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This article analyzes the book Necesidad de libertad (Mexico, 1986) of Cuban writer Reinaldo Arenas (Holguin, Havana 1943- 1990). It is based on this author’s approach to the testimony literary genre. Highlighted by the critics as an alternative to the autobiography and the Latin American boom, the testimony was supported by Cuban writers and institutions such as Casa de las Américas. I am interested in examining how Arenas uses the poetics of testimony as a discursive practice that challenges official rhetoric. In addition, he highlights his political and aesthetic work in exile as part of the generation of writers who came to the United States in 1980 through the Mariel boatlift. These scarcely studied and heterogeneous texts compiled in Necesidad (essays, letters, documents, photos, etc.) are an example of dissidence within the Latin American testimonial production. They seek to vindicate the work of the Mariel Generation, stigmatized and marginalized in the debate on testimony that has accompanied official Cuban politics and its corresponding cultural practices. Key words: Reinaldo Arenas; necessity of freedom; testimony; Mariel; Cuban cultural politicsEste artículo se propone analizar el libro Necesidad de Libertad (México, 1986) del escritor cubano Reinaldo Arenas (Holguín, 1943- La Habana,1990) atendiendo a la aproximación que hace este autor al género testimonio. Convertido según la crítica en una alternativa frente a la autobiografía y al boom latinoamericano, el testimonio encontró fieles exponentes en los escritores e instituciones cubanas que lo acogieron y promovieron como fue el caso de Casa de las Américas. Me interesa examinar cómo Arenas acude a la poética testimonial, en tanto práctica discursiva, para enfrentarse a la retórica testimonial oficialista y dar cuenta de su labor político-estética en el exilio como parte de la generación de escritores que llegaron a los Estados Unidos en 1980 a través del puerto del Mariel. Estos apenas estudiados heterogéneos textos que conforman Necesidad (ensayos, cartas, documentos, fotos, etc.) son un ejemplo de una postura disidente dentro de la producción testimonial latinoamericana, la cual pretende reivindicar la labor de la llamada Generación del Mariel, estigmatizada, marginalizada y echada a un lado en ese debate sobre lo testimonial que acompañó al proceso político cubano y a sus correspondientes prácticas culturales. Palabras clave: Reinaldo Arenas; necesidad de libertad; testimonio; Mariel; política cultural cubana
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