-Brown, considerando valores mayores a 0,90 como una alta constancia de medida. El test-retest fue examinado utilizando el coeficiente de correlación interclase (ICC), ya que permite evaluar el acuerdo entre muestras pareadas. El criterio seguido para la interpretación de la repetibilidad con esta prueba ha sido, pobre si es <0,5; moderado entre 0,5 y 0,75; bueno entre 0,75 y 0,99; y excelente si es >0,99. RESULTADOS Sujetos sanos: A nivel de la fiabilidad se han obtenido unos coeficientes de Spearman-Brown de 0,98 comparando la lámina V1 con la V2, y de 0,95 y 0,96 para las láminas H y Hd respectivamente. El estudio test-retest da unas puntuaciones buenas para todas las láminas, oscilando entre un rango de 0,81 y 0,97. En cuanto al análisis de las variables a nivel global, la mediana se demora 3,2 segundos más al realizar la búsqueda selectiva en la lámina horizontal en relación a la vertical (Haj-Vaj). Al introducir los caracteres de distracción de la lámina Hd, el incremento temporal es de 9,2 segundos al compararlo con la lámina vertical (Hdaj-Vaj). Valorando los cocientes con respecto al nivel base (tiempo vertical), es necesario un 5% más de tiempo para la lectura de la lámina horizontal (Haj) y un 13% para la lectura de la lámina horizontal con caracteres de distracción (Hdaj). El análisis de los errores mediante la CRP en cada lámina, muestra que el porcentaje de sujetos con una calidad óptima son a nivel vertical el 98,8%, a nivel horizontal el 91,8%, y a nivel horizontal con distractor el 89,8%. Con respecto a la edad los valores de las láminas temporales del ADEMd muestran una correlación positiva, con diferencias significativas (p<0,05) en tres etapas, de 20 a 44 años, de 45 a 64 años, y de 65 años en adelante. A nivel específico, comparando los más mayores con los más jóvenes se demoran más los primeros, con una diferencia entre las medianas Vaj, Haj y Hdaj, de 30,0, 36,6 y 33,6 segundos respectivamente. En los adultos más mayores aumenta el número de errores, tanto en las pruebas verticales como en las horizontales en comparación con los más jóvenes, siendo en las láminas horizontales los principales errores de omisión y adición. Con el incremento de la edad se empeora a nivel de la CRP-H y la CRP-Hd, mostrando esta última variable más acentuado el rango de varianza en los dos últimos grupos de edad. No se observa una disminución del desarrollo oculomotor con los años, siendo la disminución temporal que se aprecia en las láminas, justificada por el tiempo de procesamiento perceptual de la tarea. El grupo etario que más atención pone al realizar la actividad, valorada mediante el cociente Hdaj/Haj, son los sujetos de 35 a 54 años. Las diferencias significativas en los tiempos de lectura por sexo aparecen a partir de los 65 años en todas las láminas. No habiendo diferencias significativas por nivel de escolaridad (p>0,05) en los diferentes grupos de edad.   Enfermedad neurodegenerativa: En general, en este grupo se incrementan los valores temporales con respecto a los sujetos sanos de edad similar, con un aumento de la cuantía de errores. Específicamente los sujetos con EM presentan diferencias significativas en las pruebas que emplean tiempos horizontales (p<0,05), y altamente significativa con la lámina Hd (p<0,001), mostrando el cociente donde interviene la variable atencional cambios significativos. No se producen diferencias en las que requieren movimientos verticales (p>0,10). Los sujetos con EA presentan diferencias altamente significativas en todas las variables estudiadas, con excepción del cociente entre las láminas horizontales (p=0,90), y en la CRP-Hd (p=0,09). Presentan también una mayor dispersión en los resultados. Conductores: El mayor número de kilómetros conducidos al año se produce en el rango de 35 a 64 años. Con respecto al riesgo de exposición de los conductores, calculado en base a la interacción de experiencia, frecuencia y edad, se obtuvo que el 11,2% no tenían ningún riesgo, el 24,8% poco, el 42,5% bastante, y el 21,5% presentaba mucha exposición al riesgo. Los grupos con mayor incidencia de exposición, son los jóvenes de 20 a 34 años, y de 65 años en adelante. El 92,8% de los conductores mayores de 75 años refieren poca o ninguna dificultad en la conducción diurna por causa de su visión, mientras que en visión nocturna sólo presentan poca o ninguna dificultad el 57,1%. En las variables del ADEMd aparecen diferencias significativas entre conductores y no conductores en el rango de los 45 años a los 74 años, empleando más tiempo en realizar todas las láminas temporales los no conductores, y teniendo peor nivel