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The study of the funerary beliefs of Egyptian tradition in times of Roman domination has been the main subject of this doctoral thesis. In ancient Egypt, as in other ancient and modern cultures, the deceased were granted with objects that guaranteed a pleasant unearthly existence. Grave goods that involve significant evidence of personal identity of the deceased and their society, especially with regard to their religiosity.
In order to learn more about these funerary beliefs and practices, those materials that could provide more information about it, in quantitative and qualitative terms, were chosen: shrouds painted with central realistic or idealized portraits accompanied by religious scenes and motifs related to the successful passage of the deceased to the Afterlife. So we took into account as far as possible, the specific context of each of the objects studied here in order to address the issue from a regional, chronological and, ultimately, cultural point of view.
Throughout this work, we have been able to confirm the existence of regional beliefs and artistic practices under the grand umbrella of Egyptian religion, which has allowed us to give the thesis a chronological focus that we believe has demonstrated the survival and change in belief and art that took place, especially between the first and third centuries AD.
We hope that the religious collection contextualized and studied here may help pave the way for the large amount of work that remains to be carried out on Egyptian personal religiosity and its transformation as a result of contact with Roman culture. Among much of the work that remains to be done is research on the same period, but also we need studies that delve into the previous period: the thorough study and publication of unpublished materials such as coffins, painted Ptolemaic shrouds or vignettes from funerary papyri. These, together with the ongoing investigation of grave goods and tombs from the Late Period, will allow us to establish detailed chronological and geographical surveys of enduring and mutable aspects of Egyptian private faith which in turn will supplement the studies of texts, which at present are at a more advanced stage of development.El estudio de las creencias funerarias de tradición egipcia en época de dominación romana ha sido el objeto principal de la presente tesis doctoral. En el antiguo Egipto, como en otras culturas antiguas y modernas, los difuntos eran ataviados con objetos que garantizaban una plácida existencia ultraterrena. Ajuares que suponen testimonios importantes de la identidad personal de los difuntos y su sociedad, sobre todo en lo concerniente a su religiosidad.
Para conocer un poco más las mencionadas creencias y prácticas mortuorias se eligieron aquellos materiales que mayor información podían ofrecer al respecto, en términos cuantitativos y cualitativos: sudarios pintados con retratos centrales realistas o idealizados acompañados de escenas y motivos religiosos relacionados con el exitoso tránsito del difunto al Más Allá. Para ello tuvimos en cuenta, en la medida de lo posible, el contexto específico de cada una de las piezas estudiadas con el fin de poder tratar la temática desde un punto de vista regional, cronológico y, en última instancia, cultural.
A lo largo de este trabajo, se ha podido constatar la existencia de creencias y prácticas artísticas regionales dentro del gran paraguas de la religión egipcia, lo que nos ha permitido darle un enfoque cronológico que creemos ha mostrado las pervivencias y los cambios producidos especialmente entre los ss. I y III d.C.
Deseamos que el repertorio religioso contextualizado y estudiado aquí sirva para facilitar los abundantes trabajos que quedan por realizar en el estudio de la religiosidad personal egipcia y su transformación a través del contacto con la cultura romana. Entre las labores pendientes para ahondar más en el tema están los estudios enmarcados en el mismo periodo, pero también aquellos que ahonden en lo anterior: el estudio y publicación completos de materiales inéditos como ataúdes, sudarios pintados ptolemaicos o viñetas de papiros funerarios, que junto con la investigación en marcha de los ajuares y tumbas del Periodo Tardío, nos permitirán establecer recorridos (permanencias y cambios) cronológicos y geográficos de la religión egipcia personal con mayor detalle para complementar los estudios textuales que se encuentran en un estadio más avanzado.
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