|
Virtual forum Què Llegeixes? is a reading community established by Institució de les Lletres Catalanes in 2005 in order to promote the discussion about books and, especially, to help in the task of recommending readings according to the age. This research presents the results obtained by analysing the virtual comments readers have written when discussing or sharing two different readings that belong to different reading paths. On the one hand, Mecanoscrit del segon origen, a nowadays classic novel that has been highly recommended at school and, on the other hand, the trilogy started by Delirium, which we can classify as a boost purchase. We can find the virtual comments mainly at Fòrum Boli and Fòrum Ploma, that is, the sections addressed to users aged 12 to 16 and 17 to 100. This research wants to delve into their communicative exchanges, which are done in a non-academic space. Especially, we analyse the sections where these two books are discussed, how is the user who writes and construct the comments and how the comments are: the using of the standard or colloquial language, the using of smilies or phonemes, etc. We have used a quantitative and descriptive methodology, as well as textual and discursive analyses. Our research aims to show how, unlike the general idea, when teenagers and young people write in this virtual spaces, they do use a standard language and take great care of not making mistakes.El fòrum virtual Què Llegeixes? és una comunitat lectora de la Institució de les Lletres Catalanes que va nàixer el 2005 per parlar de llibres i, sobretot, ajudar a la recomanació de lectures entre lectors. La investigació presenta els resultats de l’anàlisi de les intervencions que els lectors escriuen per comentar o compartir dos relats que funcionen en circuits de lectura diferents. Per una part, Mecanoscrit de segon origen, la lectura del qual ha estat recomanada a l’escola i, per una altra, la trilogia iniciada amb el relat Delirium, que circula per la compra per impuls. Les intervencions s’allotgen majoritàriament en el Fòrum Boli i en el Fòrum Ploma, és a dir, els espais adreçats als usuaris «de 12 i 16 anys» i «de 17 a 100 anys». La investigació vol conèixer com són els intercanvis comunicatius en un espai deslocalitzat de l’escola; concretament, s’hi analitzen els espais que parlen sobre els dos llibres, el tipus d’usuari que els construeix i la forma dels documents, especialment l’adaptació a la norma i les marques d’oralitat, ampliades a l’ús d’emoticones i d’escriptura ideofonemàtica. La metodologia utilitzada és quantitativa i descriptiva, i se situa dins l’anàlisi textual i discursiva. L’anàlisi mostrarà com, en contra de la idea generalitzada, quan els joves i adolescents escriuen en aquests espais virtuals tenen cura del llenguatge.
|