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The doctoral thesis Good and Principle in Plato (Universitat de València and Université Paris Ouest Nanterre La Défense), written by Begoña Ramón and supervised by Prof. Tomás Calvo and Prof. Francis Wolff, fills a gap in the studies on the Idea of Good in Plato. Although a great deal has been written about the Good in Plato, this topic of permanent interest has never been studied in an adequate and sufficient way. The present work tries to provide for the first time a clear, precise and systematic definition of the content and meaning of Good that can explain the function that this Idea fulfills in Plato’s philosophy as the foundation of ethics, politics, theory of knowledge and ontology. According to the method followed in this work, that definition must be inferred from Plato’s texts themselves rather than from his so-called “unwritten doctrines”. Therefore, this dissertation offers an interpretation of Plato’s philosophy—understood as a unified and coherent system—based on a detailed study of ten dialogues that are essential for the problem of Good and that encompass all the phases of Plato’s thought, i. e., Lysis, Gorgias, Phaedo, Symposium, Republic, Parmenides, Statesman, Philebus, Timaeus, and Laws.La tesis doctoral Bien y principio en Platón (Universitat de València y Université Paris Ouest Nanterre La Défense), escrita por Begoña Ramón y dirigida por los Profesores Tomás Calvo y Francis Wolff, viene a cubrir una laguna en los estudios sobre la Idea del Bien en Platón. Y es que, aunque se ha escrito mucho sobre el Bien en Platón, esta cuestión de permanente interés no ha sido nunca estudiada de manera acertada y suficiente. El presente trabajo trata de aportar por primera vez una definición del contenido y del sentido del Bien que sea clara, concreta y sistemática, y que permita explicar la función fundamentadora de la ética, la política, la teoría del conocimiento y la ontología que cumple la Idea de Bien en la filosofía de Platón. Según el método seguido en este trabajo, esta definición debe ser inferida de los propios textos de Platón, más bien que de una especulación sobre las llamadas «doctrinas no escritas» del filósofo. En este sentido, el lector encontrará en este trabajo una interpretación de la entera filosofía de Platón ––entendida como sistema unitario y coherente–– basada en un estudio pormenorizado de diez diálogos fundamentales para el problema del Bien que abarcan todas las épocas del pensamiento platónico, a saber, el Lisis, el Gorgias, el Fedón, el Banquete, la República, el Parménides, el Político, el Filebo, el Timeo y las Leyes.
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