|
1899, when Cesellature by Tito Marrone was published, and 1918, when the book Gli Orty by Nino Oxilia appeared posthumous, fix the beginning and the end of one of the most interesting poetic movements of all 20th century Italian literature, the Crepuscolarismo. Focused, as Govoni wrote, on 'tutte le cose tristi delle religion, le cose tristi dell'amore, le cose tristi del lavoro, le cose tristi delle miserie', the rejection of D'Annunzio's aestheticism brought these poets to adopt a personal and melancholic tone in their poetry, closed to confesion and introspection. Almost unknown in Spain, this article offers an approach to the main poets and subjects of this particular generation1899, fecha de publicación de Cesellature de Tito Marrone, y 1918, en que aparece póstumo Gli orti de Nino Oxilia, marcan el inicio y el fin de uno de los movimientos poéticos más interesantes de la literatura italiana del siglo XX, el Crepuscolarismo. Centrado, como cantará Govoni, en 'tutte le cose tristi della religione, le cose tristi dell'amore, le cose tristi del lavoro, le cose tristi delle miserie', el rechazo al esteticismo dannunziano llevará a sus autores a adoptar un tono personal y melancólico propicio a la confesión y a la introspección. Prácticamente desconocidos en España, el presente artículo plantea un acercamiento a los autores y temas de esta singular generación de poetas. |