competencial. En cuanto a los conductores que tuvieron un accidente y los que no, no hay diferencia significativa (p>0,05) en ninguna de las variables analizadas, ni correlación con la edad. CONCLUSIONES El ADEMd es un test fiable que presenta una alta constancia de la medida en todas las láminas que conforman la prueba, desde las más automáticas a las que requieren mayor atención visual y cognitiva; no viéndose alterado el resultado de una medición debido a cambios, fluctuaciones o variaciones del instrumento en sí mismo. A continuación se indicarán las conclusiones específicas del desarrollo de los movimientos oculomotores, desglosados en las distintas muestras analizadas: A nivel de los sujetos sanos: 1.- Se emplea más tiempo en la lectura de las láminas oculomotoras horizontales que en las verticales. La actividad oculomotora, bajo unas condiciones de atención dividida, requiere mayor atención. Cuanto menos exigente o más automática es la tarea se cometen menos errores. 2.- La variable socio-demográfica analizada que influye más en el desarrollo de los movimientos oculomotores es la edad. El aumento de esta, incrementa el tiempo de realización y el número de errores en todas las láminas, sobre todo en las horizontales, siendo justificado por el procesamiento perceptual de la tarea. 3.- En el grupo de más jóvenes, quizás por ser más impulsivos en la realización de las tareas, se producen valores más bajos de correlación temporal entre las láminas de automaticidad con respecto a la oculomotricidad horizontal con distractores. 4.- La mayoría de los sujetos presentan unos valores de realización de la prueba considerados en un rango entre normal y excelente en su grupo etario. 5.- A nivel de género, el único grupo que presenta diferencias significativas en los tres tipos de láminas temporales es el de 65 a 74 años, siendo mayor el tiempo empleado en mujeres que en hombres. 6.- El desarrollo de los movimientos oculomotores no varía con el nivel de escolaridad. A nivel de sujetos con enfermedad neurodegenerativa: 7.- La presencia de enfermedades neurodegenerativas produce una mayor dispersión en los resultados que en el grupo sano, sobretodo en los enfermos de Alzheimer, cometiéndose más errores en todas las láminas y siendo mayores en los movimientos horizontales. Los cambios en el comportamiento del ADEMd varían dependiendo de la enfermedad analizada. 8.- Tanto en la esclerosis múltiple como en los enfermos de Alzheimer, hay diferencias significativas en el procesamiento de las tareas oculomotoras horizontales, viéndose más afectadas ante tareas con distractores. En la EM no se ven afectadas las tareas de automaticidad, mientras que en los EA si que se ve afectada. A nivel de los conductores: 9.- Las únicas diferencias significativas entre conductores y no conductores en la ejecución del ADEMd ocurren, de los 55 a los 74 años en todas las pruebas temporales, y de los 45 a 54 años sólo en las láminas horizontales. 10.- Casi la mitad de los sujetos mayores de 75 años refieren dificultad para conducir por la noche por causa de su visión. Con una asociación muy baja, aunque significativa, entre la dificultad diurna y nocturna cuando la tarea exige mayor atención. 11.- Tal como se va produciendo una pérdida de la habilidad conduciendo o de las capacidades, y se es consciente, hay una modificación de los patrones de conducción. 12.- No hay diferencias entre los valores temporales del ADEMd por causa de haber referido tener algún accidente, ni se encuentra correlación de los accidentes con la edad. 13.- La valoración del desarrollo de los movimientos oculares atencionales es una prueba importante a incorporar, a las que se realizan en las revisiones en los CRC, para mejorar la detección de sujetos con disfunciones. 14.- En la seguridad vial es fundamental la prevención y concienciación, para minimizar los riesgos de accidentes. Con la detección precoz del ADEMd se pueden prevenir, concienciando a los sujetos a que, además de ver, deben saber qué ver y cómo mirar. es_ES
