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The beginning of Web 2.0. in the early years of this century has attracted widespread scholarly interest in the Internet’s ability to provide citizens greater participation in the public sphere. Participation platforms arranged by the online media, and the launch of social networks like Twitter and Facebook, have sparked debate about whether these new tools allow users to acquire a more active role as citizens in public affairs. In this article we present the results of a specific study on the topics for debate and participation forms the Spaniards performed in the digital public sphere. Thus, it is composed by a quantitative and semi- qualitative analysis in which we collected 815 comments written in the online media elmundo.es and elpais.com, as well as their respective Twitter and Facebook profiles. In a first phase we analyze the content of these messages. In a second phase, we register daily ten trending topics –70 in total– and we study their correlation with the concerns expressed in the Spanish CIS Barometer and with the subject of the most commented pieces. The results reveal a tendency towards the topics proposed by the CIS Barometer –corruption and rigging, economic issues, etc.–, but not with trending topics. In general, the online debate has scanty argumentation and little interaction among the users involved in the discussion. El nacimiento de la Web 2.0. en los primeros años del siglo XXI ha suscitado un amplio interés académico sobre la capacidad de Internet para facilitar a los ciudadanos una participación mayor en la esfera pública. Las plataformas de participación dispuestas por los cibermedios, así como la irrupción de redes sociales como Twitter y Facebook, han generado un debate sobre si las nuevas herramientas permiten a los usuarios adquirir un rol más activo como ciudadanos en los asuntos públicos. En este artículo exponemos los resultados de un estudio en concreto sobre los temas de debate y formas de participación de los españoles en la esfera pública digital. Se compone, así, de un análisis cuantitativo y semi-cualitativo, en el que se han recogido 815 comentarios escritos en los cibermedios elmundo. es y elpais.com, así como en sus perfiles de Twitter y Facebook. En una primera fase analizamos el contenido de los mensajes. En una segunda, registramos diariamente diez trending topics – hasta un total de 70– y estudiamos su correlación con las preocupaciones que los españoles expresan en el Barómetro del CIS y con la temática de las piezas más comentadas. Los resultados actuales muestran una tendencia de los españoles hacia los temas propuestos por el Barómetro del CIS –la corrupción y el fraude, los problemas de índole económica, etc.– pero no hacia los trending topics. De forma general, el debate en Red cuenta con una argumentación escasa y poca interacción entre los usuarios implicados en el discurso.
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