dc.description.abstract Road traffic is a complex, dynamic social reality in advanced societies. The ability to drive safely is a result of the interaction between the driver, the car and the environment. Eye health, cognitive capacity and skill are the crucial human factors which enable the driver to adequately respond in the face of the complex multi-tasking implied in the ever-changing driving environment. By means of an optimal search process, and by paying a lot of attention, visual information can be recognized, analyzed and processed, allowing the driver to understand, organize and act within the dynamic external visual landscape. Any element or factor which disturbs vision, whether by causing distractions or reducing physical abilities, affects the visual information received. Consequently, road safety can be compromised leading to an increased risk of an accident. Therefore, the greatest contributions that can be made to reduce the number of accidents are early detection of changes and driver awareness. With regard to vision, the legislation applicable in Spain in order to obtain, or renew, a driving license only requires that the Driving Recognition Centre (DRC) carry out primary eye health examinations, such as visual acuity, despite the fact that evaluations focused on primary visual functions have little correlation with the diverse activities involved in driving. It is necessary to be aware that the phenomenon of traffic has to be dealt with in a different way. Other types of visual examinations should be carried out which can provide better information concerning the functional capabilities of drivers. Especially so if we take into account that many driving situations, which require high levels of attention, demand rapid visual changes involving visual and cognitive searches. This justifies why tests which relate secondary visual functions combined with cognitive and attention paying skills prove to be more efficient. Therefore, besides having optimal visual function, and the ability to act appropriately in a dynamic environment rapidly processing the visual information, the driver has to be able to respond appropriately to the execution of complex simultaneous, sometimes dual, tasks. This entails the combined use of the driver's central and periphery vision, and oculomotor ability plays a vital role in this process. This thesis argues the importance of oculomotor movements and visual attention when searching for information. In order to evaluate these parameters, and facilitate their study at a clinical level, the possibility of characterizing them by means of a simple visio-verbal modified reading test is proposed. Reading, an apparently simple task, involves highly complex multi-tasking processes, with actions being simultaneously executed involving both central and peripheral vision. Ocular movements, spatial processing, attention and speed of integration have all been shown to be relevant in order to read efficiently. Driving conditions, just like reading, demand that the driver carries out simultaneous multi-tasking activities, with the parallel use of central and peripheral vision. It requires control of primary and secondary visual tasks, minimizing distracting stimuli. In order to carry out this research the so-called ADEM (Adult Developmental Eye Movement) reading test will be adapted, and a new test will also be added. This new test, based on a multi-task which integrates a visuo-verbal procedure with varying degrees of cognitive demand, requires the use of both central and peripheral vision, and, due to the new test plate, it implies a greater cognitive demand with a double visual attention task. OBJECTIVES The main objective in this thesis is to develop and analyze the viability of developmental eye movement, whilst carrying out visual and cognitive tasks, ranging from tasks which are highly automatic to processes which require more attention. Other objectives are: 1.- To establish reference values of the development of oculomotor movements, under different conditions, and to analyze their variation based on age, sex and level of schooling in a group of healthy subjects. 2.- To compare the oculomotor parameters of drivers with non-drivers when different levels of attention are required while carrying out the test, and to evaluate if different strategies or driving patterns are employed. 3.- To evaluate the relationship of oculomotor processing by comparing a group of healthy subjects with a group suffering from neurodegenerative illnesses, such as Multiple Sclerosis (a nerve transmission problem) and Alzheimer´s (a cognitive problem). MATERIALS AND METHODS Subjects: The study was carried out with a random sample of 377 subjects, ranging in age from 20 to 93, the average age being 53.16 ± 19.17 years old; 211 were women (56%) and 166 men (44%). Of this sample, 75 people were part of the group with neurodegenerative illnesses, of which 46 suffered from Multiple Sclerosis (ME), and 29 had Alzheimer’s disease (AD). The healthy sample group was used to standardize the test, and as the control group when comparisons needed to be made. The healthy group was made up of 302 subjects, divided into seven age groups, the first one being from 20 to 24 years old, the next five groups divided at 10-year intervals, and the last group, with the greatest age range due to it having the least number of subjects, aged 75 and over. Within this healthy group, 214 subjects (70.9%) were drivers. The research followed, within ethical considerations, the terms of the Helsinki Declaration.   Clinical measurements: Clinical information was obtained via two questionnaires, one general, broken down into four blocks (socio demographic characteristics, general health, visual information, and questions related to driving), and the other more specifically concerning visual performance. When considered necessary, the cognitive and functional states of the subjects were evaluated. The specific visual test being carried out has been termed the ADEMd (Adult Developmental Eye Movement distractor); this evaluates the development of ocular movements under normal conditions, and under conditions when more care and attention is needed. The method used in this test consists of a simultaneous visuo-verbal task which provides a quantitative evaluation of the ocular function, based on the speed of processing and execution of precisely seeing, recognizing and reading out a series of two-digit numbers, combining a dual task investigation of automaticity, (pronouncing the numbers), and oculomotor processing. These two tasks can be differentiated and analyzed either together, or separately. The test consists of four test plates, two vertical (V1 and V2), each with 40 numbers which have to be read out, and two horizontal (H and Hd), each with 80 numbers which have to be read out. With each test plate, the level of oculomotor difficulty increases from a basic ability to one which requires greater attention to detail. The test is carried out using the test plates in the following order: V1, V2, H, and Hd. Evaluating the vertical time score (V1 + V2) determines the rapid naming speed (automaticity). Vertical reading does not require complex ocular movements; therefore reading out the numbers is seen as a simple act of automaticity, which requires a low level cognitive process, representing the baseline level of development. Horizontal test plate (H) is the one which really evaluates ocular motility tracking, and in particular saccades, as well as number naming automaticity. It corresponds with a higher cognitive level, considered to be tactical and operational. Horizontal distractor test plate (Hd), besides evaluating the information in test plate H, requires attention to be divided. It corresponds to the highest cognitive level in the test, considered to be a selective activity. Variables analyzed: The parameters analysed when carrying out the test, as well as the ability to distinguish and name the numbers, were speed (quantified by the time needed to read test plates V1, V2, H and Hd); the relationship of the behaviour of the variables, by means of the analysis of time ratios amongst themselves (Haj/Vaj, Hdaj/Vaj and Hdaj/Haj); test completion quality (TCQ), which takes into account the total possible errors committed on each test plate; and the preciseness or competency level (CL) regarding the reference values in each of the test plates. With regard to the time taken to read each of the test plates, and given that these can an influence the results, times were adjusted taking into account the omission and addition errors. In order to make the analysis easier, total adjusted vertical time was taken into account (Vaj), this corresponds to the sum of the time needed to complete the two vertical test plates, V1 and V2. Horizontal adjusted times are expressed as Haj and Hdaj. Statistics: Calculation and statistical analysis was carried out using the SPSS statistics programme (version 22.00) for Windows (SPSS Inc., Chicago, IL). In order to study the behaviour that the data follows, the Kolmogorov-Smirnov test was applied and the Spearman correlation coefficient was used to analyse the relationship which existed between the different parameters being measured, with p below 0.05 being considered as a statistically significant value. To contrast the hypothesis that if several distributions are equal or do not show significant differences, requiring non parametric tests, the, Kruskal-Wallis test for independent variables was used, as well as the Friedman test for dependant variables (between the test plates). In order to determine the pairs between which there is a difference, the Mann-Whitney test was used for independent samples, and the Wilcox test was used for dependent samples. The independent variables analysed were age, sex, level of schooling, and whether or not the person was a driver. The viability of the test was evaluated by the internal consistency method of the two halves of the test plate, using the Spearman-Brown correlation coefficient, with values greater than 0.90 considered a high consistency measurement. The test-retest was studied using the interclass correlation coefficient (ICC), since this allows the agreement between paired samples to be evaluated. The criteria followed to interpret the repeatability with this test were, poor <0.5; moderate, between 0.5 and 0.75; good between 0.75 and 0.99; and excellent >0.99. RESULTS Healthy subjects: At the reliability level, Spearman-Brown coefficients of 0.98 were obtained when comparing test plate V1 with V2, and 0.95 and 0.96 for test plates H and Hd, respectively. The test-retest study gave good scores for all the test plates, in a range between 0.81 and 0.97. With regard to the analysis of the variables at a global level, on average it took 3.2 seconds longer to carry out the selective search on the horizontal test plate compared to the vertical test plate (Haj-Vaj). When the distraction characters of the Hd test plate are introduced, the increase in time is 9.2 seconds compared to the vertical test plate (Hdaj-Vaj). When evaluating the ratios with respect to the base level (vertical time), 5% more time is needed to read the horizontal test plate (Haj), and 13% more to read the horizontal test plate with distraction characters (Hdaj). Error analysis via CRP on each test plate shows that 98.8% of the subjects have optimal vision quality at the vertical level, 91.8% at the horizontal level, and at the horizontal level with distractor optimal vision quality is 89.8%. With regard to age, the values of the timed ADEMd test plates show a positive correlation, with significant differences (p<0.05) in three stages, from 20 to 44 years old, from 45 to 64 years old, and over 65 years old. At a specific level, comparing the oldest subjects with the youngest ones, the former take longer to complete the activity, the difference between the Vaj, Haj and Hdaj averages being 30.0, 36.6 and 33.6 seconds, respectively. Amongst the oldest adults the number of errors increases, in both the vertical and horizontal tests, compared to the younger ones, the main omission and addition errors occurring in the horizontal test plates. As age increases, the results at the CRP-H and the CRP-Hd level deteriorate, with the latter variable showing a more accentuated variance range in the last two age groups. No reduction in oculomotor development was seen due to age. The time reduction, which can be seen in the test plates, can be justified by the perceptual processing time of the task. The age group, which paid the most attention when carrying out the activity, evaluated via the Hdaj/Haj ratio, was the group of subjects between 35 and 54 years old. Significant differences in reading time based on sex appear after the age of 65 in all of the test plates There were no significant differences based on the level of schooling (p>0.05) amongst the different age groups. Neurodegenerative illness: In general, in this group the temporary values increased with regard to healthy subjects of the same age, with an increase in the number of errors. Specifically, the subjects with ME showed significant differences in the tests with horizontal times (p<0.05), and highly significant differences with test plate Hd (p<0.001), the ratio where the attention variable intervenes producing significant changes. No differences were produced in tests which required vertical movements (p>0.10). Subjects with AD demonstrated highly significant differences in all of the variables studied, with the exception of the ratio between the horizontal test plates (p=0.90), and in the CRP-Hd (p=0.09). They also demonstrated a greater spread of results. Drivers: Subjects between 35 and 64 covered the greatest number of kilometres per year. With regard to the drivers’ risk of exposure, calculated based on the interaction of experience, frequency and age, it was found that 11.2% were at no risk, 24.8% low risk, 42.5% quite a high risk, and 21.5% a high risk factor. The groups with the highest risk of exposure are young people between 20 and 34, and the over 65s. 92.8% of drivers over 75 have little or no difficulty driving during the daytime due to their eyesight, whilst only 57.1% have little or no difficulty with their night vision. The ADEMd variables show significant differences between drivers and non-drivers between the ages of 45 and 74, with the non-drivers taking more time to complete all of the test plates and demonstrating a lower competency level. With regard to drivers who have or have not had an accident, there is no significant difference (p>0.05) in any of the variables analysed, nor any correlation based on age. CONCLUSIONS ADEMd is a viable test which demonstrates a higher than average consistency for all of the test plates which make up the test, from the most automatic ones to those which require greater visual and cognitive attention; no changes in the results of the measurement due to changes, fluctuations or variations in the instrument itself were observed. Below, the specific conclusions concerning the development of oculomotor movements are set out, broken down based on the different samples analysed: Healthy subjects: 1.- Spend more time reading the horizontal oculomotor test plates compared to the vertical ones. Oculomotor activity, under conditions of divided attention, requires greater attention to be paid. Fewer errors are committed when the task is more automatic or less demanding. 2.- Of the socio demographic variables analysed, age is the one which most influences the development of oculomotor movements. As age increases, the time needed to carry out the activity increases, as does the number of errors on all of the test plates, especially the horizontal ones. This can be justified by the perceptual processing of the task. 3.- The group with the youngest people in it, perhaps due to them being more impulsive when carrying out the tasks, produced the lowest time correlation values between the automaticity test plates compared to the horizontal ocular motility test plate with distractors. 4.- When carrying out the test, the majority of subjects demonstrate values which can be considered to be between normal and excellent within their age range. 5.- In terms of gender, the only group which demonstrated significant differences in the three types of timed test plates was the group aged from 65 to 74, with women spending more time on the task than men. 6.- The development of oculomotor movements does not vary based on the level of schooling. Subjects with neurodegenerative illnesses: 7.- The presence of neurodegenerative illnesses produces a greater spread of results compared to the group of healthy subjects, above all in the case of Alzheimer’s disease. More errors occur on all of the test plates, and horizontal movements are greater. Changes in the behaviour of the ADEMd vary depending on the illnesses being analysed. 8.- In both Multiple Sclerosis and Alzheimer’s there are significant differences in processing horizontal oculomotor tasks, especially tasks which include distractors. For people with ME, tasks involving automaticity are not affected, whilst an affect can be observed for people with AD. Drivers: 9.- The only significant differences between drivers and non-drivers in the execution of the ADEMd occurred from the ages of 55 to 74 in all of the timed tests, and only from 45 to 54 in the horizontal test plates. 10.- Almost half of the subjects over 75 referred to problems driving at night due to their eyesight. With a very low, although significant association between difficulty during the daytime and at night when the task demanded a greater level of attention. 11.- As driving expertise or skills deteriorate, and if the driver is aware of this, there is a modification in driving patterns. 12.- There are no differences in time values of the ADEMd based on having had an accident, nor has any correlation between accidents and age been found. 13.- To improve the detection of subjects with visual dysfunctions, along with the tests carried out during examinations at the DRCs, it is important to included an evaluation of the development of ocular movement under conditions demanding different levels of attention. 14.- On road safety, prevention and awareness are fundamental in order to reduced the risk of having an accident. Early detection with ADEMd can help prevent accidents, making people aware that besides seeing, they need to know what to see and how to look. en_US
dc.format.extent 409 p. es_ES
dc.language.iso es es_ES
dc.subject Movimientos oculomotores es_ES
dc.subject conductores es_ES
dc.subject atención es_ES
dc.subject seguridad vial es_ES
dc.title Evaluación en conductores de la capacidad de atención visual a través del desarrollo de los movimientos oculares es_ES
dc.type doctoral thesis es_ES
dc.subject.unesco 220915 - OPTOMETRIA 332702 - ANALISIS DEL TRAFICO 611408 - PROCESOS DE DECISION es_ES
dc.embargo.terms 0 days es_ES

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